• Flaxnhill

Hur gör ni när orken tar slut?

Hej allihop!
    Jag är ny här och detta är det första jag skriver. Har länge funderat på hur ni ensamma föräldrar orkar? Som när barnet eller barnen skriker, bråkar, är sjuka, när ni är sjuka, ja listan kan göras lång. Var hämtar ni nya krafter ifrån när ni inte har någon vid er sida som kan hjälpa er? Själv har jag två barn och en underbar man som alltid hjälper till och ställer upp. Därför går mina tankar ofta till er alla där ute som inte får någon avlastning. Som att bara få vara själv ett tag och få andas ut och hämta ny kraft. Att träna, gå på bio, fika, handla, ja vad som helst bara "någon" kunde avlasta er med att passa barnen när man som mest behöver det. Jag skulle så gärna vilja hjälpa till på något sätt men jag vet inte riktigt hur? Förstår ju självklart att man inte lämnar ifrån sig sina barn till helt okända men hur går man tillväga för att nå ut till dessa "behövande". Att vara stödfamilj genom kommunen är kanske ett sätt men det verkar ju vara svårt att få hjälp beviljad därifrån? Och det verkar även som att man måste ha någon typ av problem inom familjen för att få hjälp där igenom? (men jag har kanske fattat det fel) Jag vill ju mer vara som en extra mamma som man ringer till när man känner att man måste få en paus och ladda batterierna för att orka med alla livets krav och måsten. Ni som förstår vad jag menar med denna text (fast den känns lite rörig) får mer än gärna komma med tips och idéer till mig.

• Svar på tråden Hur gör ni när orken tar slut?
  • SatanLendMeADollar

Amfetamin är bra när orken tar slut.
    Bättre än kaffe, men ännu äckligare tyvärr.

• Annelie 76

Det är svårt att få stödfamilj för att det finns för få familjer som vill ställa upp. Jag tror du blir väldigt uppskattad om du vill ställa upp. Men kolla med din man också, ni ska ju vara stödFAMILJ.

• Anonym

Jag är helt ensam. Min dotters pappa bor utomlands så jag har henne 24/7. När jag inte orkar då gråter jag, vilket händer en del tyvärr. Men har man inget val så klarar man det mesta. Jag tycker din tanke är jättefin. Pratade med kommunen ang stödfamilj men som sagt så måste man ha större problem än att man ibland bara behöver vara själv och då hade ju familjer som ni varit grymma.

• mia maria

På kvällen när barnen har lagt sig - eller på jobbet! Att ha ett jobb att gå till är min form av "egentid"
    Att göra något roligt/mysigt/trevligt tillsammans med barnen ger också en form av återhämtning (badhus, utflykt, resa, spela spel - kan vara vad som helst som barnen o man själv gillar!) - glada barn ger glada föräldrar

Ringa en vän o prata bort en stund i telefonen funkar också
    Eller stoppa ner barnet i barnvagn o ta en promenad, eller om barnet är så stort att det kan cykla så kan man ta en springtur bredvid. Eller köra ett träningspass i vardagsrummet.

Finns många sätt att samla kraft o återhämtning på - det gäller bara att hitta sitt sätt o sina möjligheter

• mia maria

Kan tillägga att det nog saknas kontakt-/stödfamiljer i många kommuner så anmäl ditt intresse om det är något du är intresserad av TS!

Svar på tråden Hur gör ni när orken tar slut?