• Oväsen

Bf Maj 2015

Jag tycker också det är lite klurigt med kläder. Jag har köpt några plagg men väntar tills sommarkläderna kommer. Har ett majbarn sedan tidigare och det året hon föddes blev sommaren varm och hon hade mest på sig bodies med kort ärm, allt annat blev hon varm i. Hon hade också en pyjamas med kort ärm och korta ben.

• Oväsen

pco, det är ett mått på magens storlek/bebisens storlek. Bm mäter med måttband från blygdbenet till livmoderns överkant. Resultatet läggs in i en kurva där det finns en normalkurva samt en övre och en undre kurva.

• Oväsen

Jag har bf den 20 maj och jag visste från början vilket namn jag ville ha men det tog ett tag att övertala maken, men på julafton gav han med sig. Så namnet är bestämt! Glad Även med mina två tidigare barn har vi haft namnet klart redan innan (kollat kön varje gång). Jag har lite kontrollbehov och klarar inte av att inte ha ett namn. Det skulle rubba mina cirklar helt och hållet! Flört
    Träffade en f.d kollega för några dagar sedan. Hon fick barn i v 35 och sa att dom inte hade något klart så det blev lite rörigt i början. Efter det åkte jag och maken och köpte spjälsäng och andra grejer. Har börjat skriva listor här hemma på vad som är bra att köpa innan bebis kommer och vad som vi kan köpa efter om behov finns.

• Oväsen

Gick på föräldragrupp med första barnet men med andra och tredje har jag/vi inte blivit erbjudna någon. Inför förlossningen känns det inte så aktuellt eftersom jag varit med om två förlossningar redan och har lite koll på vad som kommer att ske.

Jag tycker det känns tydligt nu att bebisen i magen inte är så liten längre och att det börjar bli lite ont om plats. Ibland gör det riktigt ont när hon stökar omkring därinne, speciellt när hon sparkar ner mot tappen.

Även om detta är tredje barnet så är det längesen vi hade spädbarn här hemma. Storasystrarna är 9 och 7 år (blir 10 och 8 år i år). Det var 10 år sen vi förberedde oss inför en bebis ankomst (med tvåan hann vi aldrig plocka undan något från ettan) och jag funderar på det där med att skruva ihop saker och ställa i ordning, t ex spjälsängen? Hur har ni tänkt kring det? Och att tvätta kläderna, packa väskan, skriva förlossningsbrev och allt sånt?

• Oväsen
    Bebben84 skrev 2015-03-03 11:21:44 följande:
    Vi har skruvat ihop sängen och tvättat alla kläder. Bb-väskan tänkte jag packa om 2-3 veckor. Vi har ju ett rum till bebisen och den är klar nu. Allt inhandlat och klart! Förlossningsbrev tänkte jag också ha klart om 2-3 veckor. Är planeringsmänniska ut i fingerspetsarna (har det till och med som yrke :D) så känns skönt att ha allt klart i tid. Sista veckorna innan hon kommer vill jag fixa lite i hemmet, baka och vila :)
    Jag gillar kontroll så helst hade jag redan ordnat allt men vi ska ha bebisen i vårt rum och att ha en tom spjälsäng som står där i flera månader känns lite onödigt. Men jag känner som du att det är skönt att ha allt klart i tid så jag får göra upp nån plan om när saker och ting ska åtgärdas och att det inte får bli för sent Glad
    Sajood skrev 2015-03-03 13:53:36 följande:

Vi har tagit fram dotterns gamla kläder som hade hamnat på vinden och nu tvättat igenom och gjort i ordning. Spjälsängen använder dottern fortfarande, så vi har inte riktigt löst hur vi ska göra det. I början kommer det nya barnet att sova i babynest och en liten säng som kopplas ihop med vår säng. Vagn har vi ju redan, men vi har inte riktigt löst det där med syskonvagn ännu på ett bra sätt... Sammanfattningsvis så har vi koll på allt som behövs för den lilla, men inte riktigt löst det som rör att ha två småttingar hemma.

Kläder kanske man kan börja tvätta. Dom blir ju inte smutsiga av att ligga i garderoben Glad

• Oväsen
    pco skrev 2015-03-05 22:42:13 följande:

Hur går det för er tjejer?

30+1 här idag :)

Jag är i v 30 (29+1) och mår både bra och dåligt. Har ont i höfter och rygg så fort jag röra på mig och har också börjat bli lite illamående igen. Fick också reda på för några dagar sedan att jag fått graviditetsdiabetes och det känns väl inte så himla kul. Tur att det bara är 10 veckor kvar!
    Kissemiss skrev 2015-03-05 23:26:19 följande:
    V 30+3 här

Är på jakt efter en snygg skötväska som inte kostar en förmögenhet.. Vet inte om jag vill ha en vanlig rymlig väska eller en klassisk modell som säkert är mest praktiskt Vad har ni köpt för någon?
    Jag har köpt en SkipHop, gillar dom fast dom är rätt dyra. Hittade en jag gillade som var på rea så den var i alla fall lite billigare. Hade en SkipHop med förra barnet också och var väldigt nöjd med den.
    Bebben84 skrev 2015-03-06 06:05:30 följande:
    Sen kan jag tycka att bebisen blivit lite lugnare i magen. Inga megasparkar längre utan mer rörelser och sträckningar. Känner ni också det?
    Jag upplever också att bebisen sträcker på sig mer och att jag inte känner några hårda sparkar mer än när hon sparkar mot tappen, då gör det ont!
  • Oväsen

Vi har också bestämt namn. Jag har tyckt om detta namn i 8 år och hade en önskan om att dotter nr 2 skulle heta det (hon föddes gör 8 år sen) men maken sa nej då. Nu behövdes bara lite övertalning för att han skulle säga ja.

• Oväsen

Hur mycket kläder har ni till bebisen? Hur många body och byxor är lagom?

• Oväsen

Jag har egentligen ingen aning om när min kommer men någon känsla säger mig att hon kommer på bf-dagen (kanske önsketänkandet) Glad Första barnet kom en vecka efter bf och andra barnet kom en vecka innan bf. Därför borde denna komma på bf den 20 maj tycker jag Glad

• Oväsen

Jag väntar också på meddelande från Libero om deras box. Verkar vara när man går in i v. 33 som man får meddelande så jag får väl ge mig till tåls tills på torsdag. Kronans och Liberos babyboxar har jag redan hämtat ut och så har jag beställt från Apoteket Hjärtat samt fått koder att hämta ut från Lloyds apotek, Babyproffsen och Apoteksgruppen. Många babyboxar blir det! Glad

Jag är idag i v. 31+ nåt och jag har de senaste dagarna tyckt att bebisen inte rör sig lika mycket som tidigare. Jag känner henne fortfarande lite då och då men jag tycker inte hon rör sig lika mycket. Är det något ni andra känner igen?

Svar på tråden Bf Maj 2015