Inlägg från: Mariposas |Visa alla inlägg
  • Mariposas

Bf Maj 2015

K82 skrev 2014-09-30 21:54:07 följande:

Ah nu såg jag. Hujja. Bra det finns nåt mot det men är sprutor enda alternativet?

Har inte så mkt val, så det är bara till att ta tjuren i hornen hur jobbigt det än är...

Vad jag vet är sprutor ända alternativet när man är gravid... Finns i tablettform, men det är farligt för bebis...
  • Mariposas
    Anonym (V 8) skrev 2014-10-01 09:20:58 följande:

Hej!

Jag har också plussat och går in i vecka 9 imorgon..
    Än så länge är jag anonym då jag tänkt vänta med att berätta förrän efter ultraljudet.
    Det som förvånar mig är alla VUL som fler och fler gör.
    Jag skulle också vilja göra VUL men vem bestämmer vem som får göra det?
    Ska på Inskrivning nästa Onsdag och det känns pirrigt!
    Min sambo har väl inte reagerat ås mkt ännu. Men jag hoppas att ju mer synligt det blir på mig ju mer kommer han förstå.. Han tycker mest jag är överdriven och fånig när jag pratar vagn och namn osv. Han tycker det är ALLDELES för tidigt o byter samtalsämne... Lätt retligt för en bebisgalen mamma som vill prata bebis och förlossning heela tiden!

Jag går privat o där jag går får alla göra vul. Är en otrolig lättnad när man får se ett hjärta ticka så pass tidigt :)
  • Mariposas
    Malinn81 skrev 2014-10-09 15:20:30 följande:

Tankspridd som man är så glömde jag skriva att jag ska på vul på tisdag kväll. Det är såpass sent på kvällen att sambon ska försöka att följa med dit. Sonen måste ju följa med oavsett, jag som ville vänta att berätta för han.. men inget att göra åt saken..

Grattis!! Fick oxå missfall i våras men är nu i vecka 12 (11+1). Känner igen den där oron du har. Börjar först nu slappna av lite, men tror jag behöver ett kub med bra resultat om nån veckor innan jag helt kan börja acceptera att jag verkligen är gravid. Har oxå en pojke här hemma som börjar bli några år. Fyller 4 i januari. Än vet han inget, har lyckats ha honom på förskolan när det varit vul :). Ser så mkt fram emot att få berätta för honom :). Men jag ska försöka hålla mig till efter vi gjort kub. Bor oxå i Skåne förresten, Malmö. Vet du att det finns en grupp för de som bor i våra trakter? Tänkte att du kanske va sugen på att hoppa in i den...
  • Mariposas
    Malinn81 skrev 2014-10-09 20:35:31 följande:
    Glömde ju skriva hälften! Skyller på mobilen hehe. Grattis till syskonet :) bor du inne i Malmö eller? Kan inte Malmö så bra men några ställe hittar jag till:) är kub gratis innan man fyller 35?

Någon dom sa 1800kr o de är jag ju för snål för även om jag gärna velat ha ett kub test.

Glömde ju skriva att jag inte känner någon så bra här nere så jag lämnar han. Vi har ju bott här i 7 år men jag är rätt blyg o jag e arbetslös så man träffar inte folk i samma utsträckning heller, så han får snällt följa med.

Sambon brukar oftast jobba en bit in på kvällen men det brukar lugna ner sig nu snart när det blir kallare så avtar jobbet något. Han va inte med på något läkarbesök alls med Hampus så uppskattar ju om han kan följa med på ett nu. Har dina symptom lugnat ner sig nu när du har gått lite längre? Fick foglossning i v12 med Hampus. Men det var inte så allvarligt som tur är. Dengraviditeten var riktigt lugn o problemfri o snabb förlossning precis som man vill ha det så bäst att inte klaga nått. De sägs ju att graviditeterna kan va raka motsatsen mot varann

:(
    Va skönt att sambon kan följa med denna gången. Min man har varit med på de vul vi gjort. Har ett ganska så fritt jobb där han kan "flexa" lite hit o dit så det är skönt. Jag går hos en privat barnmorska och där får man gratis kub from man är 33 (klarar mig alldeles precis inom den gränsen) Tydligen nån ny regel, med sonen fick jag gratis fast jag va 28. Vet inte vad kub kostar. Men frågade däremot om tillväxtultraljudet v 32 (som de tagit bort från de obligatoriska ultraljuden), det skulle kosta strax under 1000kr på mama Mia här i Malmö. Såg att det va nån 100kr billigare i Stockholm. Tycker det är konstigt att de inte kan ha samma priser i hela Sverige.

