• Vii3

septemberbarn 2014

Hej

Va roligt att denna tråden finns, känner igen många namn från tidigare tråden när alla var gravida :) jag hoppar gärna in i tråden.

Min son föddes den 7 septemer och är nu tre månader och tre veckor. De första tre månaderna sov han jättebra om nätternA, vakande ungefär var 4:e timma för att amma men grät aldrig och somnade om direkt efter han ammat. Efter att han blev tre månader har hans sömn förändrats totalt! Han somnar inte förrens seeent vid två tiden och sedan vaknar han varje timma ändra fram mot morgonen, sjukt jobbigt. Dessutom är han gnällig och gråter myclet när han vaknar på natten. Misstänker att tänder är på gång då han de Senaste veckorna haft näven i munnen hela dagen och bara biter så han spänner i hela kroppen.

Hur sover era små? Har ni några rutiner än?

Har någon av era barn fått tänder än eller något på gång?

• Vii3
    Dasha skrev 2014-12-31 16:28:08 följande:

grattis till sonen!

hoppas tanden dyker upp snart och allt ordnar sig. du vågar inte prova en sån bedövningsgel till tandköttet?

vi har ungefär samma rutiner som jag beskrev här för några veckor sen (samma rutiner sen han var 2-3 veckor):

23.00-8.00 - sömn i vår säng

9.00-11.00 - sömn i vagnen på promenaden 

och så 30m till 2 timmars sömn några ggr

mellan 11.00 och 23.00.

Tack :)

Ja jag har köpt en babydent som jag lagt på en gång men de känns inte riktigt som den fastnar han dreglar bort det direkt. Känns inte som att tanden kommer titta ut snart iallafall men han biter på allt och verkar störas av det.

Va bra att du lyckats skapa rutiner, sover din hela nätter? Min son sov så bra de första tre månaderna och vissa dagar kunde han sova 8 tim utan att vakna jag trodde att de skulle bli så framöver men han vaknar bara oftare nu änn som nyfödd.
  • Vii3
    Emmask skrev 2014-12-31 16:49:36 följande:

Usch vad rädd jag blir. Låter som för vår (född 24/9) sedan hon vaccinerades för några dagar sedan. Är orolig att hon inte ska hitta tillbaka till de gamla fantastiska vanorna om nätterna, utan fortsätta hålla oss vakna med illskrik till 02.

Har inte alls tänkt på att det kan ha med vaccinationen att göra men jaa sömnen förändrades efter vaccinationen nu när jag tänker efter.. Kan ju vara en period med jag läste att bebisar har flera olika utvecklingsstadier som de hår igenom och de kan då blir mer griniga och sova sämre vid en ssådan och det ska vara en vid 4 månaders ålder, får hoppas på att det beror på det och att det snart går över.
  • Vii3
    linnéa001 skrev 2014-12-31 22:35:21 följande:

Låter jättejobbigt. Inga tänder än för min tjej vad jag märkt. Vi har ganska bra rutiner som funkar bäst om vi är hemma. Ser ut så här:

19:30-20:00 Byta blöja, sätta på pyjamas, äta, läsa saga, mysa

20:15-20:45 Somnar själv i sitt babynest

02:00-03:00 Äter och somnar om på en gång

05:00-06:00 Äter och somnar om på en gång

08:15-08:45 Vaknar och äter

FM (mellan 10 och 11) Sover 30 minuter i famnen eller i sitt babynest

EM (mellan 12:30 och 13:30) Somnar i famnen och sover i ca 2 h

EM (mellan 16 och 17) Sover 30 minuter i famnen

Är vi ute och går sover hon oftast bara 30 min åt gången, men somnar om efter kanske lika lång tid. Under sin långa tupplur kan man lägga ner henne, men hon vaknar och man måste buffa för att hon ska somna om. Sover bara mer än 30 minuter om man ligger bredvid.

