• Pommac

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Hej! Nu är det äntligen dags för oss! Vi är två 30 åringar som försökt få barn i 2,5 år. Min man har slutat snusat och vi har båda gått ner i vikt för att försöka öka våra chanser. Jag vägde 100 kg då och nu idag väger jag 78 kg och har ett bmi på strax under 30! Och detta var startskottet på ivf försök ett. Vi kör den korta varianten (läkaren fick välja) och vi gör ivf i Umeå. Nu inväntar jag mensen på måndag och börjar isåfall med sprutorna på onsdag. Men det återstår att se. Läkarna har inte hittat något fel på oss.

• Pommac
    Heystella skrev 2014-10-31 22:46:23 följande:

Välkommen hit! :)

Tack! Det ska verkligen bli spännande detta! Vart tar ni era sprutor? Min barnmorska visade aldrig var utan sa att man skulle ta den i bikinilinjen. Men den sitter väl väldigt långt ner? Eller är det bara att sticka på något ställe under naveln? Sticker ni på samma sida varje gång? Samma ställe? Kom inte på de här frågorna när jag var där.
  • Pommac
    Sjöblomman skrev 2014-11-01 00:20:15 följande:

Nedanför naveln, men inte rakt under utan till höger eller vänster. Kommer köra varannan dag.

Om du får mens på måndag, ska du inte börja med sprutorna på tisdag då? Dag 2... Jag fick mens igår och startade sprutandet idag.

Imponerad av viktnedgången! Bra jobbat!

Hej! Nej de vill inte att man ska börja på en tisdag då det troligen blir äggplock på en helg då. Umeå har kanske inte så mycket resurser. Kör du alltså sprutorna varannan dag på olika sidor? Sedan när man ska ta spruta nr två ska man ju ta den på motsatt sida. Jag får höra med dem när jag ringer dit nästa gång.
  • Pommac
    Libra1 skrev 2014-11-01 07:47:30 följande:

Pommac: Välkommen hit och grattis till viktnedgång. :)

När du ska ta 2 sprutor så ta en på varje sida. Knip tag i magen ordentligt med ena handen så känns knappt sticket. Ett tips från mig! :)

Tack! Tack för tipset. Jag är mest nervös över att det ska komma blod i sprutan (det står ju i beskrivningen att man inte ska använda den då).
  • Pommac
    Libra1 skrev 2014-11-01 17:48:58 följande:

Pommac: Jag var också lite rädd för det. Men det hände aldrig mig och har aldrig hört om någon som varit med om det. Så det är nog inte så vanligt. :)

Okej. Vad skönt att höra! Tror mensen är på G här nu. Brun flytning idag.
  • Pommac
    Så vit skrev 2014-11-02 17:20:40 följande:

Aaahhh fick min mens nu, det betyder att jag ska börja med sprutorna imorgon väl?? Jag trodde inte jag skulle få mensen förrän mitten på nästa vecka. Sjuksköterskan sa att man skulle ringa på fredagen innan helgen om man trodde att man skulle få mensen under helgen. Men det gör väl kanske inget om jag ringer dem imorgon. Det är ju så att de kan ok:a att man börjar med sprutorna.

Usch det är både skrämmande och spännande på samma gång. Det blir ju så konkret nu när man ska genomgå en behandling än de månader man bara försöker på egen hand.

Blir för mig att ta sprutorna själv, eftersom mannen inte är hemma imorgon. Det är väl baaaara att bita ihop.....

Kul! Spännande! Skrämmande! Här har jag rosa flytningar och negativt gravtest så jag väntar mens i morgon eller på tisdag. Hoppas att jag kan börja med sprutorna på onsdag. Ja, ring i morgon. Det är nog ingen fara. Du trodde ju inte att du skulle få mens idag.
  • Pommac
    maka011 skrev 2014-11-02 21:22:15 följande:

Tack! Hoppas jag med! Hade varit skönt att slippa sprutorna.

Åh jag måste bara berätta..! Min sambo friade igår! :) Så nu ska förhoppningsvis både bli fru och mamma. :)

Grattis! :)
  • Pommac
    maka011 skrev 2014-11-02 21:14:41 följande:

Det kommer gå bra! Jag skrek grät när jag skulle ta första. Blir fortfarande illamående när det är dags men det funkar. Ett tips är att ta stort grepp på magen och att inte hålla för hårt. Då känns det mindre. Att ligga ner gör att man slappnar av mer.

Lycka till! :)

Ska man ta tag i magen när man tar gonal-f sprutan också? Tänkte att det var när man ska ta orgalutran?
  • Pommac

Har aldrig blivit så glad över att se blod! Får alltid mens på kvällen. Hur kommer det sig? Nu vet jag inte när jag ska räkna som första dagen? Det har bara kommit några droppar. Brukar ju vara lite trögt i början. Får ringa i morgon så får de bestämma om jag ska börja med sprutorna i morgon eller på onsdag då jag ska undvika tisdag enligt min klinik.

Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa