• Blicka

Bf Maj 2015

Kissemiss skrev 2015-07-12 11:54:51 följande:

Idag kom jag att tänka på att man måste ställa sig i kö för förskoleplats. När är det dags att tänka på det? Bor i en förort till Stockholm. Går man runt till olika förskolor och kollar in hur det fungerar där eller?

Kolla in din kommuns hemsida. Där står det hur det fungerar!
  • Blicka
    Isabella93 skrev 2015-07-12 16:29:42 följande:

Idag har min tjej bajsat 3 gånger, brukar bajsa en gång, kräkts massor..tyckte att det nästan spruta när hon låg på skötbordet och kräktes, kom upp som en förstoppad fontän om ni förstår vad jag menar.

Bör jag vara orolig? Kan det vara magsjuka? Hon kissar som vanligt tycker jag och just nu sover hon väldigt tungt och skönt.

Tror inte du behöver oroa dig. Ibland kommer det mkt kräks o magen kan ju variera, men är du orolig tycker jag du ska ringa vårdguiden. Min lilla har kräkts mer nu i två dagar, antingen har hon ätit mer än vanligt o överskottet rinner ut el så är det förkylningen som hon har som påverkar.
  • Blicka
    Isabella93 skrev 2015-07-13 06:31:46 följande:

Hej tjejer!

Jag måste få veta vad ni tycker..

min sambo bestämde med sin bror i lördags att de skulle åka iväg o festa. Han frågade mig lite hastigt om han fick och jag som känner mig elak av att säga nej sa bara "det får du avgöra"

Någon timme senare säger han "jag åker iväg sen då isa" framför hans bror, syster och pappa men jag svarade inte, då sa han mitt namn och då svara jag endast ja utan att titta på honom. Då märkte han att jag va lite sur.

På väg hem sen så frågade han igen om det va okej

att han åkte, eller om han fick. Då sa jag att jag inte ville men jag känner mig elak av att säga nej. Han fråga då varför jag inte ville..Joo för att få hjälp med våran dotter såklart..speciellt nu då hon är väldigt gnällig och inte riktigt vet vad hon vill verkar det som. Han blev då butter och stannade motvilligt hemma.

Jag är jämt med henne, jag älskar henne självklart över allt annat...men ibland blir det lite väl mycket, då är det skönt med lite avlastning. Sambon va inte ens hemma de 10 dagarna efter förlossningen och nu vill han redan iväg och festa o va med kompisar och låta mig sköta o fixa allt själv!?

Är det jag som tänker fel o är självisk, borde han få åka iväg o va med sina kompisar o festa?

Jag kände mig lite elak i lördags när han stannade hemma o även blev sur..han somnade dock i soffan vid kl 9..

Hur tänker ni och hur skulle ni gjort? Va brutalt ärliga, säg att jag är en bitch om ni tycker det ;)

Känner igen mig... Min sambo blev erbjuden en upplevelse via jobbet nyligen. Han tackade nej först, men sen hörde jag att han fått frågan igen. Jag sa att jag vill att han är hemma, men får välja själv. Han valde upplevelsen, jag uttryckte att det kändes tråkigt o sa att jag kände att jag behövde hjälp hemma. Han bestämde då att han inte skulle tacka ja till erbjudandet utan vara hemma - då får jag dåligt samvete för det... Då jag tänker att han helst ville vara ngn annanstans. Hur man än vänder o vrider blir det lätt fel... Jag vill känna att vi kan dela upplevelserna runt bebis o de stora barnen. Jag tror det viktigaste är att prata om hur man känner o försöka tänka att valet att stanna hemma gjorde de själva, vi uttryckte vad vi kände/tyckte.
  • Blicka
    Isabella93 skrev 2015-07-13 19:47:25 följande:
    Jaa..känns som att det lätt blir fel, hur man än gör. Jag vill också att vi ska vara lika delaktiga i våran bebis utveckling och upplevelser. Aa..det har du rätt i, beslutet blev deras till slut. Och det är nog väldigt viktigt att prata så man inte blir osams.
    Aldrig somna osams är ju bra att tänka (sen kanske det inte håller fullt ut alla gånger).

Hur mår lillan?
  • Blicka
    Isabella93 skrev 2015-07-13 22:03:16 följande:
    Aa..det är nog bra att tänka så! Och inte heller skiljas åt osams.

Hon mår bra, men kräks så otroligt mycket tycker jag..är inte så jätte orolig då hon kissar väldigt bra o sover och verkar nöjd..Men det är lite jobbigt med så mycket kräks hela tiden..får byta kläder på både henne o mig under dagen. testade idag att ge henne mindre mat och oftare men det hjälpte inte så mycket. Imorgon ska vi till bvc så får se om dom har några tips o råd.

Mår din tjej bra? Har förkylningen lagt sig för henne?
    Min äldsta var en riktig kräk- och bajsbebis. Flera ombyten alltid med o minst en tröja till mig

Lillan fortsatt förkyld, lite mindre snorig men hosta stackarn... Nu hoppas jag det ger sig snart.
  • Blicka
    Pillow skrev 2015-07-17 20:49:44 följande:

Tiden går..
    Måste ställa frågan hur era bebisar sover på dagen?
    Hoppas hoppas detta är en period men hon sover 30-40 min per gång, vilket jag rycker är väldigt lite eller??? Hon är 6 veckor!

Min på åtta veckor sover stötvis, ngn halvtimme-timme mellan varje amningspass. Ngn gång per dag kan hon ev sova lite längre.
  • Blicka
    Kissemiss skrev 2015-07-20 11:35:27 följande:

Vad gör ni på dagarna? Speciellt ni som bara har ett barn. Om man har två så tycker säkert bebisen om att titta på syskonet som far runt!

