• marriew

Bf Maj 2015

litetmoln skrev 2015-04-16 20:56:47 följande:

Fy 12 mil. Tror jag har 7,5 mil till BB och mina förlossningar har gått superfort. Blev födsel i ambulans en gång då vi inte hann in. Och sambon jobbar en timma bort så jag är nervös jag också att inte hinna fram i tid denna gången heller.

Oj, håller tummarna att du hinner in i tid denna gång.

Jag väntar mitt första barn så jag vet inte riktigt vad det är för känsla/smärta jag väntar på. Jag är rädd att hålla ut för länge här hemma innan jag fattar att jag verkligen måste åka in. Vill ju samtidigt inte åka in för tidigt.
  • marriew
    Blicka skrev 2015-04-17 05:47:35 följande:

Låter långt för några av er till förlossningen. Vi har fem km så väldigt nära.

Vilket lyx att ha så nära:)

Jag bor i Kiruna så måste åka hela vägen till Gällivare. Vägen är långt ifrån den bästa, men nu är det knappt någon snö kvar iallafall. Det jag också är nervös över är att det är väldigt många viltolyckor efter den vägen med både ren och älg. Tänk om det skulle smälla när vi är påväg :/
  • marriew
    Blicka skrev 2015-04-17 11:40:54 följande:

Men finns inte förlossning i Kiruna? Det trodde jag allt.

BB stängdes ner i början på 2000-talet. Det är helt sjukt. De har även stängt ner akutkirurgi m.m..

Politikerna vill inte att vi ska bli sjuka eller föda barn här uppe.
  • marriew
    litetmoln skrev 2015-04-17 13:14:06 följande:

Tveka inte att ringa ambulansen om det känns som att värkarna blir kraftigare under resan. Då får du i alla fall hjälp av en barnmorska snabbare.

Jag kommer kräva att bli uppmött av en ambulans om värkarna är så kraftiga. Inte bara för min skull utan även för den som kör.

Det är så sjukt att det är obeskrivligt att de stängt ner BB och akutkirurgin m.m..
  • marriew

Nu börjar jag känna mig psykiskt redo för en förlossning tror jag. Har haft ganska onda förvärkar inatt och under dagen, känner även ett tryck neråt och har haft lite vattniga flytningar. Så jag tror det börjar bli dags snart :)

• marriew
    Moolie skrev 2015-04-21 21:39:25 följande:

Nät har du BF? :)

Jag har bf 7maj. Så det är nästan exakt 2 veckor kvar. Har tid hos bm nästa torsdag men hon sa att hon tror den hinner komma innan (hon kunde inte förklara varför, hon bara trodde det:) )
  • marriew
    Moolie skrev 2015-04-22 11:00:31 följande:

Då har vi samma BF! 7 maj är vi också satta till! :P

Men jag känner inte alls att något är på gång... Har sendrag, ont i magmusklerna och sjuka tryck nedåt ändan uppe från magens övre del... Hade väldigt vattniga flytningar... Men ah... Allt är väl normalt att känna egentligen...

Va kul!:)

Jo allt är normalt att känna. Jag har ingenting uppe i magen bara nere i magen precis som mensvärk.

Det är någonting annat förutom "krämpor" som gör att jag tror det börjar bli dags. Jag känner mig annorlunda på något oförklarligt sätt. Men jag kan ha fel :)
  • marriew

Jag var och handlade i förrgår men fick avbryta allt och kämpa mig ut till bilen med onda förvärkar. Var inge roligt att stå i affärn och pusta sig igenom värkar. Gick dock över efter en timme när jag tagit mig hem. Efter det har jag haft en ond värk och resten har varit som mensvärkar, molande men ibland lite värre.

Nu inatt har jag haft lite värre mensvärkar och väldigt ont i ryggen. Nu på morgonen är det ryggsmärtan som vägrar släppa.

Ska jag prova ta en alvedon kanske och hoppas att det släpper så jag kan sova lite? Jag undviker helst att ta alvedon och andra tabletter.

• marriew
    Titt ut skrev 2015-04-27 10:31:35 följande:

Oj vad spännande, något på gång låter det som. Ryggvärk som molar brukar vara ett tecken på att förlossningen närmar sig. När har du bf? Jag tillhör också de som undviker alvedon och andra tabletter, har läst så mycket om att för mycket användande av värktabletter och vad det kan leda till hos barnet, som adhd. Men under förvärkarna/förlossningen så tycker jag helt klart att du ska ta alvedon om smärtan är olidlig.

Har bf 7maj. Ja jag får hoppas på att det är tecken, är jobbigt att ha sådär så länge.

Under förlossningen kommer jag ta den bedövning jag erbjuds och behöver. Men när det bara är förvärkar, även om det gör ont, så är det inte olidligt. Det är jobbigt såklart, men det känns som att jag ändå väntar på att det ska bli värre så varför lindra den förberedande smärtan. (Lätt att säga nu när jag ryggvärken försvunnit, har bara en molande känsla kvar som inte gör ont) :)
  • marriew
    Titt ut skrev 2015-04-27 12:41:39 följande:

Så resonerar jag också. Smärtan som man känner inför och under förlossningen är till för att känna vad som är på gång. Utan den skulle jag inte känna mig delaktig eller hur jag ska förklara.

hellomum skrev 2015-04-27 13:04:06 följande:

Jag är inte heller på att ta tabletter hur som helst. Men är det så att du är på gång, ta alvedon så att du får vila. Du behöver den energin senare ;)

Jag tog en alvedon och hade en hård varm duschstråle mot ryggen. Sen kunde jag vila en stund med en varm vetekudde.

Direkt värmen försvinner gör det ont igen, men det var skönt att få slumra till en stund iaf :)
Svar på tråden Bf Maj 2015