• Sthlmsthlm

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Än så länge inga symtom på överstimulering. Är det någon som haft det? När dök det upp?

Jag fick ett lite luddigt besked idag att flera ägg delat sig (dag 2 idag) men inte hur många och jag vet heller inte när det blir transfer. Ständigt denna väntan!

Och så ska man ta det lugnt samtidigt så det är svårt att distrahera sig...

• Sthlmsthlm
    Så vit skrev 2014-10-28 19:05:55 följande:

Har en annan fråga ang statistik och sånt. Man ser ju i statistiken att majoriteten blir gravida och föder barn efter tre behandlingar. Men menar de en behandling som en hel IVF-procedur med mediciner, uttag och insättning, eller menar de behandling som en insättning? Är det nån som vet?

Jag tror att det är olika. Det är väldigt svårt att jämföra statisitk mellan olika kliniker. 

I min värld borde en behandlingsomgång som i färsk IVF + ev frysförsök från samma omgång. Så mäter vissa klinker. Då finns det t ex inget incitament att sätta tillbaks flera embryon och riskera tvillinggraviditet för att förbättra statistiken. 

Jag tror heller inte att det är rätt att majoriteten blir gravida efter tre omgångar. Den statistiken jag sett är ca 30% per behandlingomgång (vad nu det är) de första tre omgångarna. Alltså 30% + 30% + 30 %. IVF nr fyra sjunker sannolikheten kraftigt och IVF nr 5 ännu mer.

Så påverkar ju ålder etc. 
  • Sthlmsthlm

Har du hittat den statistiken på nätet? Vore intressant att se. Älskar statistik. ????

Så vit skrev 2014-10-28 20:43:12 följande:

Egentligen kanske jag var missvisande med min fråga. Så här menar jag egentligen, alltså statistiken säger ju ca 30% för varje insättning var för sig, vare sig det är färskt eller frys. Men statistiken säger också att ca 60% av alla par blir gravida efter 2 behandlingar och 75% efter 3 behandlingar. Då undrar jag vad man menar med en "behandling" i detta fall? Menar man en ägginsättning (vare sig det är färskt eller frys) eller en hel IVF?

• Sthlmsthlm

Nu är jag ruvare!!

Långa väntan börjar nu.

Fick tillbaks tre blastocyster av "halvbra" kvalitet. Hade två till som inte kunde frysas. Mikroskopisk chans för trillingar alltså... Haha.

Blev väldigt glad över möjligheten. Mina ägg är inte av toppkvalitet och jag har inte åldern för mig. Risken för överstimulering såg de som väldigt väldigt liten. Har inte haft några symptom hittills och mår toppen.

• Sthlmsthlm

Jag har gjort vul day 2 på båda mina för att få go på att starta. De kollar att slemhinnan är tunn, inga cystor dykt upp och att allt ser allmänt bra ut.

Libra1 skrev 2014-10-30 15:30:16 följande:

Sjöblomman: Igen hi hi. Sprutan börjar du med på dag 2 eller 3. Men du måste säga ifrån först. :)

Sjöblomman skrev 2014-10-30 16:23:46 följande:

De vill se att allt det bra ut, att det inte är rester kvar.

• Sthlmsthlm
    Nicka skrev 2014-10-30 22:01:06 följande:

Härligt sthlmsthlm :) lycka till! Har aldrig hört talas om nån som fått tillbaka tre, stor risk/chans dom och ni tar.

Här ruvas de på, har lite mycke molvärk så de känns sådär, har även fått problem med magen :( men de kan bero på att denna vecka är upp o ner på jobb plus graviditeten som säkert gör sitt, men snart är de helg! Och ännu en vecka har gått :) :)

Kliniken värderar risken/chansen (beroende på hur man ser det) som väldigt liten. Man sätter inte tillbaks med avsikten att det ska bli tvillingar! 

Men jag inte min behandling i sverige, vilket påverkar. I sverige är det ju socialstyrelsen som bestämmer, i andra länder får man som patient vara med lite och påverka. Så jag fick själv bestämma två eller tre. Och jag valde tre! 

Tyvärr inga toppkvalitet, så jag hoppas någon tar sig. Men är så länge är jag trillingmamma tills motsatsen är bevisad!! Haha :D
  • Sthlmsthlm

Snabbt du var! :) de ville se att jag kunde kissa efteråt och på första försöket kunde jag inte det. Märklig känsla.

Ruvdag 2. Tick. Tack. Tick. Tack.

MadArp skrev 2014-11-01 06:12:53 följande:

Vi vara kvar ca 40 min efter, de såg att jag mådde bra så då fick vi gå..

• Sthlmsthlm

Först 14 november. Galet långt bort!!

Tror jag borde få mens typ nästa helg om det inte går vägen. Så jag får hålla mig tills dess iaf. :)

Libra1 skrev 2014-11-01 08:31:24 följande:

Sthlmsthlm: När har du testdag? Ruvartiden är nästan värst. :P

• Sthlmsthlm

Stackare. Hoppas det släpper snabbt!

