• dumdummast

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Linda8110 skrev 2014-12-06 22:04:57 följande:

Nyfiken! Varför skulle du fortsätta med dem i 3v trots mens? Jag hatar Lutinus! Blev alldeles sårig av dem. Svartnade för ögonen när de skulle tryckas upp... Jag börjades nästan gråta av lycka när barnmorskan sa att de inte behövs denna omgång haha

Jävligt bra fråga. Har nog att göra med att man kan vara gravid fast man blöder skulle jag gissa på. Jag tänkte inte på att fråg. Jag bara gör som dom säger :).

Ajdå, det låter inge bra. Finns ju en gel man kan få i stället. Jag tycker bara att det är vidrigt.

Förstår att du blev glad
  • dumdummast
    Cegesi skrev 2014-12-06 23:51:03 följande:

Vad är det som är vidrigt med Lutinus? Har bara tagit det i drygt ett dygn nu.. Vad väntar mig?! :)

Måste gå med trosskydd dygnet runt, det kommer ut vittklägg, stundvis känns det som att det bara rinner ur en, usch fy och bli för den. Sista jag tog den var kag även trött dygnet runt men hade svårt som tusan att sova. Sex förbudet hade då verkligen inte behövs. Hade inte velat ha sex ändå!
  • dumdummast
    Linda8110 skrev 2014-12-07 08:18:29 följande:

Haha vi hade inget sexförbud men inte kände man sig så sugen direkt haha

Det har vi. Eller dom rekommenderar en att avstå från sex, bad samt bastu. På grund av infektionsrisken.

Men oavsett så man inte sugen överhuvudtaget. Haha :)
    Linda8110 skrev 2014-12-07 08:21:41 följande:

Jag fortsatte också med Lutinus ett par dagar efter att mensen kom men bara tills dess att gravtestet visade negativt på morgonen. De sa att med blödning och negativt gravtest så är man garanterat inte gravid.

Frågade om den där gelen också men de sa att den innehåller en alldeles för låg dos vid IVF.

Ja, precis då känns det ganska självklart att det inte är nå.

Jaha?! Till mig sa dom att om jag reagerar likadant som förra gången. Med sömnsvårigheter och sådant. Så skulle jag höra av så kanske jag skulle prova gelén i stället.
  • dumdummast
    Linda8110 skrev 2014-12-07 09:43:46 följande:

Du får ha sex men med kondom. Men detta samt bad och bastu förbud gäller bara i 3-4 dagar efter återföring. Men som sagt så är man inte så sugen ;)

Fast till oss sa dom inget sex efter äggplocket och efter återföringen. Vilket även gäller bastuförbud samt badförbud till och med i den egna badkaret och att det gäller två veckor på grund av infektionsrisken. Och det står så även i papperna vi fick. Att dom avråder från sex bastu och vad i badkar och simhall under dom två första veckorna.

Konstigt att det är olika.

Nej sugen är man ju inte :)
  • dumdummast
    Cegesi skrev 2014-12-07 09:44:53 följande:

Mysigt. Blir ju intressant. Har drömt jättemycket i natt och vaknat en gång. Vet inte om det beror på det men jag brukar nästan aldrig komma ihåg mina drömmar eller vakna på natten. :)

Jobbigt med mycket drömmar.

Jag vaknar dock stup i kvarten när tar lutinus. Jobbar dessutom natt så är riktigt jobbigt att inte sova ordentligt.

Brukar du vakna?
  • dumdummast
    Linda8110 skrev 2014-12-07 18:06:54 följande:

Våra papper säger 3-4 dagar. Men jag badar aldrig badkar eller bastu så det är inga problem för mig i alla fall ;)

Haha, nä då spelar det ju ingen roll. Jag badar dock gärna badkar ofta och länge. Men helt klart värt att avstå :)
    Cegesi skrev 2014-12-07 18:13:36 följande:

Av 11 ägg var 8 mogna och 3 klarade sig. Två till frysen och ett i mig! Känns overkligt. Nu ska jag fundera hela veckan på hur jag ska överleva julfesten på fredag. :)

Bara om jag druckit mycket och inte kissat innan läggdags. Så det kan ju berott på det också, jag drack ett par glas vatten innan jag la mig. :)

Ååh vad roligt :). Då är du också ruvare nu. Spännande!

Kan nog vara det då, förhoppningsvis :).
  • dumdummast

Är nu på RD 3 eller fyra beroende på hur man räknar. Jag fattar inte hur man ska kunna tänk på nå annat. Känns som att det snurrar i huvudet hela tiden. Jag vet dock att jag aldrig kommer vänta till testdagen utan testar nog en vecka innan :)

Jag har en fundering hur öppen är ni med familjen eller nära vänner om att ni är i ivf karusellen?

• dumdummast

Vi är väldigt öppna med våra problem. Även fast vi är unga 25 och 30 år. Så har vi fått en miljon frågor om ska inte ni skaffa barn snart. Nu svarar vi bra jo vi vill man det går inte så ska få hjälp.

Samt till min kollegor i min arbetsgrupp dom vet om att vi ska gör ivf men inte när.

Sen vet min chef, min mamma, pappa och min närmaste vän. Samt makens föräldrar. Men vi har berättat allt. Ringt efter ultraljud och hållit dom upptaderad vilket dom önskat att vi ska göra. Dom vet även om att pricken finns där inne och när test dagen är. Så jag känner nog att vi är väldigt öppna med att det inte går naturligt.

Cegesi : Eller hur? Känns helt otroligt. Om man blir gravid nu så har man verkligen sett den från start, när den varit som minst.

Kakan1976 : Ja det är svårt att hålla humöret uppe alla dagar. Men bra att dom vet och förhoppningsvis har förståelse

• dumdummast
    Bellisa skrev 2014-12-09 07:37:07 följande:

Här var mitt ruvande över...sparsam blödning igår men idag har jag rejäla mensvärkar och det blir mer som vanlig mens  

Nej, vad tråkigt. Kram
  • dumdummast
    hokus pokus skrev 2014-12-09 18:04:31 följande:

Oj så öppna ni är om det! Själv har jag berättat lite för systrar och arbetskamrater (när vi får frågan). Men chefen vet inte om ivf (bara att jag inte kan få barn)...byter chef nästa vecka så känns inte som läge för det. Mina föräldrar vet att vi inte kan få barn på naturlig väg men inte att vi håller på med ivf, min mans föräldrar vet inget. Inte så mycket att det känns skamligt...jag har ju min endometrios att skylla på då många redan vet att jag opererat bort cystor pga det, MEN skulle jag berätta om ivf skulle jag känna så stor press, vill inte att folk ska fråga hur det går för oss.

Nu har jag iaf fått mitt datum för ÄP, det blir på fredag! Är så nervös...men också gladare än på länge! Nu känner jag mig bara orolig att alla ägg plötsligt ska släppa innan ;)

Jo, vi har blivit det nu på senare år. Vi har haft oskyddat sex i sju år. Men började försöka på allvar ett halvår innan vi gifte oss. Vilket är fem år nu, så för kanske två år sen släppte vi det med att hålla det hemligt. Känns bra att alla närmaste vet.

Nä, det är ju en nackdel om alla börjar fråga. Men vi har sagt att vi inte vill ha massa frågor utan ringer när det händer nå. Vilket funkar ingen stressar eller pressar oss :)

Åh spännande. Äntligen :)

Haha, precis som tankarna hade jag också. Men jag tror inte det är någon fara.

Lycka till ;)
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa