• Cherryay

Bf Maj 2015

Kissemiss skrev 2015-01-09 14:41:28 följande:

Försöker googla fram en riktigt bra checklista med vad man behöver köpa till bebis men hittar ingen bra! Större grejer kommer jag ju på själv, typ spjälsäng men sedan är det alla tillbehör som jag inte har koll på :)

Jag kollar lila gravidappen, deras checklista täcker allt och när vi ändå använder den appen kändes det väldigt smidigt :)
  • Cherryay
    snuttan87 skrev 2015-01-11 12:37:54 följande:

Hej!

Jag är så glad för er skull,ni som ska få bebisar i maj. Jag skulle med fått det men fick missfall i v 12. Håller nu tummarna på ett pluss om 1 vecka!

Går in här o läser ibland, på gott och ont. Det är kul o se att det går bra för er!

Kram

Håller tummarna för det! Skulle själv fått en bebis i mars först, men fick mf och nu blir det i maj istället :) snart får du ditt efterlängtade plus och allt ser bra ut! :)
  • Cherryay
    Bebben84 skrev 2015-01-13 12:12:06 följande:

Oj, har du inte gått sedan v11? :O. Jag är omföderska och har träffat min bm 3 ggr mellan v11 och 21. Just för att ha koll på järnvärdet. Så olika det kan vara :/

Jag var hos bm för inskrivning v 12 och nu väntar jag på andra besöket som blir i v 25. Det skiljer sig väldigt mycket kommuner emellan samt om man går privat.
  • Cherryay
    Bebben84 skrev 2015-01-13 15:37:46 följande:

Rätt dåligt att det skiljer sig så mycket åt :/

Kan iofs förstå att man som omföderska förväntas ha färre besök då man redan gått igenom minst en graviditet och förmodligen har lite mer kunskap än som förstföderska... Men, för egen del så minns jag inte mycket alls av min förra graviditet, det var 10 år sen, jag gick i gymnasiet och stressade för fullt med studierna och att ta körkort... Känner mig mycket mer "instabil" och orolig nu än förra gången då jag inte hade tid att tänka på det förrän det var dags för förlossningen typ...
  • Cherryay
    Bebben84 skrev 2015-01-13 17:40:05 följande:

Ja jag fick min dotter för 9 år sedan så visst glömmer man mycket. Jag fick valet att gå som förstföderska= fler besök eller omföderska= färre besök. Valde ändå omföderska men tycker jag är där ofta ändå. Som förstföderska hade jag inte velat träffa min bm så sällan (svårt att påverka det iofs) men därför jag valde privat. Jämfört med mina vänner som inte gått privat har jag fått betydligt bättre vård. Så dom kommer också välja privat nästa gång. Trist att det ska vara så olika. Alla borde ha rätt till samma vård tycker jag :/

Vi har ingen privat att välja på här, inte ens i närmsta stora stad, så det är bara att gilla läget, fick ingen förfrågan hur jag ville gå heller utan det var bara omföderska som gällde, lite komiskt eftersom man säger att kroppen reagerar som om det är första gången om det går 10 år mellan graviditeterna :P

Kändes jobbigare innan rul, nu är det lugnare när jag vet att allt såg bra ut och känner bebisen varje dag :)
  • Cherryay
    Blicka skrev 2015-01-15 08:02:53 följande:

Insåg igår på jobbet att det bara är ca fyra månader kvar innan bebis kommer! En kollega frågade hur länge jag skulle ta nytt jobb o hade själv inte ens tänkt tanken att jag kanske snart måste fokusera på att göra klart istället för börja nytt! Konstig känsla!

Ja, nu är det inte så lång tid kvar om man tänker efter :) ska äntligen börja handla o göra iordning inför bebis i början på februari, känns härligt! :)
  • Cherryay
    Pyssilullan skrev 2015-01-15 11:38:11 följande:

Glömde posta detta utan att vara anonym, det är ju jag som är Pyssilullan.

Ja visst är det tråkigt, och så olika. Jag är ju så försynt av mig också så VÅGADE Inte "tvinga" henne ta blodprov. Utan sa snällt att jag kände mig yr och ont i huve o trött osv, och att jag skulle vilja veta om järnvärdet är lågt. NEJ fick  jag tillbaka, före v 25 är det INGEN fara, oroa dig inte. DRICK VATTEN!

Det är visserligen helt individuellt, men de flesta behöver ju järntillskott från minst v 20 så förstår verkligen inte den reaktionen. Känns väldigt ansvarslöst att inte ens kolla. Mina värden är så dåliga att jag äter järntillskott varje dag och har gjort det sen jag fick mens första gången 12 år gammal, jag fick gå över till niferex i v 12 på inskrivningen och sen dubbla i v 20, men man känner sin egen kropp bäst! Är du trött, orkeslös och yrslig så är det antagligen extra järn som behövs, känner du dig säkrare med en läkares bedömning, vänd dig till vc om du inte orkar tjafsa med bm igen, de hjälper dig garanterat med ett snabbt stick i fingret, annars ökar du dosen med järn själv hemma i en vecka och känner efter om det känns någon skillnad. Låt det inte gå för långt, att börja svimma och kollapsa pga för lite järn är helt enkelt inte värt det!
  • Cherryay

Självklart behöver väldigt många dricka mer vatten än de gör också, speciellt under varma årstider är vätskebrist en stor bov med samma symptom som järnbrist, men som gravid bör man i mina ögon inte chansa... Blir faktiskt riktigt upprörd!

• Cherryay
    Zorro skrev 2015-01-15 13:28:35 följande:

Här är också en yris med huvudvärk.

Har ätit svaga järntabletter och druckit blutsaft ända sen i somras eftersom jag generellt har dåligt järnvärde även som o-gravid (depåerna är dåliga men hb-värdet är inom ramen för okej). Sen i november har jag fått väldigt elak huvudvärk de dagar jag glömt ta järn.

Har velat undvika Niferex så länge det gick eftersom de är så jäkla elaka mot magen, men igår kände jag att det inte funkade längre (känner mig svimfärdig när jag står upp mer än 10 minuter i sträck) så jag köpte Niferex som jag tänker ta 1 om dagen tills det är dags för nästa blodprov (vet inte när men ska till BM om 2 veckor, är då i v 26), så får vi se om det räcker eller om jag måste öka dosen då. 

I förra graviditeten började jag äta Niferex i vecka 20 eller nåt sånt på barnmorskans inrådan (även om jag inte hade tagit något blodprov nyligen), men fick "dispens" att bara ta varannan dag de sista veckorna för att vara lite snäll mot magen inför förlossningen.

Ja magen tar ju lite stryk när man äter extra järn... Massa fibrer och mängder med vatten är det jag lever på nu :/ sambon och dottern har nog ett å annat att säga om min matlagning, deras magar är inte lika inkörda på bönor och linser som min är :P
Svar på tråden Bf Maj 2015