Viktigt med smärta är att ta smärtstillande på klockan för att inte få "smärtgenombrott". Två alvedon var 8 timme exakt. Be att få diklofenak stolpiller som komplement (tror även det finns receptfri variant). De räcker 12 timmar.

MadArp skrev 2014-11-01 22:52:50 följande:

Gjorde äggplock igår, nu så otroligt svullen, öm i HELA i magen och det kör runt i magen. Nån annan som haft nåt liknande??

• Sthlmsthlm

Hej Grukan!

Jag ligger en halv ivf bakom dig. :)

Jag är på RD3 med 5-dagars. Har som mensvärk idag. Hade jag inte gjort ivf hade jag def trott att mensen var på väg.

När har ni fått mens efter ivf?? Sist fick jag på RD11 med 3-dagars. Idag verkar dock lite tidigt!!

GrukanGrace skrev 2014-11-02 06:27:26 följande:

Fick jag vara med här?

• Sthlmsthlm

Jag är på RD6 idag och är på jobbresa med dygnet runt representation med champagne, vinluncher, stora middagar, barhäng... Ja!! Jag kör alkoholfritt här och där, tar lite vin skålar och fejkdricker. Väldigt intressant. Puh. Allvarligt, hur planerade jag detta!! Fyra dagar under ruvning?? Haha... Ingen har frågat i alla fall och min närmaste kollega har inte kommenterat alls. De tycker jag är så himla hälsosam på mitt jobb ändå. :)

• Sthlmsthlm
    Libra1 skrev 2014-11-06 05:58:51 följande:

Godmorgon tjejer! Hur mår ni?
    Jag har inte kunnat sova i natt pga ångest. Den blir värre och värre för varje försök vi gör. Sitter och väntar på att kunna sjukskriva mig. Det ger mig också ångest.

Hur klarar ni av jobb under behandlingen?

Hemskt med ångest. Ni har ju försökt länge och jag är bara på mitt andra IVF (har visserligen försökt på vanligt sätt i två år innan).

Personligen så mår jag bra av att jobba, träna, komma ut, träffa folk, göra roliga saker. Jag vet att när jag får ångestpåslag av vilken anledning som helst att jag tenderar till att börja tacka nej till saker, skippa träningen ("orkar inte/ har ingen lust"), man äter sämre... det blir lätt en nedåtgående spiral som ökar ångest-nivån. 

Jag kan förstå om man måste sjukskriva sig från jobbet pga av ångest och sömnsvårigheter, men för mig skulle det förvärra. Sitta hemma och verkligen inte ha något annat att tänka på...  men det är så olika för olika personer. 

Försöker hålla mig sysselsatt, men funderar också mycket på plan B på kort och lång sikt..
    - Vad gör jag om det här försöket misslyckas? Då kommer jag åka dit och dit, satsa på träningen, boka den resan...
    - Vad gör jag om jag kanske inte ha förutsättningarna att få barn med egna ägg? Gå för äggdonation, acceptera att leva utan barn, göra ett försök till ändå...

Försöker rationalisera så mycket som möjligt. :)  

Trots det svänger humöret så klart, men jag skulle absolut inte säga att jag mår dåligt. Tvärtom, jag mår faktiskt bra!

Hoppas du mår bättre snart!!
  • Sthlmsthlm
    Lokattis skrev 2014-11-10 21:24:14 följande:
    Jag fick bruna flytningar i våras efter FET på rd9-10, men det slutade och sen plussade jag på rd12. Behöver inte alls vara kört! (Sen fick jag MA i v12, men det hängde ju inte alls ihop med de bruna flytningarna.)

Efter ET i oktober blödde jag litegrann rd10-12, men det avtog också och då plussade jag på rd14. Nu är jag i v11. Många blöder lite grann precis i början!
    Hoppfullt. Tack! :) 
  • Sthlmsthlm
    GrukanGrace skrev 2014-11-23 22:21:44 följande:

Var på vul i fredags dag 7. Hade haft känningar i äggstockarna hela veckan och utgått ifrån att allt var bra. Men jävla skit min kropp hade inte svarat alls på nya medicinen ( inga över 10mm. Så nu komplett vi med maxdos 375 menopur. Bytt vul på onsdag.

Grät hela vägen från vul till jobbet. Sen nya tag. Detta är vårt 4 IVF. Tre första gav bra resultat men ingen graviditet. Så nu testade vi ny medicin.

Håll tummarna att vi får igång så att det blir några ägg. Denna gång ska jag också få trombyl eftersom min kropp kanske får/gör små blodproppar i livmodern och sabbar ev graviditeter.

Håll tummarna

Hur har det gått Grukan? Är det nu på onsdag det är nästa VUL? Håller tummarna.

Bytte du från Gonal-F till menopur? Jag har fått nytt behandlingsplan och ska byta från kort Gonal-f 150 IE till kort menopur 150IE, 

Kram
Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa