• Pommac

IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa

Så vit skrev 2014-11-06 20:33:20 följande:

Ja så klart att du kan! Till mig sa de t.o.m. uttryckligen att under sprutorna kan man ta nåt glas vin och så, absolut ingen fara. Det är sen när man sätter in ägget som man ska avhålla sig.

Okej. Bra! Man läser bara överallt att det är så viktigt att undvika alkohol när man försöker bli gravid. Men man ska inte tro på allt man läser.
  • Pommac
    Libra1 skrev 2014-11-07 20:06:06 följande:

VUL idag gick jättebra. Där var 14 äggblåsor som höll bra storlekar. Ska tillbaka på måndag då de behöver växa till sig lite mer. Spännande! Blev så glad. :)

Trevlig helg alla!!!

Härligt!!! Tänk att man kan längta tills det blir måndag! Själv ska jag på kontroll på torsdag och nästa måndag. Börjar med sprutorna ikväll. Blev orolig för blodproppar nu när någon skrev det! Gaa!
  • Pommac

Visst kan man ta gonal-f och alvedon tillsammans? Så jäkla ont i huvudet ikväll och nu ska jag snart ta min första spruta.

• Pommac
    snorklan skrev 2014-11-08 21:34:21 följande:

Det går bra att kombinera. Jag får ofta ont i huvudet av sprutorna.

Tack för snabbt svar! Måste ta alvedon innan jag hoppar i säng. Har tagit första sprutan nu. Det gick över förväntan och gjorde inte ont. :) nog för att jag tål rätt mycket smärta. Det gick över förväntan! Känner mig mer orolig över nästa spruta orgalutran där det stod nåt om blodkärl osv... Tar ni gonal-f på olika sidor eller samma sida varje dag?
  • Pommac
    snorklan skrev 2014-11-08 22:03:30 följande:

Gonal-F är rätt snäll, tunn nål. Variera din stickställen! Jag har använt både den och menopur, som jag upplever betydligt mer elak, nålen är på nåt sätt inte lika vass, så man behöver lite mer kraft för att ta den. Orgalutran är tyvärr inte jättekul att ta, men det är ju oftast inte så många dagar. Se till att trycka ut luftbubblan, kolla noga på nålen hur den är skuren så du sticker så "vasst" som möjligt, för den är lite konstig i spetsen och tjock jämfört med övriga. Sen kan det svida och klia av den, men det är normalt och går fort över. Generellt ska man försöka sticka på olika ställen, iaf jag kan bli lite öm på magen av allt sprutande.

Orgalutran ska man sticka den rakt in eller lite snett? Måste läsa på lite om den. Känns bra att jag har fyra dagar på mig att träna innan det är dags för den. Blev lite öm där jag stack efter en kvart och nu känns det knappt. Skönt! Jag kör på 21:30 så är jag säker på att hinna hem om man ska bort nåt. Ska man ta orgalutran samtidigt som gonal-f?
  • Pommac
    Cegesi skrev 2014-11-08 23:05:28 följande:

Jag tog mina samtidigt. Den är inte så farligt. Tänk på att hålla skinnet riktigt spänt för då går nålen lättare in. Det vill säga tryck ihop magfettet som tusan. :) Barnmorskan som visade mig hur jag skulle ta sprutorna sa att jag skulle ta den rakt in. Har även läst att risken att träffa blodkärl när en tar i magen är minimal så du behöver inte dra tillbaka kolven för att kolla. Skulle det blöda lite så är det ingen fara. Det andra gäller när en exempelvis tar i låret.

Om ett par dagar kommer du känna dig som en expert. Kommer gå så bra så!

Okej! Phu vad skönt när man slipper sprutorna sedan. Inbillar mig redan att jag har blodpropp i benet då det värker till i höften (på höger sida) men det kan ju vara mensvärk som gör det. Antar att man inte får en blodpropp så snabbt efter att man tagit sprutan heller. Har inga proppar i familjen och har bra blodtryck. Men oroar mig gärna för allt! Är konstigt för jag har alltid tänkt att jag ska göra ivf (har alltid tänkt att det händer mig) eftersom folk brukar tänka att det inte händer mig. Och här är jag nu i i f-världen. Så ja, blodpropp är lite samma sak. Att jag tänker att det kommer hända mig.
  • Pommac
    Cegesi skrev 2014-11-08 23:39:31 följande:

Tänk dig att graviditet kommer hända dig istället. ;)

Haha! Ja, det låter bättre! Ska tänka så!

