Inlägg från: Anonym (Rädd och ensam tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rädd och ensam tjej)

Ingen kan följa med mig- ensam på sjukhuset

Jag startade en tråd här för två dagar sedan där jag undrade om mitt test var positivt, men just nu är det inte min största oro. Min stora oro är att jag bor en timma från sjukhuset och inte har någon som kan följa med mig när jag ska göra abort.
    Jag ska ta första tabletterna på måndag och några till på onsdag.
    Jag har inget körkort och det gör transporten lite svår. Jag vet inte om jag kommer kunna ta bussen då man tydligen blöder ganska duktigt, och känns sådär skoj att sätta sig på en platspåse i en fullsmockad buss.
    Hur gör jag? Jag är fullständigt livrädd och vet inte hur jag ska hantera detta. Ingen kan hämta mig när jag är klar där. Ingen kommer att vara hemma hos mig vilket gör att hemabort ryker fetbort. Hur länge blir jag kvar på sjukhuset?
    Jag är väldigt orolig över då jag kommer att vara ensam på sjukhuset. 
    Jag ska göra en medicinsk abort och vara helt ensam. Jag är fullständigt livrädd.
    Kan jag få någon form av sjuktaxi? Jag lever på aktivitetsersättning.
    Vad ska jag packa med mig?
    Vad ska jag göra? Jag är fullständigt livrädd.

• Svar på tråden Ingen kan följa med mig- ensam på sjukhuset
    Anonym (W) skrev 2014-09-15 16:01:44 följande:

Jag hade nog ändå övervägt abort hemma i din situation.  Är du tidigt i graviditeten?

Jag fick mens senast för 47 dagar sedan, så jag borde inte ha gått för långt.
    Anonym (var bor du?) skrev 2014-09-15 16:04:36 följande:

Vilken stad bor du i ?

om vi bor i samma stad så följer jag dig.

Det låter helt galet att en vilt främmande människa erbjuder detta, men för några år sen gick jag igenom samma sak, helt ensam och om jag kan på nåt sätt hjälpa, även om så bara genom att hämta dig o köra dig hem, så gör jag det.. för att vara ensam efter detta var det värsta jag varit med om... 

Jag bor cirka en timma från Värnamo, det är där allt kommer att hända.
    Det är ett fruktansvärt snällt erbjudande och jag började gråta när jag läste ditt svar.
    Var det verkligen så hemskt? Hur löste du allt med transporter och sånt?
    Anonym (W) skrev 2014-09-15 16:07:42 följande:
    Jag skulle göra såhär; vara hemma och ha tät kontakt via telefon med någon ifall man tex skulle börja blöda mycket och behöva hjälp. 
    Okej. Kommer jag ta alla piller hemma då eller måste jag ta dem på sjukhus? Det vore så förnedrande att blöda sönder bussen.
    Anonym (hm) skrev 2014-09-15 16:08:52 följande:
    oj ts, låter ej bra, men vad säger killen och föräldrarna? får man fråga varför ej behålla? förlåt mina knasfrågor, är nyfiken bara
    Snubben i fråga har jag inte snackat med på ett tag, vi låg bara några gånger, med kondom givetvis. Jag vill inte att han ska veta då det inte ger honom någon glädje.
    Mina föräldrar vet ingenting. Jag har en vän som vet, och jag ska berätta för en annan om några dagar.
    Jag ska inte behålla då jag är väldigt singel och arbetslös. Jag lever på en väldigt låg inkomst och är psykiskt störd. Det vore fruktansvärt fel att ens tänka tanken på att behålla.
    Anonym (W) skrev 2014-09-15 16:12:23 följande:

Fasen det går inte....Googla "hemabort", så dyker sidan jag försökt länka till upp överst i listan. Där står allt om hur det går till.

Okej. Jag ska göra det. Tack!
    Anonym (W) skrev 2014-09-15 16:16:21 följande:
    Hoppas det går bra för dig. Av det jag läst om dig så tycker jag att du verkar ha tänkt igenom ditt beslut noga Hjärta
    Jag hoppas det går bra. Om jag väljer hemabort (alltså lyckas få tag i någon som kan vara min barnvakt) kan jag då ta alla piller hemma?
    Anonym (var bor du?) skrev 2014-09-15 16:18:09 följande:

Hej, NEJ, jag menade absolut inte att skrämma upp dig, det var inte avsikten. Själva aborten var absolut inte så hemsk som jag inbillat mig. Men känslan att vara helt ensam när jag var klar på sjukhuset och skulle åka hem... det var känslan av att vara ensammast i hela världen, övergiven och utelämnad.. jag kände att alla stirrade på mig och dömde mig som om de visste vad jag just gjort osv... 
    Fysiskt klarade jag mig bra, jag hade extra tjock binda på mig, tog bussen hem och blödde hemma ett par dagar sen var jag som normal igen

Så själva ingreppet var faktiskt inte alls så hemskt som jag hade förväntat.
    Utan just ensamhetskänslan och det var det jag kände att jag kanske kunde hjälpa dig med. För även om det är en främling så känner man sig lite lättare till mods att inte behöva känna sig uttittad på bussen... (även om man inte är det, det är bara känslan, för ingen kan ju veta vad du har gjort)

tyvärr bor jag inte i samma landsdel som dig så kan inte fullfölja mitt erbjudande... jag hoppas att du hittar någon som kan följa dig, annars skulle jag som ovan föreslagit överväga hemmaabort ändå. 

