IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa
Ja så klart att du kan! Till mig sa de t.o.m. uttryckligen att under sprutorna kan man ta nåt glas vin och så, absolut ingen fara. Det är sen när man sätter in ägget som man ska avhålla sig.
Ja så klart att du kan! Till mig sa de t.o.m. uttryckligen att under sprutorna kan man ta nåt glas vin och så, absolut ingen fara. Det är sen när man sätter in ägget som man ska avhålla sig.
VUL idag gick jättebra. Där var 14 äggblåsor som höll bra storlekar. Ska tillbaka på måndag då de behöver växa till sig lite mer. Spännande! Blev så glad. :)
Trevlig helg alla!!!
Visst kan man ta gonal-f och alvedon tillsammans? Så jäkla ont i huvudet ikväll och nu ska jag snart ta min första spruta.
Det går bra att kombinera. Jag får ofta ont i huvudet av sprutorna.
Gonal-F är rätt snäll, tunn nål. Variera din stickställen! Jag har använt både den och menopur, som jag upplever betydligt mer elak, nålen är på nåt sätt inte lika vass, så man behöver lite mer kraft för att ta den. Orgalutran är tyvärr inte jättekul att ta, men det är ju oftast inte så många dagar. Se till att trycka ut luftbubblan, kolla noga på nålen hur den är skuren så du sticker så "vasst" som möjligt, för den är lite konstig i spetsen och tjock jämfört med övriga. Sen kan det svida och klia av den, men det är normalt och går fort över. Generellt ska man försöka sticka på olika ställen, iaf jag kan bli lite öm på magen av allt sprutande.
Jag tog mina samtidigt. Den är inte så farligt. Tänk på att hålla skinnet riktigt spänt för då går nålen lättare in. Det vill säga tryck ihop magfettet som tusan. :) Barnmorskan som visade mig hur jag skulle ta sprutorna sa att jag skulle ta den rakt in. Har även läst att risken att träffa blodkärl när en tar i magen är minimal så du behöver inte dra tillbaka kolven för att kolla. Skulle det blöda lite så är det ingen fara. Det andra gäller när en exempelvis tar i låret.
Om ett par dagar kommer du känna dig som en expert. Kommer gå så bra så!
Tänk dig att graviditet kommer hända dig istället. ;)
Ojoj. Jag läser på om orgalutran och gör som det står i beskrivningen. Det går nog bra. Det är ju några dagar kvar. Kan vara att mensen gör att brösten ömmar men de gjorde inte det tidigare på kvällen. Har ont i höger äggstock nu på morgonen. Haha! Nu känner man verkligen efter överallt! Det kommer nog kännas mycket på mig då jag känner en vanlig ägglossning väldigt bra.
Beskrivningen som finns i förpackningen gällande hur man tar Orgalutranen gäller för när man tar den i låret, ej i magen. Du tar tag i en HÅRD valk i magen, lite eller stor spelar ingen till så länge du känner att huden är stenhård. Du sticker in nålen rakt framifrån och in med hela nålen. Du trycker in vätskan samt luftbubblan och sedan drar du ut den ganska snabbt samt masserar injektionsstället litegrann. Klart :)
Måste bara säga att vad kul det är att följa alla och jättebra att man skriver var i ivfn man befinner sig då behöver man inte gå tillbaka och kika heltiden och räkna efter. Det blir roligt ju längre vi kommer också och väldigt spännande! Här är snart dags för spruta nr 2 (gonal-f, 200)
Duktig du är som tappat så mycket vikt! Är du väldigt kort eller varför måste du tappa mycket mer vikt? Jag väger dryga 70.
Ja då är du ganska kort :) Jag är 180 cm. Själv är jag en riktig godisråtta! Så svårt att låta bli.
Jag känner mig alldeles lagom hahaha
Du ger mig inspiration! Tack!
Andra sprutan är tagen (mannen var inte hemma och dubbelkollade allt med jag femmilssegrare allt så det var lugnt ändå. Haha! Det gick ännu smidigare idag fast det gick ju smidigt igår också. Men jag kände mig säkrare. Var berädd på att det skulle sticka till men idag kändes det inget alls. Kanske för att jag nöp tag i magen lite hårdare idag. :)
Ok? Telefonen stavar själv. Ska stå: men jag femkollade allt så...