• Ruter

Är testet positivt?

Väldigt starkt positivt. Så ja du är gravid.

• Ruter

Hmm undra varför jag blev anonym sist. Beror ju på hur långt gången du är om det blir medicinsk eller kirurgisk. Vid medicinskt får du iallafall några tabletter som gör att du börjar blöda. Se till att du får komma och prata med en kurator också.

• Ruter
    Anonym skrev 2014-09-13 21:46:29 följande:

H

Har aldrig själv gjort en abort men jobbar inom vården så kan tyvärr inte svara. Men medicinsk kan man bara göra till cavecka 8 så beror ju på hur långt gången du är.

Lite info för dig att läsa om du bestämt dig för abort

www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Behandlingar/Abort/

Hmm verkar bli anonym varannan gång :s
  • Ruter
    Anonym (Hon som slängde bruksanvisningen) skrev 2014-09-13 21:49:45 följande:

Tack så mycket. Lär ju inte ha gått allt för långt då jag hade mens för 45 dagar sedan. Jag är otroligt nålrädd kanske jag skulle säga. Jag har kutat ut från sjukhuset flera gånger när dem velat sticka mig typ. Måste man ta blodprov?

B om du för abort och det blir medicinsk så tror jag inte du behöver ta några blodprover. Väljer du att fölfölja graviditeten brukae de vilja ha lite blodprover.
  • Ruter
    Anonym (Hon som slängde bruksanvisningen) skrev 2014-09-13 22:04:54 följande:

Abort blir det. Jag är psykiskt störd och inte på långa vägar frisk nog att ha barn.

Det går att undvika blodprover då alltså?  Lite som när man har halsfluss och det räcker med en tops i halsen?

Ja, du borde kunna klara dig utan blodprov. Du kan däremot behöva göra VUL (vaginalt ultraljud) för att fastställa hur långt gången du är.
  • Ruter

Det ordnar sig ska du se. Angående blodprov vad är det som gör dig rädd? Är det nålarna i sig eller att det sticker till/gör ont? Jobbar inom vården därav min undran.

• Ruter
    Anonym (Hon som slängde bruksanvisningen) skrev 2014-09-13 22:22:15 följande:

Jag hoppas verkligen det. Jag vill bara ha detta överstökat. Hur lång tid tror du att det tar innan jag får tid för abort?

Det är olika saker. Det är en chock när det sticker till i fingret, och det gör ont. Det gör jätteont. Jag kan minnas lite luddigt då jag tog senaste blodprovet för 7 år sedan. Den gången satt jag och grät i två timmar innan jag höll fram handen tillräckligt länge.

I armen funkar det inte heller. Mina armveck börjar klia när jag tänker på det. Det känns onaturligt att köra in ett föremål i kroppen där det inte är någon öppning. Dessutom har jag sett vänner ta blodprov i armen och då har jag suttit brevid med ansiktet mot väggen och kallsvettats. Nålar är inte min grej alls. Nålar känns onaturliga. Första gången jag sprang iväg för en nål var jag inte ens fem.

Vet inte exakt för först tror jag du får en tid på mvc men om du säger att du bestämt dig tror jag de skyndar på lite sen är det ju olika från landsting till landsting hur långa köer de har.

Ok förstår är inte lätt. Har ofta patiener som är stickrädd och svårt att veta hur man ska hjälpa/bemöta dem då jag jobbar på en avdelning där vi tar en massa prover dagligen.

Haar du testat emla plåster (bedövningsplåster) som man sätter på ett tag innan provet ska tas? Tror de finns på apoteket att köpa ett tips att testa utifall att du skulle behöva ta något blodprov någon gång.
Svar på tråden Är testet positivt?