• Lilla räven

Bf Maj 2015

Äntligen blev det två streck på gravtestet!

Vore kul att bolla lite med andra nyplussade om graviditeten och allt där i kring.

Jag är 27 år, bor i Göteborg och detta är vårt första barn. Jag är i gravidvecka 6 (5+1) säger appen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 14:56
    Sådär ja! Nu kommer en liten lista över vilka som hoppat in i tråden fram till sida 8. Vill ni stå med här eller kompletterar uppgifter skicka då ett privat meddelande :)

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Nathal­ieg91
    24 år, Göteborg BF 15 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 13:49
    Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-10 20:33
    MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-11 18:18
    Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-12 15:23
    famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-15 11:43
    Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-18 12:34
    Uppdaterad lista!

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall, Bf 16 maj

Frida-li
    33 år, Stockholm, Bf 27 Maj

Mamma Evve
    30 år, Lilla Edet, Bf 12 Maj

Menlotta
    21 år, Örebro. Bf 2 Maj

Niinnass
    19 år, Göteborg, Bf 1 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-20 11:36
    Icee
    26 år, Stockholm, Bf 18 Maj

mrssol
    Bf 27 Maj

Pearl10
    Bf 22 Maj

a j 91
    Göteborg, bf den 4 Maj!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-22 22:53
    Här kommer en Ny facebookgrupp där alla är välkomna! www.facebook.com/groups/300894546767680/

Den är skapad av "a j 91" och det är hon som godkänner er in i gruppen. Innehållet är hemligt och syns inte för era vänner på fb. :)

• Svar på tråden Bf Maj 2015
  • LFru
    mali86 skrev 2014-11-20 18:43:25 följande:

Går med i FB gruppen om jag får! BF 19 maj

Nu Sthlm men ska flytta hem till Gbg innan den bebisen kommer :)

Hej och välkommen! Kul! Har också BF typ då. Hade först 21/5, men blev framflyttad till 18/5. Hur känns det att flytta till annan stad när bebis är på gång? Har du/ni familj i GBG som lockar?
  • Nelly88
    LFru skrev 2014-11-21 10:58:38 följande:

Hej alla!
    Igår vad jag på MVC på mitt nojjiga-besök. Kändes nästan dumt när jag kom dit eftersom jag blivit såå mycket lugnare så fort jag fått tiden bokad (vetskapen att jag slipper vänta till RUL 18/12 dämpade mycket av oron). Allt var iallafall bra med bebis! Så skönt! Nu har jag lovat mig själv att detta var mitt första och ENDA nojjighets-impuls! Oskyldig

Min man har också börjar väga mig och mäta magen varje dag för att bevisa för mig att jag visst växer.. haha

Så skönt att allt såg bra ut! Jag räknar ner till RUL som besatt, 39 dagar kvar... evighet! Har varit och köpt en liten babyoutfit i strl 50 bara för att tillåta mig själv att försöka njuta av att vara gravid, men efter RUL tänker jag skrika ut till hela världen att vi ska ha en till :)
  • LFru
    Nelly88 skrev 2014-11-21 11:15:44 följande:
    Så skönt att allt såg bra ut! Jag räknar ner till RUL som besatt, 39 dagar kvar... evighet! Har varit och köpt en liten babyoutfit i strl 50 bara för att tillåta mig själv att försöka njuta av att vara gravid, men efter RUL tänker jag skrika ut till hela världen att vi ska ha en till :)
    Haha, förstår det! Vi har handlat saker som galningar redan, dock inga kläder än. När jag har stunder när jag knappt tror på det längre går jag och tittar på sakerna och känner värsta lyckoruset! Så mysigt!

Du kanske har tips på hur jag ska tänka med klädinköp. Vi kommer inte handla allt ännu, men eftersom jag sitter hemma och har mycket tid att planera för ankomsten, funderar jag mycket på vad det är jag egentligen behöver. Är lite rädd att vi ska köpa på oss för mycket som bebis snabbt växer ur. Det kommer ju vara hyfsat varmt den första tiden också kan man ju anta. Vad ska man köpa/hur många av varje behöver man EGENTLIGEN och vilka storlekar?
  • Nelly88
    LFru skrev 2014-11-21 11:32:20 följande:
    Haha, förstår det! Vi har handlat saker som galningar redan, dock inga kläder än. När jag har stunder när jag knappt tror på det längre går jag och tittar på sakerna och känner värsta lyckoruset! Så mysigt!

Du kanske har tips på hur jag ska tänka med klädinköp. Vi kommer inte handla allt ännu, men eftersom jag sitter hemma och har mycket tid att planera för ankomsten, funderar jag mycket på vad det är jag egentligen behöver. Är lite rädd att vi ska köpa på oss för mycket som bebis snabbt växer ur. Det kommer ju vara hyfsat varmt den första tiden också kan man ju anta. Vad ska man köpa/hur många av varje behöver man EGENTLIGEN och vilka storlekar?
    Min pojke är född i januari så det var såklart lite annorlunda, men som regel tror jag de flesta klär sina bebisar för varmt oavsett årstid. Vi köpte iaf alldeles för lite kläder i strl 50 (min pojke var 52 cm o vägde 3300 och 50 var ibland tom för stort, han hade strl 50 minst första 6 veckorna) och fick be våra föräldrar åka o handla när vi låg på bb. Så denna gången ska jag köpa lite mer i strl 50 men typ tunna bodys och så (blir lättare att handla kläder till våren när det är rätt säsong i butikerna. Omlottbodys enbart, vår pojke hatade sånna man drar över huvudet (!). Byxor köpte vi bara tunna bomullsbyxor, jeans o mjukisbyxor är omöjligt på så små. Strumpor kan jag rekommendera polarn o pyrets, typ de enda som inte trillar av (deras sommarstrumpor på bebisavdelningen är bäst). Tunn kofta och tunn filt är nog lagom på sommaren o en tunn hjälmmössa (tyckte bäst om sånna man knöt under hakan). Vi bytade kläder minst två-tre gånger om dagen första tiden, mycket kräk o mjölk o bajs hehe (köp många tunna snuttisar o liknande, köp stora som kan användas som solskydd/handduk/amningsjal osv). Har man egen tvättmaskin räcker kanske 10 olika bodys o 5 byxor, har man tvättstuga skulle jag nog satsa på det dubbla. Och glöm inte bort dig själv, svala amningskläder som är lätta att ta på typ blusar/klänningar med knäppning fram el omlott. Första gången jag skulle gå ut själv med en nyfödd mitt i vintern var katastrof, klä på både lillen och mig själv massa vinterkläder, ska bli skönt att slippa denna gången :)
  • LFru

