• snorklan

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Sthlmsthlm skrev 2014-10-30 14:21:58 följande:

Nu är jag ruvare!!

Långa väntan börjar nu.

Fick tillbaks tre blastocyster av "halvbra" kvalitet. Hade två till som inte kunde frysas. Mikroskopisk chans för trillingar alltså... Haha.

Blev väldigt glad över möjligheten. Mina ägg är inte av toppkvalitet och jag har inte åldern för mig. Risken för överstimulering såg de som väldigt väldigt liten. Har inte haft några symptom hittills och mår toppen.

Vad roligt! Hopps hoppas!
  • snorklan
    EmyJ skrev 2014-11-08 14:39:06 följande:

Kom på en sak... Vad gör man med alla gamla sprutor sen? Lämnar in på Apoteket? Har hört ryktas att dom inte alltid tar emot sånt längre...

Stickburkar får man på apoteket.
  • snorklan
    Pommac skrev 2014-11-08 20:29:56 följande:

Visst kan man ta gonal-f och alvedon tillsammans? Så jäkla ont i huvudet ikväll och nu ska jag snart ta min första spruta.

Det går bra att kombinera. Jag får ofta ont i huvudet av sprutorna.
  • snorklan
    Pommac skrev 2014-11-08 21:44:04 följande:
    Tack för snabbt svar! Måste ta alvedon innan jag hoppar i säng. Har tagit första sprutan nu. Det gick över förväntan och gjorde inte ont. :) nog för att jag tål rätt mycket smärta. Det gick över förväntan! Känner mig mer orolig över nästa spruta orgalutran där det stod nåt om blodkärl osv... Tar ni gonal-f på olika sidor eller samma sida varje dag?
    Gonal-F är rätt snäll, tunn nål. Variera din stickställen! Jag har använt både den och menopur, som jag upplever betydligt mer elak, nålen är på nåt sätt inte lika vass, så man behöver lite mer kraft för att ta den. Orgalutran är tyvärr inte jättekul att ta, men det är ju oftast inte så många dagar. Se till att trycka ut luftbubblan, kolla noga på nålen hur den är skuren så du sticker så "vasst" som möjligt, för den är lite konstig i spetsen och tjock jämfört med övriga. Sen kan det svida och klia av den, men det är normalt och går fort över. Generellt ska man försöka sticka på olika ställen, iaf jag kan bli lite öm på magen av allt sprutande.
  • snorklan

Jag fick tips av IVF kliniken att trycka ut luftbubblan. Jag ägglossade inte innan ÄP.

• snorklan
    Sjöblomman skrev 2014-11-11 18:55:09 följande:
    ÄP för min del imorn kl. 8:00!
    Jag är så nervös så jag kan svimma vilken sekund som helst!!

Snälla, berätta hur det går till! Helst från sekunden då man stiger innanför dörren på kliniken...
    Hej

Såhär var det för mig. Inte Sophiahemmet dock

Kom till kliniken på morgonen, typ fastande, man fick dricka flytande innan. Fick ett rum med säng, fick byta om till patientskjorta och långa strumpor. Mannen fick gå och lämna spermieprov. De kom och satte nål i armen på mig, jag fick alvedon och stesolid. Sen gick vi in på själva oprummet, upp i gynstol, fick morfin i armen, blev rejält ullig. De tvättade i slidan och bedövade, kändes typ inte alls. Sen vanlig ULJ stav som man anv på VUl, stack sedan in i varje äggstock och sög ut äggen. Fick se första ägget på skärmen. Gick jättefort, kändes typ inte alls. Sen tillbaka till sängen, vila, fick frukostmacka, te etc. Sen hem, skulle ta det lugnt resten av dagen. Lite blödning efteråt normalt, om man hade ont kunde man ta alvedon. Själva ingreppet tog max 15 min.