Min bebis blir tre månader på lördag och han ser sååå uttråkad ut när han sitter i sin Babysitter och kollar på mig :P När jag går fram till honom och pratar så skiner han verkligen upp!! Haha får ju dåligt samvete om jag inte underhåller honom varje minut :S

Han har inget babygym men jag lägger ut massa leksaker på en filt och så får han ligga på mage och kolla på dom. Det är populärt i ungefär tio minuter....känns verkligen som han börjar vilja upptäcka världen nu! Gärna stå upp i mitt knä och kolla sig runt:) Tycker det är lite jobbigt med magträningen för han spyr Alltid när det blir tryck mot magen..

Skulle vilja lära mig lite sånger att sjunga för honom! Någon som vet någon lista på spotify? :)

Gick mkt promenader med första barnet, låg på golvet, träffade andra föälediga o när han var lite större var vi i lekpark o på lekland. Musiktips - Skattkammarön tror jag finns på Spotify o det är ju både sånger o ramsor som passar de små.
  • Blicka
    Sabine skrev 2015-07-22 12:22:25 följande:

Hurra!! Rullning från mage till rygg nu här på morgonen :)

Tjoho - vad roligt!
  • Blicka

Hur har ni det? Lillan har börjat göra så mkt ljud o det är så roligt att kunna "prata" lite. Annars har vi namntrubbel... Inte helt överens vilket känns trist. Jag trodde vi var på samma spår men så var inte riktigt fallet. Känns jobbigt o svårt att ev behöva tänka om

• Blicka

Ang sprutor har mina två äldsta fått dessa o med biverkning feber. Lillan ska också få den. Vi följer vaccinationsprogrammet. Det jag kan ångra så här idag är svininfluensa vaccinet som äldsta fick - tack o lov har han inte fått några biverkningar av den som en del andra har fått.

Ja namn - jag står fast vid ett namn, maken ett annat som jag inte gillar. Det han föreslår kan ha mitt som smeknamn så då tycker han att hon kan kallas för mitt förslag o döpas till det andra. Jag vill inte ge barnen smeknamn så därför går det bort, annars hade ju det varit en gyllene medelväg. Nej vi får klura vidare helt enkelt.

• Blicka
    Isabella93 skrev 2015-07-31 17:53:29 följande:
    Här är det bra! Lillan växer som bara den, dop är äntligen bokat och inbjudningskorten beställda. Våran tjej har också börjat låta massor och skrattar väldigt mycket. Man blir helt varm i kroppen varje gång hon ler :)
    Kontakten med se små är helt underbar! Längtar till första skrattet
  • Blicka
    Jordgubb90 skrev 2015-08-02 21:39:00 följande:

Alltså jag är helt chockad... I början hade jag det jättebökigt med min son på nätterna. Han ville ha mat heeeeela tiden (var iofs 1 månad tidig så behövde väl äta ikapp)... Men nu är han 3,5 månad och jag kan lägga honom i sin spjälsäng vid halv tio och sätta på babyvakten. Han vill ha mat 2 ggr per natt men i övrigt inget bök. Jag lägger han bara i sin säng så somnar han direkt. UNDERBART! :D

Njut! Härligt att det funkar så bra. min lilla på 10 veckor har nu under ett par nätter hoppat över mat vid tre-fyra o sover till sex. Somnar för natten vid kl 22-23. Lyx! Vet att det kommer ändras men är tacksam att det är så här nu! Första barnet vaknade varje-varannan timme under lång tid, andra sov längre pass tidigt med lite oro under vissa perioder, får se hur denna blir.
  • Blicka
    pco skrev 2015-08-03 20:38:03 följande:

Härligt! Min lilla på 11 veckor äter sista målet 20-21o lägger sig sen mellan 21-22.30 o sovers mellan 6-07.30 o sen somnar om direkt till 9-10.30 :D

Underbart
  • Blicka
    Kissemiss skrev 2015-08-04 16:03:59 följande:

Min bebi fick 3-månaders vaccinet idag. Han väger nu 8.2kg och är 67cm lång! Ingen liten kille :D

Mitt mellannamn var också stor! Lillan kommer inte följa hans viktkurva iaf... Hoppas ni slipper biverkningar av vaccin.
  • Blicka
    Blicka skrev 2015-08-04 18:26:56 följande:
    Mitt mellannamn var också stor! Lillan kommer inte följa hans viktkurva iaf... Hoppas ni slipper biverkningar av vaccin.
    Mellanbarn ska det ju stå
  • Blicka

11 veckor o första skrattet har jag fått höra! Så härligt tiden går ruskigt fort eller vad säger ni andra?

• Blicka
    Kissemiss skrev 2015-08-08 08:18:52 följande:

Åh han rullade precis från rygg till mage helt själv! 15v gammal :D

Vad kul! Blir det frustration i magläge eller nöjd? Min lilla gillar inte magläge direkt... Kräks bara massor. Vi kämpar på o låter henne ligga korta stunder på mage på golvet men mest på oss, det går bättre.
  • Blicka
    Kissemiss skrev 2015-08-08 09:05:38 följande:
    Han är nöjd både rygg å magläge i ungefär 20 min. Jag undviker att lägga honom på mage efter han ätit, väntar alltid minst en timma för då kommer inte så mycket upp:) Han försöker verkligen ta sig framåt på mage, sparkar så hela gymmet skakar.. Men han kommer inte långt eftersom han inte hjälper till med överkroppen ;P
    Vad roligt att det funkar så länge i magläge! Jag är glad om det blir några minuter per gång. Så trist om man frågar lillan!
  • Blicka

Ska vi starta en majtråd o fortsätta skriva där? Kanske hittar några fler dit?

Svar på tråden Bf Maj 2015