Tack så jättemycket för tipsen Nelly88. Jag tänker också att det är bättre att köpa när det närmar sig och affärerna har rätt säsong på kläder. Jag inser ju genast att vi tänkt klara oss på alldeles för få ombyten..haha!

En dum fråga kanske, men vad är det för skillnad på en vanlig mössa och en hjälmmössa? Är gratismössan man får i babyboxen från Åhlens en hjälmmössa? Även fast jag har stor erfarenhet av barn inser jag nu när vi ska få vårt första egna att det är sååå mycket jag inte har koll på. Som t.ex. att de inte ska ha vanliga sängkläder som täcke det första året?! Känner att de flesta av mina vänner på FB som fått barn lagt upp bilder på den färdigbäddade spjälsängen när det börjat närma sig..fick en chock när jag såg att det stod "rekommenderat från 12 mån" på ikeas täcke, haha! (vet inte hur hysteriskt viktigt det är, men jag inser ju att jag har en del att googla om..)

• MorCaa
    Ciconiidae skrev 2014-11-21 07:37:14 följande:

Vad underbart! :) Hoppas jag börjar förstå innan förlossningen.

Haha! Ja det kan vi ju hoppas! ;)
  • Nelly88
    LFru skrev 2014-11-21 12:05:07 följande:

Tack så jättemycket för tipsen Nelly88. Jag tänker också att det är bättre att köpa när det närmar sig och affärerna har rätt säsong på kläder. Jag inser ju genast att vi tänkt klara oss på alldeles för få ombyten..haha!

En dum fråga kanske, men vad är det för skillnad på en vanlig mössa och en hjälmmössa? Är gratismössan man får i babyboxen från Åhlens en hjälmmössa? Även fast jag har stor erfarenhet av barn inser jag nu när vi ska få vårt första egna att det är sååå mycket jag inte har koll på. Som t.ex. att de inte ska ha vanliga sängkläder som täcke det första året?! Känner att de flesta av mina vänner på FB som fått barn lagt upp bilder på den färdigbäddade spjälsängen när det börjat närma sig..fick en chock när jag såg att det stod "rekommenderat från 12 mån" på ikeas täcke, haha! (vet inte hur hysteriskt viktigt det är, men jag inser ju att jag har en del att googla om..)

Hehe ja vi hade bara med oss typ tre bodys till bb, räckte typ en dag ;)

En hjälmmössa är som en tajt mössa med knyte under hakan (tänk vattenpolomössa typ hehe), googla så ser du, finns överallt! Mina favvo är från newbie o pop.

Vi fick barn på vintern ju så jag köpte täcke till vaggan men det var lönlöst för lillen drunknade under det fluffiga täcket, så han fick ha pyjamas o filtar. Nu kommer jag satsa mest på pyjamas (är det varmt kan man ju ha kortärmad/kortbent pyjamas), han sparkade ändå mest av sig filtarna men blev ju för kallt att ligga i bara blöja då.

Vagntäcke var perfekt i liggdelen sen på våren (säkert lagom i september till våra småttingar nästa höst, sen byter man ändå till sittdelen mitt i vintern när de är ca 6 månader o då blir det ju en åkpåse till den). Spjälsängstäcke behöver man ju inte köpa förrän de är ca ett år... Satsa på ett vagntäcke till augusti/september o så några mysiga filtar att ha i vaggan och spjälsängen första tiden (vi hade vagga första halvåret innan han fick eget rum). Kan rekommendera Little heart eller beach house som gör sängkläder i bomullstrikå, mycket mysigare än hederliga lakan. Även H&M har spjälsängslakan i bomullstrikå.

Sorry för långt inlägg!
  • LFru
    Tack så jättemycket! Sjukt bra med tips från någon som har gjort det förr!
  • MorCaa
    Ciconiidae skrev 2014-11-21 10:03:21 följande:

Igår köpte jag lite mammakläder och idag har jag mina mammatights på mig. Det är såå skönt! Kanske är lite tidig, vecka 16 imorgon. Har ni börjat använda mammakläder ännu?

Jo i vecka 7-8.. :/ hade inget val.. :P och det finns inget rätt eller fel.. Man börjar när det känns obekvämt med "vanliga" kläder.. :)
  • Bebben84
    Ciconiidae skrev 2014-11-21 10:03:21 följande:

Igår köpte jag lite mammakläder och idag har jag mina mammatights på mig. Det är såå skönt! Kanske är lite tidig, vecka 16 imorgon. Har ni börjat använda mammakläder ännu?

Yes i V6 var jag tvungen att köpa mammakläder. Magen kom tidigt.