Hon är jättelätt att lägga på kvällarna och somnar helt själv. Visst finns det vissa kvällar då det strular lite (idag t.ex.) men de är få. En del nätter vaknar hon bara en gång och natten till idag vaknade hon fyra gånger, men oftast två gånger. Hon är född 14/9.

Va härligt att ni har sovrutiner och att hon somnar själv! För min son är det olika, han somnar själv bara när han är jättetrött men när han ska somna för natten så ligger jag med och vaggar han lite om rumpan tills han somnar eftersom det har varit sp svårt med sömnen. de första tre månaderna sov han så bra både under natten och dagen och somnade ofta själv men nu har han gjort en revolution haha
  • Vii3

Jag fick min mens förra veckan då sonen var tre och en halv månad. Störigt att den kom så fort mina vänner har barn som snart blir ett ocj de har precis fåttt sin så jag trodde jag skulle slippa mensen ett tag till då jag helammar men nepp, jag hade lite mensverk men inte så farligt.

• Vii3
    linnéa001 skrev 2015-01-06 20:23:38 följande:

Ikväll gav jag min dotter gröt för första gången. Gjorde en halv smakportion (10 g grötpulver) och hon gillade det! Gapade hela tiden och hade säkert kunnat äta en hel portion. Tänkte dock att jag skulle ta det lite lugnt. Är det någon som vet om det på något vis är farligt att sluta helamma innan 6 månader? Kan barnet skadas på något vis (t.ex. tarmen)? Jag har googlat lite men inte direkt hittat någon information om varför man ska helamma till just 6 månader. Det enda jag hittat information om är att det är bra att introducera gluten mellan 4 och 6 månader medan man fortfarande ammar. Sedan har jag läst att "bröstmjölken innehåller all den näring ett barn behöver för att växa och utvecklas under de första sex månaderna" (Livsmedelsverket). Jag får dock ingen klarhet i om det är skadligt att t.ex. byta ut ett mål mot t.ex. gröt innan 6 månader. Kan ju höra med BVC, men om någon vet något så vore det intressant att höra.

Hej

Va din dotter fyra månader? Jag var på ammningskurs under graviditeten och där visade dom statistik över hur barn ammas/äter. Verkar som om många börja introducera mat redan vid 4 månaders ålder trorts att man inte behöver det fram till de är 6 månader. Vad jag förstod så är det inte farligt men det är bra att du forstätter amma Lika mycket.

Det enda som kan vara "farligt" är att hon kan bli förstoppad, de förklarade att tarmarna är inte fullt utvecklade för stt klara av mat innan de är 6 månader och de har därmed lättare för att bli förstoppade och eftersom bröstmjölk är lite "laxerande" så var det bra att amma för att undvika att de blir hårda i magen.
  • Vii3
    Bebislängt skrev 2015-01-16 23:18:29 följande:

Jag håller med. Tycker att den hjälper för att jag lättare kan hantera att bebisen är jobbig om jag förstår varför och för att man får tips om hur man kan hjälpa bebisen genom sprången och underlätta för honom. Dessutom är det ganska skönt att hela tiden veta att det kommer ta slut. Men ibland känns tre veckor rätt övermäktigt samtidigt som man ser att nästa långa språng är på väg. Kan tänka mig att många tycker att det är skönare att inte veta alls men jag är lite av ett kontrollfreak ;)

Jag upplever dock att vår bebis bara är som värst under den veckan som har ett åskmoln över sig och bara är lite allmänt orolig och har lite problem med sömnen de andra veckorna. Och det som står i appen är ju det som är som längst, det kan ju gå över fortare :)

Åå vad jag känner igen min lilla i detta också, trodde de va magen men de va de nog inte han gick från att sova hela nätter till att vakna i stor sätt varrannan timma och dessutom skrek när han vakna på nätterna billet han aldrig gjort innan. Han blir 19 veckor nu på söndag och denna veckan har faktist varit mycket bättre. Vad är det för app ni använder? Vad heter den?

