Inlägg från: tundra |Visa alla inlägg
  • tundra

Min dotter vill ta livet av sig

Är du hennes förälder? Du beter dig som om du lämnat på walk over. Som om du kastat upp händerna i luften redan för många år sedan och nu väntar på någon annan som kan sätta gränser och ta ansvar.

Er dotter är en prinsessa som är söndercurlad. Någon som inte klarar att stå på egna ben och som mår kasst inuti. Hon och ni behöver hjälp. Bup är ju ett utmärkt förslag plus lite föräldrautbildning.

Dags oxå för dig att gå i terapi om möjlighet finns via din husläkare.

• tundra

Hon vill inte ha hjälp... Och?

Är ni inte hennes föräldrar?

Hon började inte skolka, prata om och skada sig och dessutom säga att hon vill ta livet av sig hux flux. Hon gråter varje kväll och du lyssnar och lyssnar och tror att man som förälder kan gulla sig runt alla problem och slippa dra den gränsen - Hit men inte längre.

Ja. Det är dags nu.

Följ med till skolan. Följ med till bup. Var obekväm och inte bundis/kompis/gullmamma. Visa att ni inte tänker ge er förrän hon själv visar tecken på att ta ansvar för sitt tillfrisknande och frigörelse.

• tundra

Och det är därför DU behöver samtalsterapi - för att du ska orka bete dig annorlunda. Det är ett herkulesarbete bara det och du behöver stöttning för att inte falla in i gamla ovanor utan se när du lyckas med nya strategier.

• tundra

Alla vuxna människor ansvarar i grund och botten för sitt eget mående.

Alla metoder att försöka fly undan problemen (tex genom bekräftelsebehov/förträngning/missbruk) lägger rökridåer som endast maskerar smärtan/ångesten/sjukdomen och drar ut på eländet.

Ingen kan bli frisk åt någon annan. Om du är deprimerad är du i viss mån tvingad att vara egoistisk och tänka primärt på dig själv. Att du gör rätt val för dig.

Lika viktigt är att anhöriga inte blir medberoende utan ställer rimliga krav och värnar sitt eget välmående. De kan och bör inte hålla andan medan den deprimerade blir frisk.

• tundra

Sen kan jag tillägga att anhöriga sällan är robotar och även om de inser det sunda i att värna sitt egna livsrum så blir det sällan så - speciellt mellan förälder/barn.

Jobba på att må bra själv. Bästa sättet att visa att du uppskattar att de bryr dig.

Svar på tråden Min dotter vill ta livet av sig