• Cherryay

Bf Maj 2015

kanien skrev 2015-01-22 16:01:59 följande:

En skit larvig fråga men vill veta vad ni tycker..

Jag hade rul den 29/12 och barnmorskan frågade när vi själva hade räknat ut bf, jag sa till den 2a juni.. Efter alla mätningar av fostret m.m så visade hon på deras dator att mitt bf blir till den 31 maj, både jag och sambon såg det och vi sa till bm att det var skönt att höra maj istället för juni och så skrattade vi alla.

När jag sen var på möte hos min egna bm i staden dör jag bor den 15/1 (första mötet efter rul) så får jag mitt moderskaps intyg där det står att jag är beräknad till 2a juni?! Jag säger till min bm att rul visade på 31 maj men hon menar på att det inte kan ha gjort det för datumet som står på intyget är det som kommer upp automatiskt efter rul..

Både jag och sambon är 120% säkra att datorn på rul visade 31/5 och bm där sa det själv.. Just NU sprlar det ingen stor roll men om man går lver tiden ex antal dagar så ska man ju bli igångsatt och för mig är det viktigt att veta "exakt" vad rul visade..

Tycker ni jag ska kontakta dom för nytt rul och få det svart på vitt? Hur hade ni gjort?

Kram

Om samma sak hände mig (hoppas verkligen inte) så skulle jag kräva ett nytt rul. Visst, 2 dagar är kanske inte mycket, och bebisen kan komma i princip närsomhelst, men för mig är det en principsak. Jag vill ha rätt datum och uppgifter på pappret. Punkt.
  • Cherryay
    Ciconiidae skrev 2015-01-22 21:32:37 följande:

Hur mkt har ni gått upp? Jag är i vecka 25 och har redan gått upp 12 kg. Känns inte alls bra. Men med handen på hjärtat så har jag tränat lite och ätit riktigt dåligt. Förmodligen en del pga gravidtrötthet, stress på jobbet och en återkommande förkylning. Kosten är lite bättre nu och denna veckan har jag varit på gymmet två ggr. Så hoppas viktuppgången inte fortsätter att skena.

Ska till bm imorgon och bävar för vad vågen ska stå på :/ hoppas verkligen det inte är så mycket, försöker så gott det går att hålla vikten nere med bara bra kost då jag inte kan eller får träna... Är överviktig sen innan så skulle verkligen behöva en så liten viktuppgång som möjligt under graviditeten...
  • Cherryay

Varit hos bm för första kontroll sen inskrivning. Gått ner 2 kg och alla prover/värden är perfekta, måste dock ändå göra glukosbelastningen pga mitt höga BMI :/

Idag har även de första babysakerna inhandlats och beställts :) fortfarande en hel del kvar att fixa men känns så roligt att ha börjat! :)

• Cherryay
    Sabine skrev 2015-01-23 16:20:10 följande:

Fick göra glukosbelasting förra gången när jag gick med sonen för att jag har för högt BMI. Men denna gången behövde jag inte...har fortfarande för högt BMI. Men tydligen hade dom ändrat reglerna vårat landsting :)

Är första gången jag ska göra glukosbelastning, skulle inte ha något emot det om det inte var för just det faktum att jag alltid har haft bra värden (utom då hb), allt ser exakt likadant ut denna graviditet som förra förutom att mitt BMI nu är högre. Men är väl bara att hålla tummarna att jag slipper göra den ifall jag skulle bli gravid en tredje gång :)
  • Cherryay
    Kissemiss skrev 2015-01-23 19:24:26 följande:

Vad räknas som för högt BMI när man är gravid då?

Att vara överviktig, det räknas ju alltid från din vikt innan du blev gravid, så BMI över 25. Däremot vet jag inte vart gränsen går för att göra glukosbelastning, på pappret jag fick stod det att man tex alltid gör det vid ett BMI på minst 35, men det har jag verkligen inte så är därför lite fundersam på vart gränsen går. Det görs iofs slumpmässigt också just för att försöka upptäcka graviddiabetes.
  • Cherryay
    Kissemiss skrev 2015-01-25 19:33:18 följande:

Här är allt jag köpt till Mr Bebis :D Så svårt att hejda sig..

Vecka 26 imorgon då, woop!

Supermysigt! Köpte första plagget igår, och ett gosedjur :)
  • Cherryay
    Kissemiss skrev 2015-01-25 21:38:43 följande:

Om man köper vagn direkt i affären så är det ingen leveranstid va?

Inte många försäljare som har på lager, bara visningsex. i affären, så man måste beställa. Ofta har de utgående modeller till salu i affären dock, men då måste man ändå oftast köpa till och beställa vissa delar :)
  • Cherryay
    Kissemiss skrev 2015-01-28 19:41:05 följande:

Lämnade urinprov igår så vi får se. Borde det inte svida när man kissar?

Uvi visar sig väldigt olika, de klassiska tecknen är som du säger att det svider när man kissar eller att behöva kissa väldigt ofta men det bara kommer väldigt små mängder. Uvi är dock lite förrädiskt eftersom det inte alltid ger några symptom, du kan alltså gå med uvi länge utan att veta om det, och går du med det tillräckligt länge sprider det sig till njurarna.
  • Cherryay
    Jordgubb90 skrev 2015-01-29 14:09:44 följande:

Låter som det är väldigt olika alltså :) Jag tänker att man kanske borde springa och leta grejer innan man blir för tung och inte orkar :)

Det är så jag har tänkt, vill ha allt klart (eller så mycket som möjligt) innan jag blir för slut. Känner mig redan slut med all foglossning, och det blir inte bättre ju större magen blir...
Svar på tråden Bf Maj 2015