Bf Maj 2015
Försöker googla fram en riktigt bra checklista med vad man behöver köpa till bebis men hittar ingen bra! Större grejer kommer jag ju på själv, typ spjälsäng men sedan är det alla tillbehör som jag inte har koll på :)
Försöker googla fram en riktigt bra checklista med vad man behöver köpa till bebis men hittar ingen bra! Större grejer kommer jag ju på själv, typ spjälsäng men sedan är det alla tillbehör som jag inte har koll på :)
Är 28 år, har en dotter på 10 år och bor i Kumla
Hej!
Jag är så glad för er skull,ni som ska få bebisar i maj. Jag skulle med fått det men fick missfall i v 12. Håller nu tummarna på ett pluss om 1 vecka!
Går in här o läser ibland, på gott och ont. Det är kul o se att det går bra för er!
Kram
Oj, har du inte gått sedan v11? :O. Jag är omföderska och har träffat min bm 3 ggr mellan v11 och 21. Just för att ha koll på järnvärdet. Så olika det kan vara :/
Rätt dåligt att det skiljer sig så mycket åt :/
Ja jag fick min dotter för 9 år sedan så visst glömmer man mycket. Jag fick valet att gå som förstföderska= fler besök eller omföderska= färre besök. Valde ändå omföderska men tycker jag är där ofta ändå. Som förstföderska hade jag inte velat träffa min bm så sällan (svårt att påverka det iofs) men därför jag valde privat. Jämfört med mina vänner som inte gått privat har jag fått betydligt bättre vård. Så dom kommer också välja privat nästa gång. Trist att det ska vara så olika. Alla borde ha rätt till samma vård tycker jag :/
Insåg igår på jobbet att det bara är ca fyra månader kvar innan bebis kommer! En kollega frågade hur länge jag skulle ta nytt jobb o hade själv inte ens tänkt tanken att jag kanske snart måste fokusera på att göra klart istället för börja nytt! Konstig känsla!
Glömde posta detta utan att vara anonym, det är ju jag som är Pyssilullan.
Ja visst är det tråkigt, och så olika. Jag är ju så försynt av mig också så VÅGADE Inte "tvinga" henne ta blodprov. Utan sa snällt att jag kände mig yr och ont i huve o trött osv, och att jag skulle vilja veta om järnvärdet är lågt. NEJ fick jag tillbaka, före v 25 är det INGEN fara, oroa dig inte. DRICK VATTEN!
Självklart behöver väldigt många dricka mer vatten än de gör också, speciellt under varma årstider är vätskebrist en stor bov med samma symptom som järnbrist, men som gravid bör man i mina ögon inte chansa... Blir faktiskt riktigt upprörd!
Här är också en yris med huvudvärk.
Har ätit svaga järntabletter och druckit blutsaft ända sen i somras eftersom jag generellt har dåligt järnvärde även som o-gravid (depåerna är dåliga men hb-värdet är inom ramen för okej). Sen i november har jag fått väldigt elak huvudvärk de dagar jag glömt ta järn.
Har velat undvika Niferex så länge det gick eftersom de är så jäkla elaka mot magen, men igår kände jag att det inte funkade längre (känner mig svimfärdig när jag står upp mer än 10 minuter i sträck) så jag köpte Niferex som jag tänker ta 1 om dagen tills det är dags för nästa blodprov (vet inte när men ska till BM om 2 veckor, är då i v 26), så får vi se om det räcker eller om jag måste öka dosen då.
I förra graviditeten började jag äta Niferex i vecka 20 eller nåt sånt på barnmorskans inrådan (även om jag inte hade tagit något blodprov nyligen), men fick "dispens" att bara ta varannan dag de sista veckorna för att vara lite snäll mot magen inför förlossningen.