Mina bröst ömmar nu ikväll! Gjorde era också det två timmar efter första sprutan?
  • Pommac

Ojoj. Jag läser på om orgalutran och gör som det står i beskrivningen. Det går nog bra. Det är ju några dagar kvar. Kan vara att mensen gör att brösten ömmar men de gjorde inte det tidigare på kvällen. Har ont i höger äggstock nu på morgonen. Haha! Nu känner man verkligen efter överallt! Det kommer nog kännas mycket på mig då jag känner en vanlig ägglossning väldigt bra.

• Pommac
    Linda8110 skrev 2014-11-09 11:02:18 följande:

Beskrivningen som finns i förpackningen gällande hur man tar Orgalutranen gäller för när man tar den i låret, ej i magen. Du tar tag i en HÅRD valk i magen, lite eller stor spelar ingen till så länge du känner att huden är stenhård. Du sticker in nålen rakt framifrån och in med hela nålen. Du trycker in vätskan samt luftbubblan och sedan drar du ut den ganska snabbt samt masserar injektionsstället litegrann. Klart :)

Okej tack! Bra att veta! Måste se till att läsa beskrivningen någon kväll framöver. Nu kör jag fokus med gonal-f. Lite svårt att klämma ihop nån valk på min mage då det är mycket fett där. Haha! Ja ni hör ju hur det låter. Men jag har gått från 100 kg till 77 kg så jag har fortfarande en bit kvar. Men jag får klämma ihop en stor valk i stället. Det blir nog bra! Det blir som det blir. :)
  • Pommac

Måste bara säga att vad kul det är att följa alla och jättebra att man skriver var i ivfn man befinner sig då behöver man inte gå tillbaka och kika heltiden och räkna efter. Det blir roligt ju längre vi kommer också och väldigt spännande! Här är snart dags för spruta nr 2 (gonal-f, 200)

• Pommac
    Linda8110 skrev 2014-11-09 20:15:39 följande:

Duktig du är som tappat så mycket vikt! Är du väldigt kort eller varför måste du tappa mycket mer vikt? Jag väger dryga 70.

Tack! Ja, kort och kort men 161 cm är jag. Vore bra att komma ner till 68-70 nåt. Vore ju som en dröm. Visserligen inte så långt bort men det blir ju tuffare och tuffare för varje kilo man blir mindre. I början är det lättare. Men det är ju livsstilen som ska förändras. Tänker varje helg att jag ska köpa chips när jag går förbi dem i affären men det är bara tanken. Sedan tänker jag alltid att: nä usch! Jag vet ju hur illa man mår av dem. Sedan köper jag lite, lite godis eller mörk choklad i stället. Blir jag sugen på salt är salta pinnar ett alt. Nån gång har jag köpt en lite påse med ostkrokar (30g) helt perfekt för att inte äta för mycket och må illa sedan. Förr kunde jag äta en hel 300 G påse. Låter ju helt galet nu i mina öron.
  • Pommac
    Linda8110 skrev 2014-11-09 20:44:22 följande:

Ja då är du ganska kort :) Jag är 180 cm. Själv är jag en riktig godisråtta! Så svårt att låta bli.

Haha! Ja fast då är du väldigt lång! :) ja, godis är gott! Nåt sött varje dag måste jag bara ha!
  • Pommac
    Linda8110 skrev 2014-11-09 21:20:05 följande:

Jag känner mig alldeles lagom hahaha

Haha! Ja det gör jag också. :) vilken tur vi har som känner oss bra som vi är! :)
  • Pommac
    Sjöblomman skrev 2014-11-09 20:49:14 följande:

Du ger mig inspiration! Tack!

Vad roligt att höra! :) en påse stjärnor är 100 G och 500 kcal. Äter jag en sådan ser jag till att träna bort 500 kcal först på tex crosstrainern som jag har hemma. :) vill jag sedan bara äta halva påsen så är det ju fantastiskt bra fast jag får ju äta hela också. :)
  • Pommac

Andra sprutan är tagen (mannen var inte hemma och dubbelkollade allt med jag femmilssegrare allt så det var lugnt ändå. Haha! Det gick ännu smidigare idag fast det gick ju smidigt igår också. Men jag kände mig säkrare. Var berädd på att det skulle sticka till men idag kändes det inget alls. Kanske för att jag nöp tag i magen lite hårdare idag. :)

• Pommac

Ok? Telefonen stavar själv. Ska stå: men jag femkollade allt så...

Svar på tråden IVF oktober/november 2014 för oss barnlösa