Sthlmsthlm skrev 2014-10-28 20:25:09 följande:
Jag tror att det är olika. Det är väldigt svårt att jämföra statisitk mellan olika kliniker.
I min värld borde en behandlingsomgång som i färsk IVF + ev frysförsök från samma omgång. Så mäter vissa klinker. Då finns det t ex inget incitament att sätta tillbaks flera embryon och riskera tvillinggraviditet för att förbättra statistiken.
Jag tror heller inte att det är rätt att majoriteten blir gravida efter tre omgångar. Den statistiken jag sett är ca 30% per behandlingomgång (vad nu det är) de första tre omgångarna. Alltså 30% + 30% + 30 %. IVF nr fyra sjunker sannolikheten kraftigt och IVF nr 5 ännu mer.
Så påverkar ju ålder etc.
Egentligen kanske jag var missvisande med min fråga. Så här menar jag egentligen, alltså statistiken säger ju ca 30% för varje insättning var för sig, vare sig det är färskt eller frys. Men statistiken säger också att ca 60% av alla par blir gravida efter 2 behandlingar och 75% efter 3 behandlingar. Då undrar jag vad man menar med en "behandling" i detta fall? Menar man en ägginsättning (vare sig det är färskt eller frys) eller en hel IVF?