• MNS

septemberbarn 2014

Hej, har följt tråden nu ett tag och detta blir mitt första inlägg :) dottern är född 11 september och så härligt det är :) vi har blivit välsignade med en toknöjd tjej som sovit hela nätter sen hon var ca 1 mån, somnar 9 på kvällen och sover ända till 10 på dagen. Ljuvligt för mig.

Största anledningen till att jag skriver nu är för att jag såg, tror det var dasha? Vars bebis fått en inflammation i ögat? Hur uppenbarade den sig. Har märkt nu på e.m att det tårar mycket ur dotterns öga och kommer då som gult gegg men hon verkar heller inte besvärad av det. Ska självklart ringa BVC direkt på måndag :)

Kul också att läsa om alla era underverk och vilken utveckling dom gör :) känns också lite skönt att det finns flera här vars barn inte ännu vänt sig, så man känner att man inte är ensam om det :)

Försökte lägga in en bild men skriver från ipaden så vet inte riktigt hur man gör :)

• MNS
    linnéa001 skrev 2015-02-20 21:50:14 följande:

Min dotter hade ögongegg för någon vecka sedan. 1177 rekommenderade att tvätta med bröstmjölk och det hjälpte (mycket bättre än vatten). Det kräver ju dock att man ammar. Min flicka hade även tårar i ögat.

Okej, ja tyvärr så visade det sig att min bröstmjölk inte hade just någon näring så jag har inte någon bröstmjölk till hands. Ja det kommer mycket tårar och emellanåt så kommer det ju gegg, försöker tvätta med ljummet vatten och ögat ser inte rött eller irriterat ut överlag heller.
  • MNS
    septemberfjorton skrev 2015-02-20 22:08:39 följande:

Hej! Våran dotter hade också geggiga ögon, började i det ena och sen spred det sig till andra. Jag fick också problem. Jag gjorde rent med koksaltlösning(1 krm salt till 1 dl kokat vatten). Det gick bort på knappt en vecka.

Skönt med sömnen, förresten :)

Jamen då ska vi prova det nu under helgen tills vi kan ringa BVC :) ja verkligen, tar vara på det nu för gudarna vet när det ändras sen haha ! :)
  • MNS

Jag brukar varva lite med liggdel och Sittdel för våran tjej sitter ganska bra utan stöd nu :) jag har dock en mjuklift i min vagn som jag lägger ovanpå liggdelen så är inte så krångligt. När vi är ute och går så har jag liggdelen då hon somnar nästan direkt men hemma så sitter hon gärna i vagnens Sittdel om vi ska äta osv. :) någon annan som har bytt till bilstol nr 2 ? Tösens babyskydd börjar bli för litet så idag var vi och köpte en axkid minikid och hon sitter så otroligt bra i den och ser skönt ut :) så imorgon ska jag ge mig på att montera den :p

• MNS
    Kroken skrev 2015-02-24 14:45:05 följande:

Vi är på G att byta från babyskydd till bakåtvänd bilbarnstol. Har kollat runt lite för att få koll och uppdatera mig lite, det var ju några år sedan jag var i den svängen sist. Nu skulle vi behöva ta våra bilar och åka och prova lite olika alternativ. Har dock ett problem och det är att det finns en babybutiken på behagligt avstånd, den ligger i grannstaden. Nästa babybutiken ligger 12 mil bort. Och den babybutiken i grannstaden är jag inte riktigt sams med...hmm. De har inte riktigt den bästa kollen på det här med bilbarnstolar och säkerheten samt när man ska byta osv. Så jag vet inte riktigt hur vi ska göra faktiskt. Såg nu att Bilia säljer bilbarnstolar så jag ska nog ringa till Bilia i bår stad och kolla vilka bilbarnstolar de har inne och så kanske vi åker dit istället.

Janet är riktigt svårt att hittabrätt i den här djungeln :) jag kikade först runt på nätet för att se hur dom monterades och hur barnen sitter i dem. Kom då fram till att minikid är löjligt lätt att montera (vilket också stämmer då vi monterade den idag) och sen när vi var och provade den i butiken så satt hon så otroligt bra i den :) youtube har bra filmer där man kan kika på alla stolar :)
  • MNS
    Kroken skrev 2015-02-24 20:21:39 följande:

Ja youtube har jag också kikat på. Känner mig inte osäker att montera olika stolar. Är dock tveksam till vilka stolar som passar i våra bilar. Alla stolar passar ju inte i alla bilar, så det är främst det jag skulle vilja prova på en butik.