Vi var på bvc i veckan och lillen hade växt till 7730 gram och 67 cm, skönt att veta att han växer bra då jag fortfarande bara ammar. Fick tips av en vän att man kan prova att ge ersättning på kvällen om de gråter och inte kommer till ro om natten, jag har inte gjort detta då min lugnat ner sig nu men kan ju vara värt att prova.
  • Vii3

Hej

Min son har också börjat tjuta vissa dagar mer vissa dagar mindre, han har en väldigt jobbig tandsprickning så det känns som om han skriker mer de dagarna de kliar mer i tänderna. Tydligen känner vissa knappt av tandsprickning medans vissa kan ha de månader innan tanden börjar synas. Min verkar vara känslig för detta. Han började klia i tänderna med näven redan vid tre månader och har hållt på så nu i 1,5 månader och det blir bara värre. Senaste veckan har varit hemsk han gnäller och skriker hela dagarna och spänner sig i hela kroppen samtidigt som han biter i något. Har provat på med babydent men det hjälper inte särskilt mycket tycker jag. Det är mest på kvällarna som han är igång som mest och sen har han ju sovit hur dåligt som helst :(

• Vii3
    Kroken skrev 2015-02-02 16:13:18 följande:

Ja det blir ju lite mer tid då när de sover lite på dagen Vi går oftast upp runt 08 och sen är hon trött igen efter 1,5-2 timmar. Och de timmarna på morgonen flyger iväg då jag tvättar och klär på Tilde, gör iordning mig själv, äter frukost och sen vill Tilde sova igen. Och sover hon sen 3-4 timmar i vagnen så hinner klockan bli runt 13 innan hon vaknar. Då leker vi på filten, jag ger henne smakportioner, hon ammar lite osv. Sen är hon trött igen efter ca. 2 timmar och sover då inne i vagnen (sover enbart i vagnen på dagarna, inne eller ut, eller i min famn) i allt mellan 30 min till 2 timmar. När hon vaknar så blir det lek på filten en stund, bus med syskonen och sen är det dags att börja fixa maten till kvällen. Då får hon hänga med ut i köket och sitta i babysittern. På kvällen är hon vaken mycket mer än på dagen. Fån 16-17 på eftermiddagen till 20-21 är inga problem. Däremot har hon lagt sig till med en "ful ovana". Hon somnar vid 20-21 och sover ca.40 min. Sen vaknar hon och är pigg som är lärka och då är ju jag rätt trött och vill sova. Sen tar det ca. två timmar igen innan det går att söva henne.

Oj den där fula ovanan har min som också! Så jobbigt! Han sover också bra på dagen men piggnar till mot kvällen och har sedan en månad tillbaka börjat vakna efter cirka en halvtimma när jag lagt honom för natten sen är det jättejobbigt att få honom att somna om. Ibland somnar han om men då vaknar han i princip varjekvart fram till tolvslaget, ibland får jag ta upp honom och då viöl han vara uppe två timmar tills det går att gfå honom att somna igen. Överlag så tycker jag att han vaknar ofta på natten nu och edtersom han nu lätt rullar från rygg till mage och tvärtom så gör han Detta under natten jag vaknar ofta på natten och då ligger han på mage in i hörnet av hans säng och härba med ansiktet mot madressen förstår inte varför han gör så men han verkar kunna andas bra men vaknar till när jag vänder på honom.
  • Vii3

Blir så avundsjuk när jag får höra att vissa har barn som sover hela nätter. För min son blir det bara värre med sömnen hela tiden, han är fem månader och två veckor. Har de senaste veckorna vaknat varrannan timma ibland varje timma o gråtit. Va gör ni som har barn som sover så läge! Har provat att ge gröt på kvällen men märker ingen skillnad. Tror att det är tänderna för han är helt ivrig och för in allt i munnen och biter så hårt. Jag hoppas de blir bättre när tänderna tittat ut.