Jag mår bra. Har knappt känt mig gravid sista veckan. Va hos barnmorskan på inskrivning häromdagen o hon lugnade mig med att det är helt normalt (vilket jag egentligen innerst inne redan vet) i denna veckan...
  • Mariposas
    Starshaped skrev 2014-10-09 22:04:27 följande:
    Vilken vecka är du i? :)
    Precis gått in i v 12 (11+1)
  • Mariposas
    Malinn81 skrev 2014-10-09 20:15:00 följande:
    Hej

Ja de är en jobbig oro. Slappnar kanske med av vid v 12 eller nånting ditåt. Jag fick hoppa in för ett återbud, då de har kvällsöppet redanpå tisdag annars fick jag vänta på tid. De va de som erbjöd ett vul för jag fick missfall så jag tar tacksamt emot.vad heter den gruppen? Är det här på familjeliv? Jag skrev i en grupp som heter något i stil med bf juni 2015 i Skåne. Men där verkar de svaras mer sällan
    Såg detta meddelandet nu, läste nog lite slarvigt innan. "Bf maj 2015 i Malmö" heter en grupp o den andra "Malmö m omnejd"... Tror jag ;). Skrivs inte lika ofta i dem som här men ju fler vi blir desto mer aktiv blir ju gruppen :)
  • Mariposas
    Cykelpumpen skrev 2014-10-17 22:47:01 följande:

Tack för era svar tjejer. Ringde 1177 som skickade mig på VUL. Trodde jag var i v. 12 men 7+1 visade det sig. Tyvärr trodde dom starkt på ett påbörjat missfall och hittade ingen hjärtaktivitet :( Ska tillbaka på måndag för att kolla igen, om inte hjärtat slog då så föreslog dom skrapning. Blir dock lite orolig när jag läste runt lite :s Tydligen är det svårt att se hjärtat slår innan v.9 när man gör VUL pga den suddiga bilden? Man vill ju lita på läkaren men har läst att dom alltid brukar vänta en vecka innan nästa VUL för att vara säkra? Och vissa tjejer hade krävt VUL I v. 9 och då såg dom hjärtat slå? Jag vågar absolut inte hoppas på för mycket såklart men just nu känns det jobbigt med skrapning nästa vecka efter man har läst om det. Någon som har erfarenhet av det? :/

Har tyvärr ingen erfarenhet av det du skriver... Men fick själv missfall i början av juni. Åkte precis som du in pga av lite blödningar, hade dock inte ens särskilt ont men magkänslan sa att något va tokigt. Trodde då att jag va i v 8-9 men det visade sig att det slutat utvecklats v 5. Blev hemskickad o fick en tid en vecka senare för ytterligare kontroll. När en vecka gått hade blödningarna satt igång rejält och kroppen tog själv hand om det så jag behövde aldrig skrapas. Nu är du ju lite längre gången än vad jag var. Men det kan ju vara så att kroppen tar hand om det själv inom nån veckor om det skulle va missfall. Samtidigt är det en grym väntan... Skickar över en styrkekram. O hoppas på det bästa såklart..
  • Mariposas
    Kissemiss skrev 2014-10-18 12:13:37 följande:

Fått tid för kub på Karolinska när jag är i vecka 14, 13+2. Har redan tagit blodprovet. Känns lite sent att göra kub då?

Jag ska göra mitt på torsdag (v 13+1) tog blodprov i måndags för det...
  • Mariposas
    Pillow skrev 2014-10-18 20:38:12 följande:

Finns d risker med kub?

Kub består av blodprov + ultraljud där de mäter nackspalten. Inga risker... Får man däremot sen dåligt resultat och väljer att gå vidare med fostervattensprov så finns det viss missfallsrisk. Dock väldigt liten idag...
  • Mariposas
    Titt ut skrev 2014-10-22 10:05:29 följande:

Är i vecka 11+3 idag och mitt illamående har blivit bättre men det kommer fortfarande stötvis. Sen är jag trött och har fått tillbaka svag huvudvärk som jag hade de första veckorna. Jag har också blivit törstig och måste kissa ofta, även 1 gång på natten.

Oh, en gång på natten låter lyxigt. Jag är uppe 2,3 gånger minst varje natt ;). Varit så ela graviditeten. Annars mår jag hur bra som helst :). Kub imonn. Hoppas på bra resultat där så vi äntligen kan berätta för omvärlden o den blivande storebrodern. Det har jag längtat efter sen plusset!
  • Mariposas
    Pillow skrev 2014-10-27 17:27:55 följande:

Har ni som gjort kub varit över 33 år? Min bm gjorde inte utan endast privata! Vad säger ni? Ni som gjort, vad fick ni för resultat? Kan man nöja sig med dem svaren?

