Inlägg från: fiialotta3 |Visa alla inlägg
  • fiialotta3

septemberbarn 2014

Nu har jag hittat hit också! Fick min lilla Vera den 21/9 kl 8.35 på morgonen, 4155g och 51cm :)

Hon kom två dagar innan bf, själv hade jag ställt in mig på att jag skulle gå över tiden och vi var på bröllop den 20e när vattnet gick! Hade ont i ryggen under kvällen men trodde att det berodde på att jag suttit på hårda underlag och stått upp mycket under vigseln och minglet innan själva middagen så tog alvedon vid 18-tiden. Någon timma senare gick slemproppen men tänkte inte mer än att den kan ju komma en vecka innan vattnet går ;) men inte för mig, kände att vattnet började sippra någon gång runt 21.30 och kort efter det var vi påväg till förlossningen. Väl där inne kändes det som tiden gick väldigt fort, var öppen 3cm när jag kom in men fick stanna kvar ändå, de satte en elektrod på Veras huvud för att hålla koll och en stund senare kom de och kollade igen och var då öppen 4 cm, nästa gång de kollade var det 8 cm och sedan helt öppnat, då hade mina värkar dock börjat trappa av så fick värkstimulerande dropp för att få ordentliga krystvärkar. Under nästan hela öppningsskedet hade jag lustgasen till hands och fick även ryggbedövning (som jag bad om även fast jag är nålrädd). Läkaren misslyckades ryggbedövningen två gånger och vid tredje försöket lyckades en annan läkare, och efteråt på bb var det ömheten efter det som märktes mest.

Nu har vi iallafall varit hemma en vecka och amningen har kommit igång som den ska, vi introducerade napp i förrgår kväll vilket resulterade i en extra timmas sömn innan hon vaknade, samma inatt så den fortsätter vi med iallafall på kvällar/nätter ;)

• fiialotta3

Grattis själv BjörkW!

Fick sy lite jag med men hade lokalbedövning och lustgas under tiden, mest för att jag inte tycker om nålar och sprutor ;) hade nog inte klarat av att få ryggbedövningen utan lustgasen, den höll jag krampaktigt i men efter bedövningen började verka kunde jag släppa lustgasen helt ett tag, den fungerade ju helt fantastiskt!

• fiialotta3

Har våran Vera mellan oss i sängen, fast i babynest :) tycker att hon sover bättre och bättre för varje natt men det blir lite mat då och då och ett och annat blöjbyte/natt :)

• fiialotta3

Blondi99, det där lät precis som min natt! Min lilla tjej har sovit 3 h, ammat, sovit 3 h igen, ammat och sen sovit igen ;) känner mig riktigt pigg idag faktiskt :) har henne också nära just för att kunna kolla om hon fortfarande andas, supernojig över att hon ska sluta :/

• fiialotta3

Har läst att det kan försvinna viktiga näringsämnen i mjölken när man värmer i micron, däremot kan man värma ersättning i micron utan problem :)

• fiialotta3

Mammatillbäbis, min lillsnutta hade problem i början med att hitta och behålla greppet vid amning, speciellt när den "riktiga" mjölken börjat producerats och brösten var ganska spända. Bad om tips och hjälp när vi var på ett återbesök på bb och då visade hon hur jag kunde hålla under bröstet och lyfta lite liksom för att hjälpa henne att få grepp och det har fungerat utmärkt :)

• fiialotta3

Är det någon som har fått ett leende än, alltså ett riktigt leende och inte bara en omedveten grimas ;)

• fiialotta3

Var på läkarundersökning idag med lillsnuttan och då pratade vi lite om amning och gaser osv. Min tjej är ganska gasig så blev tipsad om minifom-droppar som man ska ge innan varje amning, de ska tydligen minska uppkomsten luftbubblor som bildas i mjölken när bebisen sväljer luft. Någon som har testat dem? Det skulle tydligen ta några dagar innan man märkte någon skillnad

• fiialotta3

Det var ett tag sen men det skrevs en del om mjölkstockning tidigare i tråden. Jag tror att jag har det nu, ont i bröstet hela tiden och så ganska hög feber, 39 grader (har ganska låg normaltemperatur så det är mycket för mig). Tog alvedon för fyra timmar sen och febern har knappt gått ner en halv grad, någon som känner igen sig?

• fiialotta3

Tack septemberfjorton

Hm, låter som att jag får ringa imorgon då :/ ammar mest från det onda bröstet, liggandes på sidan.. Lite extra jobbigt när sambon jobbar natt, hoppas att det är bättre imorgon iallafall

Svar på tråden septemberbarn 2014