Han har även sedan en månad tillbaka börjat sova på sidan/ magen och vänder ryggen till så fort han somnat så himla gulligt! Förutom sömnen så är han hur go som helst om dagarna och han utvecklas så mycket nu, han började vända sig från rygg till mage redan innan han blev tre månader nu vänder han från mage till rygg med så han ligger oc rullar fram och tillbaka. För några dagar sedan så fick han bara ut mama mitt i sitt jollrande och nu skriker han ma ma ma hela tiden pendlar mellan mama och baba och maba hahah blir ju sp glad när han säger mamma trots att han inte vet meningen av det än :)

Han blir snart sex månader och jag har faktist helammt än så länge han har får smaka på gröt någon kväll men inte särskilt mycket han ligger ändå två streck över medelkurvan så jag känner att han får tillräckligt med näring genom bröstmjölk och har inte känt behovet av att böra med mat innan sex månader. Sen är det ju så skönt att amma. Känns lite svår nu ibörjan medat, om man ska ge burk elller laga maten. Hur gör ni?

• Vii3
    Bebislängt skrev 2015-03-25 22:18:59 följande:

Tack för tips! Sele funkar inte alls på vår son och har aldrig gjort. Det är som att han får panik av att sitta fast i den. Amma gör jag inte så den sövningsmetoden funkar inte riktigt heller. Babynest skulle jag kunna prova! Nu har han sovit ok de senaste två nätterna och bara vaknat en gång för mat men han ändå svårt att somna om så man får sitta bredvid och hålla på honom i typ en halvtimme.

Han får gröt och 150 ml ersättning innan läggdags och han är inte så sugen på mat när han vaknar på nätterna. Han verkar mest bara ha svårt att komma till ro. Kan vara tänder på g för han dreglar och gnager extremt mycket. Kan det vara tänder på g fast jag själv inte känner nåt än?

Hej

Det verkar som om många har lite problem med sömnen nu. Min son har faktist blivit bättre vad gäller sömnen och fått lite mer rutiner nu. Han somnar vid nio tiden och går upp vid åtta-nio på morgonen, han vaknar allt mellan 1-4 gånger under natten. Han vilar två gånger på dagen vissa dagar är det korta stunder och vissa dagar vilar han två timmar. Min räddning har varit babysitter från babybjörn. Den är bäst! På natten brukar han somna i sängen med mig och sedan har jag lagt över honom till hans säng, ibland har han somnat i sin säng själv. Men på dagen vilar han softa i babysittern och även visa nätter där det inte gått att få honom att somna. Den är så smidig och gungar så lätt så den har min son legat i mycket sedan han va helt nyfödd.
  • Vii3

Hej

Jag har haft en väldigt förkyld liten kille nu i en vecka. Han har varit så snorig och slemmig, hostar och sover dåligt. Vaknar och skriker på nätterna för att han är så täppt. Usch tycker så synd om honom. Vi har skjölt med koksalt och rensat med nässug men de tar liksom aldrig slut. Blir lite orolig om det kan vara lugninflamation eftersom han har sådan hemsk slemhosta. Han har även fått en tand i nederkäken och den andra ser ut att vara påväg ut också så det har han ju ont av också. Inte lätt att vara liten.

• Vii3

Hej

De va längesen jag va inne och läste, känner så igen min son i seperationsfasen. Han började strax efter han blev sju månader. Han blev ledsen när jag gick ifrån honom och om någon annan höll i honom så gick de bra men såg han mig eller hörde min röst så börja han gråta. Han har varit rätt nöjd när andra hållit honom sedan han föddes, han har hagt några enstaka personen som han bara inte gillat och gallskrek när de höll i honom men vanligtvis brukar han gilla när andra håller honom. Han blir 8 månader om några dagar och det känns så bra nu. Senaste veckan har han sovit så bra jag hoppas verkligen det håller i sig. Han har ju sovit så dålig sen han blev tre mån, sen har det varit till och från. Men nu är det inte det vanliga vakna 30 minuter efter läggning. Nu lägger han sig vid 8-9 och sover fr till 2-3 för att amma sen sover han hyfsat bra fram mot morgonen. Håller med vissa här att ljuset har påverkat sömnen. Min son vaknade också tidigare några dagar vid fem men de senaste dagana har han sovit till 8 så de kanske vänjer sig med ljuset efter ett tag.

