• Luthien87

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Jag är mitt uppe i mitt första försök (tillsammans med min sambo då). Har tagit sprutor (Gonal-F) i 8 dagar nu. Skall till kliniken i morgon för Ultraljud och kolla hur de små äggen ser ut. 

Kör långa protokollet så började med nässpray (Suprecur) den 24 september. 

Om allt ser bra ut så misstänker jag att det blir äggplock i nästa vecka!

Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
  • Luthien87
    Mary123 skrev 2014-10-16 18:46:01 följande:

Jag och min sambo va förra veckan på träff och fick reda på att min sambos spermier inte var ok pga medicinering???? Inga fel på mig, men de föreslog IVF! Vill ni som genomgått berätta och dela med er om gott och ont. Jag är orolig!

Jag och min sambo gör IVF pga nedsatt spermiekvalité, dock vet de inte varför han har det. Ni kommer förmodligen få göra IVF med ICSI, här är en länk med en  film om hur det funkar: www.fertilitetsguiden.nu/film/intraytoplasmatisk-spermie-injektion-icsi/
  • Luthien87
    dumdummast skrev 2014-10-16 19:53:04 följande:
    Lycka till i morgon :)

Det är vårat första försöka också. Men kör korta så väntar på mens. Sen börjar jag med menopur sprutor :)
    Tack så mycket! Spännande! När är mensen beräknad? :) 
  • Luthien87
    dumdummast skrev 2014-10-16 20:42:44 följande:
    Den är ju lite svajig men borgensman från 18/10 och framåt så hoppas och väntar. Första gången jag längtar efter mensen och blir besviken när den inte kommer :)

Läste att ni gjorde ivf på grund av spermie kvalitén, det gör vi också plus att jag har pcos. Vilken metod kör ni ICSI eller som "vanlig" IVF?
    Okey! Ganska snart ändå :)  Precis så kände jag också! 

Vi kommer göra ICSI. Min sambo har ca 1,5 milj spermier så att göra vanlig skulle förmodligen inte funka, tyckte läkaren.
  • Luthien87
    dumdummast skrev 2014-10-16 21:32:59 följande:
    Aah vi kör också på ICSI för läkaren tror TT det funkar bäst här men. Maken hade drygt under miljon som "normala". Så chanserna är störst att lyckas med ICSI.

Så nu efter närmare sex år känns det verkligen att det var på tiden :). Jag är dock ganska ung så landstings finansierat har vi bara haft rätt till i typ två år. Därför har det dragit ut på tiden innan vi sökt hjälp, men bättre sent än aldrig :)

Har ni försökt länge?!
    Okey, ICSI känns säkrare på ngt sätt, eller vad man skall säga. 

Oj det var länge! Hoppas att det funkar för er! 

Vi har försökt sedan januari 2013, men har aldrig använt skydd (bara avbrutet sex). Vi misstänkte rätt tidigt att det kanske var ngt som inte stämde, min sambo har pungbrock och de har sagt att det kan påverka spermaproduktionen. 
  • Luthien87
    dumdummast skrev 2014-10-16 22:34:01 följande:
    Jo så känner jag också eftersom då väljväljer dom den "bästa" typ :).

Jo, det frågade dom min make om han hade haft men inte det inte.

Men nu hoppas vi att lyckas för er :)
    Tack! Vid ultraljudet idag hittade de 7 fina äggblåsor, 1 som var 20 mm och 6 som var 15-17 mm typ. Blir äggplock på tisdag!  
  • Luthien87
    Sthlmsthlm skrev 2014-10-19 18:52:33 följande:

Hej!
    Hoppar in i den här tråden. Ligger någon vecka före er. Ska på VUL dag 8 imorgon. Gjorde första IVF i juli/aug och fick 12 ägg men det blev bara ett "halvbra" embryo tillbaks som inte tog sig. Man upptäckte en polyp under behandlingen som jag har tagit bort nu. 

Andra försöket kommer bli ICSI och förhoppningsvis fler befruktade ägg och något av bra kvalitet! 

Hej! Då är vi ganska nära varandra! Jag gjorde vul i fredags, på sprutdag 1+, skall göra äggplock på tisdag. 