Jag kan tänka mig att man känner sig ganska övergiven och liten i den situationen.
    Det känns som att folk redan stirrar på mig.
    Kan jag ta alla tabletter hemma så jag slipper blöda sönder bussen eller hur går det till?
    Det är tråkigt att du inte bor i närheten, men ditt erbjudande gjorde min dag så otroligt mycket bättre.:)
    Anonym (W) skrev 2014-09-15 16:19:30 följande:
    Nej, första tabletten tar du på sjukhus.
    Okej, men två dagar senare, får jag ta dem hemma?
    Modernmom skrev 2014-09-15 16:20:22 följande:

Har ni ingen sjuktransport på er ort?

Jag vet inte. Jag vet inte hur jag får tag i en sån, jag vet inte ens om jag är berättigad.
    Anonym (Pest eller kolera) skrev 2014-09-15 16:22:41 följande:

Det är svårt att råda en annan hur de ska göra i en sån här situation.

Jag har gjort abort två gånger, sista med tabletter. Tabletterna man tog första dagen var för att avstanna graviditeten. De man får (som man stoppar upp i muttan) dagen D driver ut embryot.

Jag fick vara på sjukhuset då jag hade småbarn hemma och personalen ansåg att det inte var bra. Med facit i hand ångrade jag det. Fick "ligga" i ett flerbäddsrum och personalen såg man knappt skymten av. En annan som också genomgick en abort hade sin pojkvän där, på rummet. Tyckte det kändes obehagligt och jag irriterade mig på hur de höll på att ligga i sängen och nojsa (tänkte faktiskt att de inte hade lärt sig något...). 
    Att behöva vara på ett rum och invänta att allt skulle ut var frustrerande! Önskade då att jag hade gjort en skrapning i stället. De kom hem snabbare än jag.

Kan meddela att själva proceduren i sig var lätt, för mig. Inget blod som forsade och inga smärtor att prata om. Jag är annars en person med väldigt rikliga menstruationer och haft mycket problem med blödningar under graviditet (och DÅ snackar vi blöda...). Har du dock inte fött barn eller gjort abort tidigare kan du nog känna av smärtor mer. Men de värsta smärtorna går över när det som ska ut kommit ut.

Tycker du kan ringa och rådfråga på sjukhuset om hur du ska göra. Be att få prata med en kurator, de kan allt som rör det praktiska med sjukhusresor etc.

Lycka till!

Det låter inte lika farligt som jag läst att det ska vara. Har väl bara hittat skräckhistorier.
    Jag ska träffa en kurator på fredag och prata om allt. Jag har väldigt VÄÄÄLDIGT många frågor.
    Hur bör jag förbereda allt här hemma? Jag bor själv. Hemabort vill dem inte låta mig göra om jag inte har någon här, och vad jag vet så kommer ingen att vara här.
    Anonym (W) skrev 2014-09-15 16:12:23 följande:

Fasen det går inte....Googla "hemabort", så dyker sidan jag försökt länka till upp överst i listan. Där står allt om hur det går till.

Jag hittade den till sist, den var informativ. :)
    Modernmom skrev 2014-09-15 16:25:31 följande:

Vem som helst har rätt till sjuktransport om man saknar möjlighet att ta sig till sjukhus via taxi, buss, tåg mm och om man inte kan sitta eller gå. Jag har kört patienter betydligt piggare än du... Tycker du borde söka efter det på Google i ert område.

Det går bussar, dock måste jag sitta i drygt en timma i en sådan, med bil tar det typ 40 om man har tur.
    Anonym (R) skrev 2014-09-15 16:34:18 följande:
    Du verkar ha varit där? Det var enbart det som hände?
    Hur menar du nu?
    Anonym (R) skrev 2014-09-15 16:38:23 följande:
    TS ber så mycket om ursäkt. Vet ej hur det hände men råkade svara i helt fel tråd!
    Det gör ingenting. :)
    Anonym (hm) skrev 2014-09-15 23:38:11 följande:
    oj och ändå blev du gravid, förlåt om jag låter helt knasig men det låter ju jättekonstigt? synd att han ej vill vara ett stöd när det hm låter hårt f.låt ville ligga med dej, hoppas det går bra för dej kram!
    Det är jättekonstigt. Tydligen är kondomer inte så säkra som man vill tro. Fan ta RFSU.
    Det är inte så att han inte vill, han vet ju inte ens om att jag blev gravid. Vi har inte pratat på några veckor och jag har bestämt mig för att han inte ska få veta något då han inte får ut något mer av det än obehag.
    Anonym (knasen) skrev 2014-09-16 01:00:30 följande:

Prata med sjukhuset och hör vad de tycker du ska göra med transporten.och prata med vänner, någon kommer säkert vilja vara hos dig. 

