Inlägg från: Anonym (MammaMu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MammaMu)

Bf Maj 2015

Anonym skrev 2014-09-11 22:39:38 följande:
    Åh om du jobbar med det kanske du har det ultimata tipset då, har emmaljunga någon lätt smidig vagn med stora svängbara hjul fram som blir liten när den fälls ihop OCH där det går att fästa babyskydd? Eller har jag för många krav? :)
    Och babyskydd kan man fästa på de jag skrev om ovan.
    Då ska du bara veta vilket babyskydd du ska ha, då de alla har olika adaptrar :) Men de flesta märkena funkar.
  • Anonym (MammaMu)

Här känns symptomen rätt lite.
    Brösten ömmar lagomt,illamående lite sådär ibland, trött vissa dagar, andra inte... Så ibland funderar man såklart om de verkligen finns någon där inne.

Jag jobbar i en lek och babybutik, därav mitt val att vara anonym då jag träffar rätt mycket folk som kan tänkas hänga på denna sida ;)

Förra graviditeten fick jag havandeskapspenning på halvtidt sista tiden och tog semester en månad innan BF. Skjöt på den de året till oktober istället. Det funkade bra. Kommer söka HP även denna gång då det tär på ryggen att vanka fram på stengolv :)

Får se när vi berättar, ingen vet om det ännu men jag tror vi vill gå på UL först. SKa på inskrivning mitten av oktober men de går jag på själv. Sambon hänger med på UL då han inte kan ta ledigt hur som helst :)

• Anonym (MammaMu)
    Den och den skrev 2014-09-16 17:56:07 följande:
    Här är en förskollärare till!

Ska du söka graviditetspeng?
    Graviditetspeng är det samma som havandeskapspenning?

Det fick jag för 4år sen, har den bytt namn kanske? Eller är det något annat?
  • Anonym (MammaMu)
    MorCaa skrev 2014-09-25 20:23:24 följande:
    Ja jag noterade det oxå.. :) vad trist att du inte fick nåt VUL.. Det var inga problem för mig.. :/ märkligt att det ska hänga på vilken BM man har. :(
    Kan ni/du inte ringa direkt till Gynavdelningen på sjukuhuset och be om ett vul?
    Jag fick en blödning, ringde in och berättade om min oro, fick en tid tre timmar senare. Var inga problem. Har inte ens pratat med BM ännu då vi har inskrivning om 3v.
  • Anonym (MammaMu)
    Ciconiidae skrev 2014-10-15 13:07:22 följande:

Det finns en vetebskaplig teori att man mår mindre illa när man väntar en pojke för att de manliga hormonerna lättar på illamåendet. Så kanske är det en tjej du väntar denna gång. ;)

Då gällde de vetenskapliga teorierna inte mej.
    Mådde prima hela förra grav med knappt några krämpor och illamående var bara sånt jag läste att andra hade.

Ut kom en liten tjej :)

• Anonym (MammaMu)
    Knytan skrev 2014-10-15 21:27:16 följande:
    Samma här. ^^ Min förra graviditet var oerhört lätt och fin. Och det var en liten tös. Den här gången mår jag verkligen inte så fint xD men det kan ju ändå vara en liten flicka till. Vi funderar faktiskt på att ta reda på kön vid RUL, det gjorde vi inte med första och vi är väldigt osäkra på hur vi vill göra den här gången.. Hur känner ni andra inför det?
    Den här grav känns rätt lika, knappt några symptom förutom snabb viktökning. Så vi får väl se vad som kommer komma ut.

Förra kollade vi kön men den här gången ska vi inte göra det.
  • Anonym (MammaMu)
    Madicken01 skrev 2014-10-16 08:17:28 följande:
    Jag har också bf i slutet av maj och vår yngsta är också nio månader. Kul! Vi är också glada över att få tätt även om man ibland undrar vad man gett sig in på ;).

Jobbigt att du mår så illa!! Hoppas det släpper snart.

Vi ska på ul om tre veckor, känns som en evighet!
    Vad tidigt ni fick UL!
    Vi har bf 4maj och fick UL om 7 veckor.
  • Anonym (MammaMu)
    Jordgubb90 skrev 2014-10-16 18:36:36 följande:

Någon som har koll på det här med föräldraledighet och föräldrapenning? 
    Om man har ett fast jobb och ska vara ledig, och bara vill ta ut 3 dagar per vecka i föräldrapenning för att spara dagar... Hur funkar det? Kan man göra så eller måste man jobba de dagar man inte tar ut FP? 

När jag gjord de sist, för 4 år sedan, så tog man bara ut de man ville och var hemma "gratis" de andra dagarna.
    Men blanda gärna in någon lägsta nivå dag då de annars lätt blir till övers. Jag tog ut ca 3 SGI dagar och 2 lägsta dagar.

Nu fyra år senare har vi fortfarande 100 dagar kvar fördelat på 50/50 på SGI/lägstanivå.

Men man kan alltid ringa och fråga.
  • Anonym (MammaMu)
    Jordgubb90 skrev 2014-10-16 18:51:46 följande:
    Tack för svaret! Har ringt försäkringskassan så många gånger (innan vi ens vad gravida) och försökt få svar men ingen där verkar ha koll.

Ja så kanske man kan göra, det var ju smart!

Men det jag vill är att få vara hemma så länge som möjligt med min bebis, men hur länge får man vara föräldraledig? Är det lika många dagar som man har föräldrapenning? Nej så kan det väl inte vara? Då skulle man ju kunna vara ledig hur länge som helst om man valde att leva på bara en inkomst :P
    Jag tror du kan vara hemma så länge du har dagar att ta ut.
    Dagarna är giltiga att ta ut tills barnet börjar skolan, 7-8 år, sen förfaller de dagar man har kvar.
    Så länge som de inte har skolplikt så tror jag inte att någon kan hindra dej från att vara hemma.

Sen kan de vara bra att veta hur långt innan man måste säga till på jobbet att man tänker komma tillbaka samt hur långt innan du bör söka dagis. Så inte dagarna tar slut innan man gjort klart med det.
  • Anonym (MammaMu)
    Elsa83 skrev 2014-10-28 21:17:30 följande:

Så söta ni är som skriver era veckor ;)

Jag satt oxå och tittade på namn. Men jag antar att man aldrig kommer veta vad som passar förrän barnet är här.

Jag tänkte köpa en begagnad vagn. Är det fel?

V9+5

Köp hellre en "riktig" (då menar jag ett mer känt märke, t.ex Brio, Emmaljunga) begagnad än en no-name internetvagn för ett billigt pris.

Du har igen det på att de finns reservdelar, kvalitén är bättre och man får helt enkelt det man betalar för. Så vill man hålla kostnaderna nere så tycker jag det är bättre än att köpa billigt skit.

Sen är det såklart skillnad på begagnat och begagnat. Alla vagnar har såklart en gräns för när de är uttjänta så syna noga innan du köper.

Tips från barnvagnsförsäljaren ;)
Svar på tråden Bf Maj 2015