Skulle inte oroa mig om jag var du
  • snorklan
    Flygekorre skrev 2014-11-11 20:20:25 följande:
    Men tänker om ägglossningen inte satt igång!? Usch vad löjlig jag känner mig! Sambon bara driver med mitt nojjande haha! :D
    Jag hade tvärt om ångest, tänk om äggen skulle ha lossnat redan? Det blev 16 st ut vid ÄP. Det finns så mycket att oroa sig för när man håller på med detta, vi får lita på att klinikerna vet vad de gör.
  • snorklan
    Libra1 skrev 2014-11-13 18:20:48 följande:

Äggplocket gick superbra!!! 9 ägg blev det. Känns ok. Hoppas på bra kvalitet nu bara. Vi kör ICSI på hälften i alla fall, ev på alla. Jag ska få tillbaka ett embryo på lördag och eventuellt en blastocyst på tisdag. Det beror lite på hur de ser ut. Våra brukar inte klara långtidsodling. De verkar helst vilja långtidsodla, men det gick jag inte med på. Vill inte stå utan på tisdag. Idag har jag börjat med Ovitrelle i små doser. Först varannan dag och sen var tredje. De dagar jag inte tar det så blir det Lutinus. Detta för att undvika tidiga spottings och mens. Spännande!!! :)

Vad roligt att det gick bra! Intressant upplägg med både ovitrelle och lutinus! Har ni fått någon förklaring till att de inte brukar klara långtidsodling? Menar du att du ev för göra två återföringar, både 2 dagars och blasto?
  • snorklan

Blastocyst, ruvardag 4 idag, igår ev lite rosablandad flytning, idag på morgonen helt klart rosa på "lutinuspinnen". Blir jätteorolig nu....

• snorklan
    Pommac1 skrev 2014-11-16 20:51:26 följande:
    Jag ska också på VUL nr 2 i morgon fast jag är på dag 8 idag. Jag fick höja min dos också och har ägglossningsflytningar nu. Rätt rikliga då det känns blött i trosan. Får nog använda trosskydd nu. Lite mer flytningar än vanligt. Men det börjar väl närma sig. Har ganska ont nu i både äggstockar och bröst. Blir klädsel tajts och klänning tills det är dags. Skönt!
    Man får mycket flytningar av denna sort när man kommit en bit i stimuleringen, för kroppen bildar så mycket östrogen pga att det är så många blåsor, som gör att det blir så. Det har ingenting med ägglosssningen att göra, den bromsar man med annan spruta.
  • snorklan
    LinneaSvea skrev 2014-11-18 09:09:38 följande:

Maka011, Åh, vad tråkigt att höra. Vad är det som går snett?
    Jag köper i alla fall jättegärna din menopur!! Inboxa mig!!

Tack snälla!!!

Varför vill du köpa menopur privat? Känns jättefarligt att mixtra med sånt själv tycker jag. 
  • snorklan
    1983an skrev 2014-11-20 13:29:39 följande:
    Jag vet inte hur det är under själva stimuleringen, därför jag ville höra om någon av er hört nåt. Jag dricker kaffe på morgonen. Under ruvningen och ev grav dricker jag inte alls. Har läst på utländska ivfsiter där de rekommenderar att utesluta helt.

Tack detsamma :)
    Jag är ruvade, har dragit ned på kaffedrickandet till 1kopp/dag, gjorde det redan under stimuleringen för att det inte skulle bli för jobbigt med huvudvärk etc när man sänker koffeindosen drastiskt... Nu är jag dock inte så sugen på kaffe, men då jag inte är "normal" utan ett kopp på morgonen dricker jag lite. Enl livsmedelsverket ska man dricka max 3 koppar per dag som gravid. Jag tror att det är farligt att ändra FÖR mycket i sina normala vanor i samband med IVF.
  • snorklan
    Så vit skrev 2014-11-20 19:06:18 följande:
    Är det ovanligt att odla blastocyster på första försöket? Det har min klinik gjort för mig också nu på första försöket. Fick tillbaka en jättefin blastocyst tydligen! :)
    Jag tror att det beror på hur många ägg de får ut och hur de befruktas. Om man får ut många, och de är befruktade, är det svårt att välja vilket som är bäst. För mig fick de ut 16 ägg och 14 befruktades, alla odlades vidare till blastocyst, det blev en tillbaka till mig och 9 till frysen. Första IVF försöket. 
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa