Inlägg från: Anonym (Hon som slängde bruksanvisningen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hon som slängde bruksanvisningen)

Är testet positivt?

Hej.
    Jag gjorde ett graviditetstest i morse som fick två streck, dock är jag en ganska korkad brud och slängde bruksanvisningen när jag gjorde ett senast för drygt en och en halv månad sedan.
    www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx använde jag.
    Jag fick två streck på testet och ringde 1177 för att fråga (ja, jag googlade som en dåre innan) och sjuksköterskan sa att det var positivt även om hon först trodde att jag gjort ett annat apoteks test.
    Givetvis är jag nu rädd att det är positivt. Jag är 20 och singel. Jag har inte haft oskyddat utan varit väldigt noga med kondom. Sjuksköterskan rådde mig att ringa gyn på måndag morgon, men jag är fortfarande inte säker på att testet är positivt då jag inte fått några direkta svar på om två streck är positivt.
    Jag tänkte därför att fl-morsorna som är mer erfarna än vad jag är kan hjälpa mig lite på traven och skriva om det är positivt eller negativt. Jag bifogar en bild för att vara lite mer tydlig. Blir grymt tacksam för alla svar!

Jag trodde inte att jag var gravid då jag vid senaste mensisarna varit nån vecka sen varje gång. Nu har det gått 45 dagar sedan jag fick mens senast. Jag är väldigt orolig och uppskattar alla råd jag kan få.

• Svar på tråden Är testet positivt?
    Ruter skrev 2014-09-13 21:20:02 följande:

Väldigt starkt positivt. Så ja du är gravid.

Åh gud nu börjar jag gråta lite.
    Tack för svaret.
    Anonym skrev 2014-09-13 21:24:21 följande:
    Kontakta mvc på måndag så ska du se att det löser sig:)
    Jag ska göra detta. Ush vad jobbigt det blev helt plötsligt. Jag vet inte ens hur en abort går till. Det här känns så dumt.
    Ruter skrev 2014-09-13 21:32:40 följande:

Hmm undra varför jag blev anonym sist. Beror ju på hur långt gången du är om det blir medicinsk eller kirurgisk. Vid medicinskt får du iallafall några tabletter som gör att du börjar blöda. Se till att du får komma och prata med en kurator också.

Okej. Vilket känns mest skonsamt tror du? Hur länge blöder man?
    Jag ska fråga om det, någon borde jag nog prata med.
    viseversa skrev 2014-09-13 21:35:50 följande:

Det är VÄLDIGT positivt du är ABSOLUT gravid.

Tack för svaret.
    Jag ska "fira" detta med en Morgan/Cola tror jag nog. Helvete.
    Anonym skrev 2014-09-13 21:46:29 följande:

H

Har aldrig själv gjort en abort men jobbar inom vården så kan tyvärr inte svara. Men medicinsk kan man bara göra till cavecka 8 så beror ju på hur långt gången du är.

Lite info för dig att läsa om du bestämt dig för abort

www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Behandlingar/Abort/
    Tack så mycket. Lär ju inte ha gått allt för långt då jag hade mens för 45 dagar sedan. Jag är otroligt nålrädd kanske jag skulle säga. Jag har kutat ut från sjukhuset flera gånger när dem velat sticka mig typ. Måste man ta blodprov?
    Ruter skrev 2014-09-13 21:59:53 följande:
    B om du för abort och det blir medicinsk så tror jag inte du behöver ta några blodprover. Väljer du att fölfölja graviditeten brukae de vilja ha lite blodprover.
    Abort blir det. Jag är psykiskt störd och inte på långa vägar frisk nog att ha barn.
    Det går att undvika blodprover då alltså?  Lite som när man har halsfluss och det räcker med en tops i halsen?
    Ruter skrev 2014-09-13 22:08:41 följande:
    Ja, du borde kunna klara dig utan blodprov. Du kan däremot behöva göra VUL (vaginalt ultraljud) för att fastställa hur långt gången du är.
    Det hoppas jag på. Innan jag tar blodprov igen så får dem spänna fast mig.
    Det andra alternativet låter bättre faktiskt, blir inte lika nervös av tanken på det.
    Ruter skrev 2014-09-13 22:16:23 följande:

Det ordnar sig ska du se. Angående blodprov vad är det som gör dig rädd? Är det nålarna i sig eller att det sticker till/gör ont? Jobbar inom vården därav min undran.

Jag hoppas verkligen det. Jag vill bara ha detta överstökat. Hur lång tid tror du att det tar innan jag får tid för abort?
    Det är olika saker. Det är en chock när det sticker till i fingret, och det gör ont. Det gör jätteont. Jag kan minnas lite luddigt då jag tog senaste blodprovet för 7 år sedan. Den gången satt jag och grät i två timmar innan jag höll fram handen tillräckligt länge.
    I armen funkar det inte heller. Mina armveck börjar klia när jag tänker på det. Det känns onaturligt att köra in ett föremål i kroppen där det inte är någon öppning. Dessutom har jag sett vänner ta blodprov i armen och då har jag suttit brevid med ansiktet mot väggen och kallsvettats. Nålar är inte min grej alls. Nålar känns onaturliga. Första gången jag sprang iväg för en nål var jag inte ens fem.
    Ruter skrev 2014-09-13 22:33:23 följande:
    Vet inte exakt för först tror jag du får en tid på mvc men om du säger att du bestämt dig tror jag de skyndar på lite sen är det ju olika från landsting till landsting hur långa köer de har.

Ok förstår är inte lätt. Har ofta patiener som är stickrädd och svårt att veta hur man ska hjälpa/bemöta dem då jag jobbar på en avdelning där vi tar en massa prover dagligen.

Haar du testat emla plåster (bedövningsplåster) som man sätter på ett tag innan provet ska tas? Tror de finns på apoteket att köpa ett tips att testa utifall att du skulle behöva ta något blodprov någon gång.
    Okej. Tack för hjälpen. Har ingen vidare koll på vad som är vad typ. Jag ringer på måndag och hoppas på en snabb tid.

Jag har testat emla, flera gånger. Emla hindrar mig inte från att springa iväg precis. Det är fortfarande väldigt obehagligt och plåstret gör inte stor skillnad för min rädsla precis. :(
    Anonym (erfaren) skrev 2014-09-13 22:34:54 följande:

Du kan blöda upp till 2 veckor. Om jag inte har fel. Men för mig gick det över efter 1 vecka. Du får tid ganska omgående och har du tur så hinner du göra med tabletter. Ring genast till en abortklinik och boka tid så fort som möjligt

Okej. Två veckor låter rimligt.
    Jag kan inte ringa just nu, jag bor i en liten ort och inget har öppet på helgen precis.
    Jag ska ringa på måndag klockan åtta och be om tid, jag hoppas verkligen att dem kan ta emot mig snabbt.
    Tack för svaret!
    Erikali skrev 2014-09-13 23:21:59 följande:
    Medicinsk abort tom v.8. Du blöder i ca 10 dagar, som en vanlig mensblödning. Efter vecka 8 behövs oftast en skrapning. Kan blöda lite efter den också men inte mycket. Efter v.12 blir man inlagd för abort, större blödning och mycket svårare att genomföra ( jobbar på gynavdelning)
    Okej. Jag borde inte ha gått längre än åtta veckor va?
    Blöder det så kraftigt som jag läst eller brukar det vara som vanlig mens?
    Tack för svaret!
    jagärjagvemärdu skrev 2014-09-14 01:09:25 följande:

jag gjorde en kirurgisk abort (märkte det i vecka 3 men valde själv en kirurgisk). du kommer i sådana fall få ta blodprov (kolla din blodgrupp). var säker på min (A+) för jag är blodgivare men dom skulle ändå ta för det kunde ändras när man är gravid??? när sövningen skedde fick man även något insprutat i armen så minst 2 stick. skulle i sådana fall rekommendera medicinsk. hade absolut inte gjort det själv men om du är rädd för nålar så ja medicinsk

Tack för svaret. Då får jag hoppas på en medicinsk!
    Jag tror nog att medicinsk är att föredra isåfall när jag nu är så jävla nålrädd som jag är.
    Anonym skrev 2014-09-14 06:52:10 följande:
    Kontakta en barnmorska undermorgondagen. Hon kommer vilja veta senaste mensens första dag så luska ut det :) Sen berättar hon för dig vilka möjligheter som finns och kan svara på allt gällande stick, blödning, medicinsk eller kirurgisk.
    Jag ska göra det imorgon, inget har öppet här på söndagar.
    Okej, så jag kommer att få prata med någon först innan jag får lösa mitt problem? Det känns bättre att tänka på, för jag har ingen aning om hur detta går till.
    Tack för svaret!
    Erikali skrev 2014-09-14 20:57:06 följande:
    Du kommer utan tvekan få hjälp med alla dina frågor. Du får prata med en barnmorska som är van med detta! :)
    Jag har nyss ringt kvinnokliniken. Jag ska få träffa en kurator på fredag och en läkare på måndag. Om en vecka ska jag få första tabletterna, sen på onsdagen ska jag ta resten.
    Herregud vad jag är nervös nu. Allt är på riktigt och jag får allmän panik av det. Hon jag pratade med ville gärna ha ett blodprov, men hon var cool med tanken på att jag inte kommer ta något.
    Hur ska jag förbereda mig hemma för aborten? Ska jag fylla frysen? Kommer jag att kunna gå och handla? Jag har en kompis som lovar att hon kommer att finnas till hands.
    Jag kommer vara på sjukhuset på onsdagen för aborten, sen ska jag fråga om hon kan hämta mig när hon har slutat jobba, så hänger jag med henne på kvällen. Fungerar det? Är det godkänt? Tanten jag pratade med sa att hemabort var att föredra.

Problem har uppstått. Min vän kommer inte att kunna följa med mig. Jag bor drygt en timma från sjukhuset och vet inte hur jag ska göra. Jag kan inte prata med någon annan om det. Hur tar jag mig dit och tillbaka? Kan jag ta bussen? Jag har inte körkort så bil är helt borta. Ingen kommer att följa med mig och jag vet inte hur jag ska göra med transport. Hur gör jag?

Anonym (Tjej) skrev 2014-09-15 16:29:38 följande:
    Sjukresetaxi finns det i min stad, det är inte lika dyrt som vanlig taxi (kostar en hundring oavsett sträcka tror jag) och kanske är skönare än att åka vanlig buss då de kanske har mer förståelse än en busschaufför om du har ont eller är ledsen.
    Jag hoppas att något går att ordna. Jag ska prata med en kurator på fredag och hoppas att den personen kan ge mig massvis med svar på massvis med frågor.
Svar på tråden Är testet positivt?