Jag tyckte det var skönt att vara på sjukhuset där de kunde ha koll på mig, för mig gjorde det jätteont, och jag hade verkligen inte velat vara ensam hemma. Sköterskorna var snälla mot mig och jag fick bra med smärtstillande och klappar. Fick också ett eget rum. 
    Du får förmodligen stora (STORA) bindor + landstingstrosor på sjukhuset, men köp typ långa nattbindor att ha sen. 
    Jag kom dit klockan nio på morgonen och gick därifrån vid fem, det värsta var över vid tretiden, men då behövde jag sova ett tag och jag fick stanna så länge jag behövde. För mig var smärtan värst, visst blödde jag, men inga jättefloder som inte stoppades av bindorna man fick där.
    Jag bor ca 3 timmar från sjukhuset, så jag fick inte vara hemma, vilket jag är tacksam för. Jag tror du kommer kunna åka buss hem om du tar en som går på kvällen, men du kommer nog vara rätt slut, så hittar du någon du kan sova hos eller som kan skjutsa dig skulle det nog vara skönt för dig. 
     Annars skulle jag säga att du vill ha bekväma kläder som inte sitter åt kring magen och som kanske är svarta, ifall att.. + packa en vetevärmekudde om du har, annars kan du nog få låna en där, det fick jag. 

Jag ville inte berätta för någon men väl på sjukhuset ångrade jag mig och berättade för min vän. Hon kom och satt med mig (+ bannade mig lite för att jag inte berättat "Jag hade ju följt med dig på en gång, fattar du väl!") vilket jag är rätt tacksam för, mest för att man gärna har nåt annat att fokusera på även om man inte är så rolig där ett tag. 

Jag hoppas det går bra för dig! Kramar!

Jag ska prata med en kurator på fredag, jag ska fråga om det går att lösa transporten på något vis.
    Jag har en kompis som är lika arbetslös som jag som jag tänkte fråga om sällskap imorgon. Hon har inget körkort heller, vilket gör transporten till ett jätteproblem.
    Jag köper nattbindor på fredag. Det finns på apoteket va?
    Går det inte att lösa transport och enda alternativet är buss så kokar jag ihop en lögn med blindtarmen och antibiotika och ber min syster hämta mig (den skammen)
    Svarta kläder har jag gott om, dock inga som sitter löst, men det ska jag nog kunna ordna på ett eller annat vis.
    Jag hoppas också att det går bra, jag är ganska rädd fortfarande faktiskt. :/
    Tack för hjälpen!
    Anonym (Hej) skrev 2014-09-16 14:47:22 följande:

Skrev i din andra tråd om sjukresetaxi, jag googlade på "sjukresetaxi värnamo" och fick upp det här i nån broschyr:

"Sjukresa med taxi
    Om hälsotillståndet gör att man inte kan ta sig till sjukvård eller tandvård
    på egen hand och ingen närstående kan hjälpa till, erbjuder Landstinget
    under vissa förutsättningar, resa med taxi. Behandlande vårdpersonal
    bedömer om man har rätt till sjukresa med taxi och intygar på vårdkvittot
    eller reseintyget att hälsotillståndet kräver taxiresa. Taxin till vården ska
    beställas via beställningscentralen, 020-64 65 66 senast klockan 16.00
    en vardag i förväg. Akuta resor kan beställas dygnet runt.
    Egenavgift för sjukresa med taxi är 100 kronor för enkel resa."

Det är såklart olika nummer för olika kommuner (det här är jönköpings kommun) men när jag har bett om det så har jag bara kunnat ringa direkt och de skickar en bil om det finns ledigt, har inte behövt boka i förväg (men ibland kan man få vänta, tex har de bara tjänsten mellan 8-22 i min stad). Annars kan du säkert be nån på sjukhuset ringa åt dig.

Jag ska ta upp det med kuratorn på fredag, för buss är jag verkligen inte sugen på att ta när jag blöder som ett vattenfall. :/
    Tack så hemskt mycket för svaret, jag blir mycket lugnare nu faktiskt. :)
Svar på tråden Ingen kan följa med mig- ensam på sjukhuset