• Jensa85

septemberbarn 2014

Kul att läsa om allas fortsättning här!

Min lillkille blir 8 veckor imorgon. Tiden går!

Han väger 5,9 kg och är 58,5 cm lång.

Någon mer med bebisar på övre kurvan?

Ang sömnen kämpar jag massor..

Försöker amma kvällsmålet vid 21 senast.

Sen somnar han ca 22-22.30.

Vaknar kring 1, ammas.

Vaknar kring 4, ammas.

Vaknar kring 6 halv 7, ammas.

Vaknar kring 9, ammas.

Somnar på fm kring 11 o sover ngn timme..

Jag är glad för han trivs bättre i sin säng nu och somnar ganska lätt själv när jag lagt honom, utan napp för den tar han inte..

Undrar hur länge dem äter ofta på natten?

Hade planer på att se om nappen räckte istället för amning vid något av natt-målen men det gjorde det ej då iallafall..

• Jensa85

Så mysig ide med badet.. Jag älskar att bada men har tänkt att det bara går när sambon är hemma.

Men vi har ju köpt sån grej han ligga i i badet så det borde funka att ha den med mig i badkaret. Ska testa! Min son är också jättetorr o har mkt skorv.

Ang sömnen brukar vi lägga honom i sin säng kring 21, efter att ha ammat. Sen somnar han själv o sover till 3-4.

Vaknar för mat o somnar oftast om efter en bröstet till 6-7.

Sen kan jag själv styra.

Antingen går vi upp efter amningen o hjälper dottern till skolan eller så somnar lilleman om.

Sen sover han olika på dagarna också men har inte längre skrikperiod på kvällen utan finner sig. Så skönt!

Han är lite mer än 2 månader nu..

• Jensa85

Måste bara skriva att jag är så glad.. :)

Inatt sov sonen från 21 till 05!

Han fick mat innan han somnade igår, o sen somnade han om efter amningen kl 05.

Eftersom hans storasyster (som nu är 8 år) haft megaproblem att somna själv är detta så skönt att sonen somnar själv o sover så bra.

Har försökt vara bestämd från början att han ska det o det verkar löna sig

• Jensa85

Min kille vägde 6600 när han var 8 v och var 60.5 lång.

Vägde 4250 vid födsel :)

Fler som har bebisar med "paddmage"?

• Jensa85

Jag ska vara hemma helt till 1 maj, då ska jag jobba 2 dagar/v o sambon vara hemma då.

Sen tar han över helt 1 juni o är hemma iallafall till sep/okt.

Tänkte skola in på dagis jan-16 så vi får se vem som tar sista tiden.

Vägde o mätte Ludwig igår, 7290g och 62.5 lång - 11 veckor. Undrar om jag har grädde i brösten?! :D

• Jensa85
    Bebislängt skrev 2014-12-01 13:51:34 följande:

Ni som har gjort tremånaders vaccinationerna, hur var era barn efteråt? Vi ska ta våra strax innan jul...

Vi tog igår..

Han var ledsen vi sticken men tröstades snabbt.

Men på kvällen skrek han oförklarligt flera ggr, vilket han aldrig gör annars..

Så troligen pga vaccinationen. Men ingen feber..
  • Jensa85
    Bebislängt skrev 2014-12-03 13:58:01 följande:

Kroken och Jensa85: de var inte dåliga i flera dagar i alla fall?

Sovit massor idag, men kunnat äta utan gnäll o skrik o varit sig själv mer idag!
  • Jensa85

Jag är vegetarian och vet inte hur mkt det påverkar Ludwig men för 2 veckor sen luktade hans fisar såå äckligt.. Det har gått över nu men han bajsar flera gånger om dagen nu istället.. För bara några veckor sedan kunde det gå dagar mellan bajset.

Men det är väl hela mage o allt som ka stabilisera?!

Bara såg att ni här i tråden hade undvikit tex choklad, min stora last, när ers var dåliga i magen?

Nu har jag iofs inte besökt bvc så jätte ofta för L följer kurvan o mer där till, så jag har inte bollat idéer där om vad jag kanske ska undvika för hans mage.

Snart är han 4 mån o dags för smakportioner, spännande

• Jensa85

Vad olika man får höra med smakportioner!

Vet inte om era bvc hunnit prata mer er om det än?

Men det nya är att det kvittar vad o hur man ger portionerna nu! Det behöver inte vara en sak i taget längre. Man får en bok om maten av bvc...

Barnen kan smaka av föräldrarnas mat till en början, alltså tex en liten sked mosad potatis etc.

Och from 4 mån..

Gluten skulle man nog införa lite senare.

Gud vad det ändras från år till år!

• Jensa85

Eller förlåt dem kallade det smakprov från 4 mån.. O smakportioner kallar dem det från 6 mån..

Men i princip fritt vad barnen smakar från 4 mån bara konsistensen är len o fin.

Kul för då kan barnen få prov på det man själv äter.

• Jensa85
    Emy88 skrev 2015-01-03 08:07:52 följande:
    Haha, så gjorde jag. Min dotter var 12 månader och en vecka när min son föddes :) Hemskt ibland, men oftast underbart. Är så underbart att se dom tillsammans, han skiner upp varje gång han ser storasyster och hon pussar och kramar honom hela tiden.

På tal om annat, min son sitter helt själv utan stöd nu. Precis som min dotter är han väldigt tidig med vissa saker och sen med andra. T.ex. tvivlar jag på att han någonsin kommer börja rulla runt. Har någon mer ett barn som avskyr att ligga ner?
    Oj hur gammal? :)

Jag har ett barn som hatar att sitta

Han vill bara stå upp o hoppa o har börjat röra benen som att han går..

Ligga är helt ok men sitta är hemskt :) förstår inte varför..

Rulla har han gjort ett par gånger men inget han gör helahela tiden.

Han blir 4 mån 4/1.
  • Jensa85

Min lille blev 4 mån den 4/1.

Han fick smaka vår soppa en dag men kommande dagar hade vi mat som var svår att ge honom tyckte jag. Det var mest större bitar så jag köpte burkmat från 4 mån för att testa - potatis/majs.

Ludwig är jätteglad för den :)

Idag fick han prova mango efterrätten med.

Jag känner lite så att jag testar på dem två som jag nu har hemma, o så hör jag med bvc nästa vecka om vidare steg.

Jag tänker iaf vänta med gluten eftersom man skulle det (enligt matboken man fick hem) o Ludwig helammas.

Känns som detta med mat är så individuellt..

• Jensa85

Ja det är knepigt att alla säger så olika men man får väl testa sig fram :)

Ludwig älskade maten o ville bara ha mer o mer..

Okej då kan man kanske testa gröt också?

Men välling när introducerar ni det?

L tar ej napp o flaska (jag helammar så det behövs inte än heller) men när min sambo ska ha honom själv hade det varit skönt om flaskan gick hem.. Funderar på om man ska testa flaska ngngång o men vad man ska ha i...? Bröstmjölk är kanske bäst..

• Jensa85

Jag är vegitarian men mina barn äter allt.

Dem får bestämma över det själv sen..

• Jensa85

L gillar också maten vi serverar

Han blir arg när han inte får mer.

Har gett ngn tesked/dag men det mesta spottas/dreglas ut igen, men det är väl övning för dem innan dem fått kläm på allt!

Har märkt att han mage gjort uppror - idag har han bajsat 5 ggr!! Det gjorde han inte innan maten tillkom. Fler som märkt det?

I min bvc bok stod det att man skulle vänta med gröt men hur mkt ger ni era /gång?

• Jensa85

Så olika man hör från alla..

Jag ska prata med bvc o fråga vad hon tycker. Hon hänvisade mest till boken när jag fick den för ett bra tag sen..

Har inte besökt bvc så mkt nu iom det är andra barnet.

• Jensa85

Fler vara barn fått ett j*kla humör nu?

Ludwig har..

Och efter att han vaknat första omgången på kvällen är han omöjlig att somna om utan tutten (han tar ej napp).. Han gråter o skriker massor, känner inte igen honom.. Förr kunde han somna om o var hur trygg som i sin säng :-/

• Jensa85

Hej!

Var ett tag sedan jag skrev..

Känns så skönt att läsa här ibland, man märker att flera har det på samma sätt som vi

Ludwig fick sin andra vaccination idag, han blir 5 mån imorgon.

Hans vikt har stannat lite (han har alltid gått upp mkt varje gång), han väger nu 8495 g och är 67,5. Men det kan vara nåt tillfälligt. Förrförra veckan hade han hög feber 39.6 o mådde lite sådär men är pigg o glad igen :)

Han har precis som ngn skrev, lättare för att vakna efter första läggningen på kvällen.

Han lägger sig ca 21 för natten o sover till ca 7. Vaknar en till två ggr däremellan, snuttar lite på tutten o somnar om.

Men nu på sistone har har vaknat redan 1-2 timmar, efter läggningen på kvällen, o varit ledsen. Ibland får man ta upp honom ur sin säng o ibland funkar det att gunga sängen o sjunga lite.

Dagtid sover han 2-3 omgångar o allt mellan 45 min-4timmar/gång.

För övrigt en snäll bebis.

Äter mat till lunch o gröt på kvällen, ammas däremellan.

Jag har fått för mig att starta företag också, o så har jag en dotter på 8 1/2 år också, så tid önskar man man hade mer av

• Jensa85
    Dasha skrev 2015-02-03 17:53:40 följande:
    hej!

så roligt att starta eget företag! jag har också drömmar om att starta eget, med de kommer nog att förbli drömmar...

vilken stor kille du har!

Jag har känt att jag drömt om o velat det länge.. Nu kunde jag inte hålla mig längre

Ja han vägde 4.2 vid födseln så han följer sin kurva :) lite under nu..
  • Jensa85
    linnéa001 skrev 2015-02-03 21:04:23 följande:
    Tratten är faktiskt jättebra. Finns här t.ex. www.addnature.com/product.aspx

Det var faktiskt en jättebra idé det där med påsen i pottan. Det ska jag komma ihåg nästa gång jag ska iväg.
    Jensa85 skrev 2015-02-03 18:20:41 följande:Jag har känt att jag drömt om o velat det länge.. Nu kunde jag inte hålla mig längre

Ja han vägde 4.2 vid födseln så han följer sin kurva :) lite under nu..
    Stort lycka till med ditt företag. Jag har själv haft eget, men la ner det för några år sedan då jag inte trivdes med det. Jag är nog ingen egen företar-människa, behöver liksom tryggheten med en tillsvidareanställning. Det är ju dock tur att vissa vill ha eget annars skulle ju inte vi andra ha någonstans att jobba!

Tack!

Jag har kvar mitt andra jobb också.

Detta är en webshop som ska sälja prints så det är hemmabaserat :)
Svar på tråden septemberbarn 2014