Inlägg från: Svansjön |Visa alla inlägg
  • Svansjön

septemberbarn 2014

Hej på er!

Har inte läst hela tråden. Ni kanske har pratat om detta, eller så tycker ni jag är knäpp som redan tar upp detta.

Men ni som vill ha ett till barn, hur går era tankar på åldersskillnad? När vill ni påbörja försök till att bli gravid igen?

• Svansjön
    replica skrev 2015-02-08 21:03:47 följande:
    Rent ekonomist sett "borde" vi försöka bli gravida innan lilleman är 1 år och 9 månader för att behålla mitt SGI (jag har endast en 80% fast anställning i grunden, men hade turen att få jobba 20% extra 6 månader innan jag gick hem på F-ledighet vilket gör att min föräldrapenning baseras på 100% nu...)..

Men jag vet inte.. Tror sambon måste smälta förlossningen lite som blev väldigt intensiv och dramatisk och satte sina spår hos oss både två... Men inte mer än 3 år mellan i alla fall då jag/vi vill ha fler barn senTungan ute
    "Practise makes perfect"
    Visst är det så att man ska bli gravid innan senaste barnet är 1 år och 9 månader. Barnet måste väl inte vara fött då? Om jag blir gravid efter 1 år och 9 månader så måste jag jobba 6 månader 100% för att bygga upp min SGI igen? Fast jag kan väl jobba och vara gravid i 6 månader utan att SGI berörs. Det handlar väl mest om jag skulle behöva vara sjukskriven, så har jag ju inte full SGI.
  • Svansjön
    BjörkW skrev 2015-02-09 08:03:52 följande:
    Haha. Jag känner mig lite tokig som vill ha barn igen efter denna sjukt hemska graviditet. Men vill så gärna att sonen ska få ett syskon (även fast det självklart är okej med ensambarn om man föredrar de). Och då känner jag att jag heldre kör på nu igen så vi bara kan må bra och "fottsätta ett normalt liv" sen. Känns som jag inte kan planera mitt liv alls för jag "vet" att jag kommer vara helt invalid i ett halvår nästa gång vi vill skaffa barn. Då känns det bättre att bara få det gjort, om naturen tillåter vill säga.
    Jag känner precis som du. Men det kanske beror på att jag hade en underbar graviditet, bra förlossning och att sonen är en solstråle. Han sover hela nätterna med undantag att stoppa i nappen nån gång. Han vägrade amma från 2 månader, så han har inte behovet av att snutta eller att jag är låst för att jag måste amma.
  • Svansjön
    Dasha skrev 2015-02-20 15:27:55 följande:
    och din?
    10 sept

Min kille har varken vänt sig, kan sitta eller krypa/hasa. Men sen säger det väl bara poff så kommer allt på samma gång.

Sen får han gröt nån gång/ vecka annars är det ersättning som gäller. Han får smaka på smörgåskex, banan, potatis etc. Kanske borde börja lite mer med mat för honom. Han blir så arg när vi äter gröt, antar att det är för att det inte går lika fort som med ersättning. Han är rätt så glupsk. Han följer sin viktkurva men ligger nästan 1-2,5 kg efter sina jämnåriga. Dessutom är han lite längre än normalkurvan.

Gör jag fel som nästan bara ger ersättning?

Han slutade amma vid 2 månader, han vägrade. Fortsatte pumpa till 4 månader och numera endast ersättning utöver det jag skrev ovan.
  • Svansjön

Vi ger smörgåsrån istället för majskrokar. Nackdelen med majsstärkelse är att det blir som klister när det blir blött. :(

• Svansjön
    Dasha skrev 2015-02-24 12:30:43 följande:

nu har sonen varit blöjfri i flera dagar. har bommuls kalsonger och byxor mellan kl. 7.00-23.00. Sover ute  i vagnen utan blöja. har aldrig hänt en olycka i vagnen, även om han är vaken där en lång stund innan vi kommer hem.

det händer 2-4 kiss olyckor om dagen. aldrig en bajsolycka. efterhand vet jag att han VARJE GÅNG sa till högt innan olyckan hände, men jag reagerade inte.

och gud, så lätt och glatt han rör sig på golvet utan blöja! riktiga konster! synd att det är för kallt så jag kan inte låta honom krypa helt naken. smile4.gif    längtar efter sommaren.

Vilken metod har ni kört på och sen när?
  • Svansjön
    septemberfjorton skrev 2015-03-08 02:54:48 följande:

Känner att jag måste skriva av mig lite och vet inte var annars.. Igår började jag med min sömnmedicin igen eftersom jag börjat sova så otroligt dåligt. Har haft ett uppehåll sedan jag fick reda på att jag var gravid, och tanken var att om jag ens skulle amma så var målet 3 månader, sedan 6 månader.

Ingrid är snart 6 månader och jag har de senaste två veckorna trappat ned på amningen då det ändå krånglat så mycket med eksem på brösten och får inget stöd/hjälp från vården. När jag bestämde mig för att trappa ned mådde jag SKITDÅLIGT. Det kändes oerhört jobbigt. Nu när jag pumpar för att undvika mjölkstockning, slänger jag mjölken pga medicinen, och det känns ännu värre.

Från att ha försett mitt barn med all näring hon behövt, efter att hon vuxit till en liten människa i min mage, är nu mjölken bara något dåligt som måste bort. Att hon dessutom nu ratar ersättning(det gick bra med en flaska om dagen till en början), och därför inte går upp som innan, gör att jag känner mig så himla dålig som slutar amma. Att det innebär att hon får en piggare, gladare och fungerande mamma glömmer jag liksom bort. Är det normalt att det är såhär jobbigt att sluta amma? Och gör jag verkligen rätt som gör det?

Ber om ursäkt för långt inlägg men det gnager så det här.

Jag slutade amma när sonen var 2 månader. Han totalvägrade bröstet. Så jag valde att börja pumpa istället. När han var 4 månader hade jag knappt nån mjölk kvar trots att jag pumpade.

Jag tyckte det var jobbigt at sluta amma. Tror jag kände att jag saknade närheten och att jag inte dög. Men nu så känns det bra att han accepterade ersättningen och blir mätt. Han skrek i 4 veckor innan han blev 2 månader så jag tror han var hungrig konstant då. Fördelen med ersättning är att min man känner sig mer delaktig, sonen är inte jättemammig och han har inget behov av att snutta eller ligga nära på nätterna. Han sover nästan hela natten sen vi började med ersättning.
Svar på tråden septemberbarn 2014