Jag går privat. I Malmö får man göra det gratis om man är över 33 (blodprovet kostar nog ett vanligt besök, men jag har frikort för det). Jag tajmade det bra o gjorde det på min 33 års dag. Fick bra siffror 1:17706. De går vidare med ytterligare kontroller (frivilligt förstås) om man får siffror under 1:250 sa barnmorskan som gjorde ultraljudet på mig.
  • Mariposas
    sofia86 skrev 2014-10-27 16:45:45 följande:

Bild från förra veckan.

Nån som känner nått från bebisen ?

Ja känner smått fladder ???? phpXexj0d90226.jpg

Men vilka härliga magar ni har :). Syns knappt på mig än trots att det är 2:a barnet, känner mig mest lite plöfsig :/. Mysigt med fosterrörelser. Är i v 14 o har inte känt nåt än. Med sonen kände jag första "fladdret" i vecka 16
  • Mariposas
    Elsa83 skrev 2014-10-28 21:17:30 följande:

Så söta ni är som skriver era veckor ;)

Jag satt oxå och tittade på namn. Men jag antar att man aldrig kommer veta vad som passar förrän barnet är här.

Jag tänkte köpa en begagnad vagn. Är det fel?

V9+5

Jag kommer oxå köpa en begagnad. Köpte en ny till sonen.... Vill dock ha en annan nu. Har mer koll på vagnar o vad jag saknade med den vagnen (en I candy apple va det.). Va nöjda med liggdelen men inte sittdelen... o det är ju den man använder längst. Hoppas på att hitta en bugaboo till ett bra pris eller möjligvis en babyjogger. Nån som vet om bugaboo förlängt suffletten på sina senaste modeller, eller är 2011 års suflett och den nya lika stora. En sufflett som kan dras hyfsat långt ner är guld värt. Parasoll är totalt värdelöst (blåser åt sidan o är mest i vägen) enligt mig. Vill oxå ha en lättstyrd vagn. Måste kunna styra med en hand, underlättar vid många tillfällen ;). Skulle helst vilja designa min egen vagn för det är omöjligt att hitta den perfekta har jag märkt ;p
  • Mariposas
    Cherryay skrev 2014-11-03 13:59:53 följande:

Är det någon som vet när man får lyssna på hjärtat hos bm första gången? Gissar att det skiljer sig åt men på ett ungefär?

Jag får inte förrän i v 25.... Men innan dess är det vanligt ultraljud v 18 såklart :)
  • Mariposas
    Jordgubb90 skrev 2014-11-16 10:12:01 följande:

Någon som kännt bebis ännu? :) Jag har tyvärr inte gjort det.

V16 (15+1)

Jag har känt nåt den senaste veckan vid olika tillfällen. Är dock osäker på om det är bebis. Kände sonen i vecka 15+4 Undrar nu hur jag kunde va så säker på det då ;p. Är idag i vecka 16+1
  • Mariposas
    livetiettnotskal skrev 2014-12-02 08:58:19 följande:

På torsdag är det dags för RUL för oss. Är så nervös :) någon annan som har RUL denna veckan?

Gjorde RUL igår... En liten lillebror ska vår grabb få :)
  • Mariposas
    Jordgubb90 skrev 2014-12-02 13:21:51 följande:
    Åh vad mysigt! Vad får man egentligen göra på RUL och hur lång tid tar det ungefär?
    De mäter o kollar allt möjligt på bebisen. För oss tog det ganska lång tid. 45 minuter ungefär. Lillebror va envis och låg still med hjärtat in mot moderkakan så hon inte kunde se de olika rummen ordentligt. Så jag fick hosta och upp o hoppa flera gånger innan han gav med sig o makade på sig liiite liiite, men tillräckligt för att se att allt såg bra ut :). Sa nästan direkt att vi ville veta könet så hon slapp "gömma" det... Syntes tydligt att det va en liten pojke :))
  • Mariposas

16 dagar kvar idag...

Har varit hos BM, allt såg bra ut. Hoppas så att det va sista besöket o att jag slipper nästa som är 2 dagar innan BF. Man kan väl drömma iaf...

• Mariposas
    Sabine skrev 2015-04-25 10:02:10 följande:
    Mina händer domnar med speciellt på nätterna. Enligt min BM var det helt normalt att det gör så. Jag har bara samlat på mig lite vatten nu när det var så varmt.

Hoppas bebisen vill titta ut NU!! är i vecka 40 idag (39+0).
    Då är vi beräknade samma dag Sabine. Jag gick oxå in i v 40 idag. Andra barnet här o det här med förvärkar hade jag inte alls sist. Har trott nu 2 kvällar på rad att bebis ska komma :(. Tycker det är dax nu!
Svar på tråden Bf Maj 2015