Vi kommer också att köra ICSI. Lycka till! 
    Läs gärna min blogg om min IVF-resa: langtanefterbebis.se
  • Luthien87

Jag har gjort långa. Gjorde äggplock idag, 6 st ägg blev det På torsdag blir det insättning! Min killes spermaprov blev godkänt, känns bra

• Luthien87
    EmyJ skrev 2014-10-21 12:11:57 följande:
    Gud så skönt att ha äggplocket gjort! Jag är jättenervös och min skräck för nålar gör intresserad saken bättre... Snälla säg att det inte var så farligt? :D
    Altså, jag skall inte ljuga, det gjorde ONT! Men man fick ju mycket smärtstillande och jag fick även prova lustgas. Men det är absolut inte det värsta jag gjort. Det är nog mest att hela situationen är utlämnande. Jag är glad att jag hade min kille med mig, han satt och klappade på mig och var jättegullig, det hjälpte enormt! 
  • Luthien87
    Sjöblomman skrev 2014-10-21 20:48:59 följande:
    ÅH, bra gjort! Ärligt nu, hur ont gjorde det? Kan du likna det med någonting?
    Hmm, vet inte om jag kan det. Att jag tyckte att det gjorde extra ont var nog för att mina äggstockar är experter på att flytta och gömma sig, så läkaren fick typ "gräva" efter dem.

Men jag tror att det känns olika för alla. Jag hittade en blogg där en tjej hade skrivit att hon inte kände nånting. Alla svarar säkert olika på bedövningen också. 
    EmyJ skrev 2014-10-21 22:22:39 följande:
    Ja jag anar att det kan göra riktigt ont.. Jag har å andra sidan tagit bort en liten bit av min livmodertapp pga lätta cellförändringar för några år sedan.. Det var inte så värst behagligt det heller!
    Det kan jag förstå! Jag opererade bort en polyp ur livmodern i februari (var dock sövd då) men jag hade riktigt ont efteråt. Det gjorde ondare än äggplocket..

Men som sagt, det känns olika för alla!

• Luthien87

Av mina 6 ägg som hittades vid äggplock så var 1 skadat och 2 omogna. Inget av de 3 övriga blev befruktade så blev inget ET i torsdags

• Luthien87
    Sthlmsthlm skrev 2014-10-26 10:24:38 följande:

Stackars dig. Vet precis hur det känns! Sån besvikelse.

Gjorde ni ICSI?

Kram

Tack! 

Ja, vi gjorde ICSI. Ev. kommer de byta ut medicinerna till nästa gång. 

Tack för kramarna alla! 
  • Luthien87
    maka011 skrev 2015-01-16 19:01:31 följande:

Hej! Nu var det länge sen jag var här känner jag. Hur går det för alla? 14/1 gav vi oss på det igen. Menopur denna gången med men 150 ie som ingångsdos. Vul på måndag. Nu ni tjejer, det här är vårt år! :)

Samma här. Jag är igång igen också. Kört Menopur 300 IE i 9 dagar nu (dag 10 idag). Gjorde UL igår och de hittade minst 7 äggblåsor (min ena äggstock gömde sig..). Skall göra äggplock på tisdag och ev. kommer de sätta in 2 embryon, lite beroende på kvalité på de embryon som blir.. Vi fick inte tillbaka några embryon alls förra gången. 
  • Luthien87
    maka011 skrev 2015-01-16 20:15:17 följande:
    Åh håller verkligen tummarna för er! Hur mår du?
    Tack! Jag är svullen och är fruktansvärt trött hela tiden. Somnade nästan på spårvagnen igår! Själv då? 
  • Luthien87
    maka011 skrev 2015-01-16 20:29:21 följande:
    Än så länge går det bra. Är bara dag 3 för mig idag. Men känner mig uppblåst och gasig. Smickrande. ;) Det kör ordentligt i "tjejmagen".
    Hehe, underbart! Been there! ;) 
  • Luthien87
    maka011 skrev 2015-01-16 21:37:29 följande:
    Känner mig som Pumba. ;) Ikväll sved sprutan rejält. :(
    Mm, de gör det ibland :( . Använder du de där wipesen som kommer med i paketet? Jag upplevde att det gör mindre ont om jag tar den på först.. Kan vara inbillning också.. 
  • Luthien87
    maka011 skrev 2015-01-19 15:11:09 följande:
    Har en liten fråga.. Blev ju som sagt ordinerad 175 ie menopur.. Men hur mycket är det i själv sprutan? Tycker det är skit svårt att se. Har någon lust att dra upp vatten i en spruta, ta bild och posta här
    Men det är ju markeringar på kanten? Det finns markeringar mellan 150 och 225. 
    I det här inlägget på min blogg så har jag dragit upp 300 IE.
    langtanefterbebis.se/2015/01/07/sprutdag-1-2/
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa