Någon mer 45-åring som försöker bli gravidpå naturlig väg?
@Mojsan - hur känner du dig när du tar Dhea?
@Mojsan - hur känner du dig när du tar Dhea?
@Carrolina, har du fått dina DHEA tabletter?
Det är min första hela cykel som jag tar dem nu, och funderar på om de kan ha gjort min cykel längre. Har brukat ha kort cykel, runt 24 dagar, med ÄL runt CD 10-12, men nu är jag på CD 12 och har inga direkta tecken på att ÄL är på gång.
Är inte helt nöjd med Natural Cycles och ska byta till någon annan tänker jag, ska prova Read Your Body.
Ja, det kanske har med äggutvecklingen att göra. Fick positivt ÄL-test nu på CD 13, så det känns ju positivt om min cykel blir någon dag längre.
Jag har inte gjort någon behandling eller så innan, har två barn i skolåldern och blev då gravid relativt snabbt. När vi bestämde oss för att försöka nu (med ny partner) så kollade jag upp mina chanser hos en ivf-klinik. Hade då amh på endast 0,4 och hon såg bara några ägg på ultraljudet, så hon bedömde mina chanser att bli spontant gravid till mindre än 5 procent. Ivf med egna hade jag inte heller fått göra.
Tänker att det vore intressant att mäta AMH igen om någon månad och se om det ändrats.
Själv då, har du fått hjälp av vården eller provat annan behandling?
Jag har gjort 2 ivf- behandlingar som resulterade i 2 barn och så har jag 2 barn som jag fått på ?naturlig? väg.
Fick positivt ÄL-test på dag 12 igen, så en dag tidigare än jag brukar.
Ja, att mäta ahm igen skulle ju va jätteintressan! Kan man alltså boka tid för undersökning och/eller test på en ivf-klinik? man kan väl göra ivf i utlandet när man gått över svenska åldersgränsen? även försöka med egna ägg?
Va roligt! Jag började mitt i cykeln med DHEA, ju förr ju bättre resonerade jag. Det tar ju ca tre månader för en follikel att utvecklas. Men vet faktiskt inte riktigt hur det funkar med munkpeppar, kan man ta båda samtidigt månne? Jag tar ju en hel del kosttillskott utöver DHEA och där tror jag bara det är positivt, men vet inte med munkpeppar.
Jag tar 3*25 mg per dag och jag gör inte uppehåll. Jag testade min DHEA-S nivå innan jag började, och rekommendationen är att man följer upp och ser så att inte värdena sticker iväg. Egentligen borde jag ha testat testosteronnivån också, men gjorde inte det.
Jag har läst på lite om munkpeppar. Hittade denna ivf.ca/forums/topic/50433-can-vitex-and-dhea-be-taken-together/ där en läkare säger att det går bra att kombinera med dhea.
Har läst på flera ställen nu att munkpeppar säker prolaktinet och att höga värden prolaktin är hämmande för LH. Har läst lite på olika forum och verkar inte helt ovanligt att kvinnor med långa cykler får positiv effekt av munkpeppar och en mer normal längd på cykeln. Men att de som redan har en normal cykel kanske istället får en sabbad cykel. Eftersom jag nu äntligen verkar ha fått en 28-dagars cykel så är jag lite rädd för att sabba den.
@Carrolina, vad har du för cykellängd? Har den ändrats sedan du började med munkpeppar?
Ja, jag tror att det är bra att testa DHEA-S, så att man inte hamnar för högt. Och samma med testosteron. Har också funderat på att göra ett sådant fertilitetstest och såg att detta hos Medisera till skillnad från det hos Werlabs också inkluderar testosteron: medisera.se/vara-halsokontroller/fertilitetstest-aggstatus/
Jag fick min mens idag... Hade svaga förhoppningar om att det kanske skulle ta sig denna gången, men icke. Men glädjer mig över att den kom på CD 27 och inte 23, 24 som tidigare och hittills ingen mensvärk.
Hur ligger du till?
Va synd att Medisera inte fanns nära! Jag funderade ju på att göra deras fertilitetstes, men skulle ju gjort det idag i så fall, nu tvingas jag vänta en cykel?
Min lutealfas har varit 13-14 dagar de senaste två gångerna, så hoppas det fortsätter så.
Min man har inte gjort något test, har din? Jag ger min man lite olika tillskott som han tar, men han är ju inte jätteengagerad när det kommer till att optimera våra chanser tyvärr. Visar din man stort engagerad i det hela?