Ja precis, det förstår jag och det borde ju inte vara något problem att få prova ute i bilen :) brukar också finnas på de olika stolars hemsida vilka bilstolar som passar bra i vilka bilar :) det gjorde det på axkid så vi behövde inte prova det före :)
  • MNS

Hej allesammans. Har inte skrivit på ett bra tag men har ett sådant dilemma som jag inte vet om någon kan förstå förutom eventuellt ni :) dottern blev 8 månader i måndags och igår fick jag reda på att jag är gravid igen.. Jag vill ju självklart behålla och känner lite lycka i smyg. Men min sambo är inte glad. Tilläggas bör att vi använde kondom men Den sprack + att jag tog ett dagen efter piller direkt på morgonen. Idag är jag tvungen att ansöka om abort fastän jag absolut inte vill.. Hjälp mig har ni nå tips eller erfarenheter eller vad som helst. :(

• MNS

Jo jag vet ju allt det där :/ dock så gjorde jag så med dottern, körde över hans vilja totalt och behöll henne, så vet inte hur jag skulle klara av det igen. Dock är hans ursäkter att det inte funkar ekonomiskt vilket är rent skitsnack då vi har en bra inkomst båda två. Blir så trött. Jag har sagt att han ska få ta beslutet den hör gången och hoppades att hands skulle känna att det var hans val och att han ville behålla men han säger abort. Jag sa till honom för en timme sen att jag verkligen inte vill. Men tyvärr verkar det inte spela någon roll för honom. Högst troligen blir den hör aborten av och ja jag kommer må dåligt i resten av mitt liv och min sambo och jag lär högst troligen inte att fortsätta leva våra liv ihop då jag gjorde allt jag kunde för att förhindra graviditet men faktum är att nu blev det såhär ändå. Och han anser väl att det bekvämaste för honom är abort då han nyss växt in i papparollen. Men jag ska till sjukhuset idag och prata med barnmorska där och fråga om kurator kontakt. Då jag också har sagt till honom att jag aldrig igen kommer att göra en abort (gjorde en när jag var 19) men det tycks ha försvunnit ur hans minne. Önskar så att det var karlarna som blev gravida just nu.

• MNS
    Dasha skrev 2015-05-13 10:21:58 följande:

Hej!

Vilken situation.... lider med dig

Din sambo, vill han ha större åldersskillnad mellan barnen?

Några argument som brukar fungera på killar:

vet han att det är mycket mera ekonomiskt fördelaktigt att föda barn tätt?

Dessutom fungerar det bättre utifrån familjelogistiken:

Etap1: båda barn är hemma.

Etap 2: båda barn lämnas på samma förskola.

Etap 3: båda barn lämnas på samma skola.

Har han tänkt så tidskrävande det ska bli att köra dem till olika platser (förskola, skola) hela tiden?

Om du ändå gör abort, så kan jag säga att det är i alla fall mycket bättre för din kropp att återställa sig i flera år innan ny förlossning. Och din dotter får mycker mer uppmärksamhet om hon inte får några syskon på flera år.

Lycka till.

Tack för ditt svar, jag är osäker på om han änns vill ha fler barn. Ibland verkar det somm det och ibland inte. Jag har försökt förklara allt ur ett ekonomiskt perspektiv och att vi inte behöver oroa oss där. Men karlar verkar ofta bli fundersamma gällande det ekonomiska. Jag har ju fortfarande hopp om att han ska ändra sig. För jag vet inte hur det här kommer påverka mitt psyke om jag blir tvungen att göra en abort. Men fördelen är ju att jag inte har tid att må dåligt då jag har dottern att ta hand om. Vi får se hur allt urartar. Förhoppningsvis får jag ännu en av världens finaste gåvor i januari. Annars får jag helt enkelt fortsätta uppskatta och älska den fina gåvan jag faktiskt redan har även om jag så gärna vill ha syskon. Men tiden läker alla sår sägs det.
  • MNS

Ja jag vill ju inget hellre än att behålla, men var till prev idag och deras test visade negativt :s jätte konstigt då jag fått positivt på Apotekets egna samt ett clearblue digitalt :s ska testa igen om någon timme. Hoppas förstås på negativt då det är det bästa. Vi har pratat lite till och han förstår mig och tycker också att detta är tungt men känner att ekonomin inte räcker. Mina argument fungerar inte, men så småningom vet bi hur allt går. Ush jobbigt allt nu bara :/

• MNS

Jag fick med två tester från sjukhuset hem och tog det ena nu med ett synbart positivt. Har ju svårt att tro att jag skulle ha kvar hcg från min graviditet för 8 månader sen :/ men ska ta ett imorgonbitti och se om det blir starkare. Annars kanske jag har tur i oturen och får missfall. Hemskt att säga så men tyvärr så jag känner just nu.

• MNS

Jag har ännu inte haft några blödningar så jag vet inte om det är missfall eller vad som händer. Ska ta ett till digitalt på onsdag eller torsdag och visat det negativt så är det bra med det. Annars blir det nog tyvärr en abort då jag inte kan bortse från min sambos känslor heller :/ det är tungt att ta det beslutet men det bästa i vår situation nu. Jag uppdaterar nästa vecka hur det går.

Påtal om bilstol nr 2 köpte vi en axkid minikid och är supernöjda med vårat val.

• MNS

Jag har ännu inte haft några blödningar så jag vet inte om det är missfall eller vad som händer. Ska ta ett till digitalt på onsdag eller torsdag och visat det negativt så är det bra med det. Annars blir det nog tyvärr en abort då jag inte kan bortse från min sambos känslor heller :/ det är tungt att ta det beslutet men det bästa i vår situation nu. Jag uppdaterar nästa vecka hur det går.

Påtal om bilstol nr 2 köpte vi en axkid minikid och är supernöjda med vårat val.

• MNS

Hej ville bara flika in med en snabb uppdatering och en fråga. För ca. 5-6 dagar sen började jag blöda och den blev mycket riklig, ungefär som en mens också med klumpar i. Så jag tar för givet att det är missfall. Tog igår morse ett grav test för jag vill se att det står inte gravid, men fick då gravid 1-2 v. Visst kan det väl vara så att det tar lite tid bara för kroppen att visa negativt? Dock har sambon och jag pratat ut och är i samförstånd nu. Han vet om att om inte detta är missfall så gör jag inte heller en abort och han har förlikat sig med den tanken, så gott det går och att om jag blir gravid i misstag igen så behåller vi. Känns så skönt att ha detta löst iallafall. När bör jag ta ett till graviditets test för att få se ett negativt?

Till lite roligare grejer så började dottern mitt i allt krälkrypa och ta sig framåt riktigt snabbt igår. Trodde aldrig det skulle ske ;)

Nu till vaccin och autism. När jag läste vård och sjukdomar så ska det inte finnas någon koppling mellan vaccin och autism. Autism är ingenting du kan framkalla med något ämne utan det ligger latent i kroppen tills det helt enkelt väljer att bryta ut. Oftast när barnet är runt 1,5 år och uppåt så kan du börja se tecken. Dock finns det ju alltid undantagsfall. Någon får gärna rätta mig om jag har fel men så har jag iallafall uppfattat det i mina studier. Så väljer iallafall jag att tro. Medicin jättarna skulle dessutom tjäna bra mycket mera på om vi var sjuka :) så jag väljer att hålla en god tro på dom beprövade vaccinen :) dessa nya för influensor hit och dit väljer jag dock att vara skeptisk emot.

Ha en bra kväll allihopa! :)

• MNS
    Mrs West skrev 2015-05-25 19:09:32 följande:

Mns, skönt att ni rett ut det. Det tar nog ett bra tag innan Stickan visar negativt. Vid mitt missfall i V8 tog det 1 mån.

Min lille kryper bara bakåt än så länge. Men snart lossnar det nog.

Jag tycker det är härligare för var dag, skönt att de blir större liksom.

Att detta är mitt sista barn är nu rätt självklart. Skönt att få bli sig själv igen! Så nöjd med mina tre galenpannor!

Okej då testar jag om ett tag igen :) tack för svar!

Ja det tog bara typ 1 vecka innan hon började ta sig framåt efter att hon hade börjar ta sig bakåt så det släpper nog riktigt just och din lilla far nog iväg snart :)
  • MNS
    Dasha skrev 2015-05-28 17:53:00 följande:

MNS, tack för att du berättade! jag tänkte på dig och var orolig.

det är så  omtumlande att få ett barn, och sedan bli gravid igen utan att ha planerat detta. så det är ganska förståerligt att din sambo inte visste bättre just då.

skönt att ni båda har kommit fram till samma beslut.

mycket sorgligt att det blev ett missfall....

Hur mår du?

här är allt som vanligt.

Vad roligt att höra att du tänkt på mig, känner mig lite rörd :) ja precis för honom var det säkert otroligt chockerande och som du säger omtumlande, så jag förstår honom och vi är faktiskt på ett riktigt bra stadie i börjat förhållande just nu fastän jag aldrig trodde att jag skulle kunna sluta känna agg mot honom efter det här. Jag mår under omständigheterna bra för det känns som det var en mening nu, att fostret inte var friskt och jag kan nu ge all min tid åt dottern :) självklart hugger det till kite extra i hjärtat när jag ser hur mina gravida vänner beskriver lyckan av ultraljud sparkar m.m men får inse att det helt enkelt inte var min tur nu och att jag faktiskt fått uppleva det en gpn redan :) tusen tack för att du bryr dig ! :)

en fråga: var hittar man TUNNA sommarmössor för pojkar (INTE keps eller solhatt)? kan inte köpa på nätet för att kan inte bedöma hur tunna dem är. har inte hittat i äffärerna.

Svar på tråden septemberbarn 2014