Han har blivit väldigt rörlig och vändersig fram och tillbaka hela tiden. Han somnar med mig men jag läggar honom i sin säng när han somnat sedan han var två månader. Vi brukar dock dra oss i sängen mot morgonen men nu vågar jag inte somnaed han i sängende han har börjat åla bakåt pch en morgon låg han vid mina fötter! Han ålar mest bak och snurrar, lite framåt men har svårt för att dra sig fram och blir arg till slut. Han sitter bra långa stunder men ska han ta i något så faller han ner så jag vågar inte lämna han sittandes ensam. Gåstolen är hans favorit där vill han vara mest hela tidne och springer med den överallt snabbt som

Bara den. Köket är väldigt intressant nu och alla lådor :)

• Vii3

Min son sover 2 gånger på dagen. En gång på förmiddagen och en gång på eftermiddag. Sedan sover han natt från kl 20.00 till åtta tidan men 1-3 uppvak. Han sover korta stunder på dagen oftast 30 minuter, om vi är ute och går kan han sova en timma. Men han sover så mycket bättre pp natten nu så det känns väldigt bra.

• Vii3

Verkar vara en förkylningsperiod nu min son är också snuvig och det verkar som att han har ont i öronen, han är inte riktigt sig själv och lägger huvudet på sidan fram och tillbaka och tar i öronen. Lyckades äntligen få honom att sova, han har bara vilat en gång idag och knappt en timma. Imorgon ska han ta tbc spruta, om han nu kan ta den när han är förskyld? är det någon mer som har tagit den/ ska ta den??

• Vii3
    Dasha skrev 2015-05-11 10:29:17 följande:

vi ska ta tbc sprutan, fast undrar om sköterskan har glömt det.

tog ni den på er vanliga bvc? dottern fick den på barnvårdcentralen. Fick ni betala för den?

Hej

Ja, vi tog den på vår vanliga bvc. Det var mycket lättare än de andra sprutorna så det var skönt. Nej vi fick inte betala något, de tyckte att vi skulle ta den. Trodde alla tog den, men kanske är för vi är utlandsfödda då?
  • Vii3

Idag var vi på BVC.

Min son är 8 månader och två veckor vägde 9,300 g och 72 cm lång. Han hade gått ner i kurvan till det tjocka strecket. Han har tidigare legat två streck över. Det märks att han är smalare nu men han äter bra och har god apetit så jag bryr mig inte så mycket om det. tycker ni andra att barnets utseende har förändras se senaste månaden. Jag tycker sonen ser mer som en liten pojke nu och inte så mycket bebis, haha. Min son kryper fortfarande inte men han sitter stadigt och ålar bak och snurrar mycket. Nu har han börjat försöka ta sig fram men istället för att åla fram så försöker han krypa direkt så han lyckas stå på alla fyra men hoppas bara fram och hamnar på mage igen.

• Vii3

Hej

Kul att följa era barns utveckling. Visst är det en härlig period nu. Min son är för underbar nu han busar för fullt. Om någon av oss föräldrar har varit ute och kommer hem så skriker han av glädje så fort han hör dörren och han älskar att komma ut och blir så

Glad så fort vi närmar oss ytterdörren. Han säger mamma hela dagen lång det är typ det enda han säger nu. Sen så har han blivit en riktig härmapa, när jag pussR så smackar han, Han vinkar tillbaka och klappar händerna. Han börjar med att titta på sina handflator sen så tar han ihop händerna o klappar några gånger sen så skrattar han högt och är Så stolt hahaha äter upp honom snart :):)

Svar på tråden septemberbarn 2014