• Emma90

septemberbarn 2014

Vår lilla pojke fick sitt vaccin igår. Förväntade mig feber och en jätte gnällig son. Men istället så sov han i 5 timmar och ytterst lite gnäll på kvällen innan det va dags att gå till sängs kl 22. Ingen feber eller massa skrik, så jäkla skönt så nu kan vi åka och kolla på morbror/moster som ska gå lucia på sin skola idag :D

• Emma90
    Bebislängt skrev 2015-01-06 22:53:50 följande:
    Vad ger du för gröt? Började du direkt vid 4 månader? Vår är ju född en vecka tidigt så jag funderar på om man borde vänta en vecka extra då eller hur det funkar.
    Just den frågan har jag också, vår son föddes 4 veckor förtidigt och jag undrar om jag kan börja ge han smakportioner nu (4 mån och 5 dagar) eller om jag ska vänta tills han är 5 mån. Han verkar riktigt intresserad varje gång vi äter här hemma så känns som han börjar vara redo till att smaka ett kryddmått lite då och då. Den 12 ska jag till BVC för kostsamtal så då kan jag återkomma om ingen annan här har ett svar till oss :)
  • Emma90
    Bebislängt skrev 2015-01-07 10:30:38 följande:
    Spännande! Berätta gärna vad de säger. Jag ska i och för sig dit dagen efter, men ändå :D
    Enligt min BVC tant så är det inga bekymmer med att dom är förtidigt födda. Hon ville inte säga till 100% men man kan utan problem räkna från dom föddes om dom nu inte är mycket förtidigt födda. Sen sa hon att det inte handlar om smakportioner nu utan det ska man vänta med utan nu handlar det om att dom kan få smaka en byte bit från fingret från vår mat. Men vid 5 månaders kan dom börja lite mer och då ska man börja med gluten. Det va i alla fall så här jag fick det sagt till mig :)
  • Emma90

4,5 mån och vår pojke är 61 cm och väger 6,2kg. Nu kom han en månad förtidigt men jag tycker han ligger bra till om man kollar vad era små väger.

Om 1,5 vecka ca har jag tänkt att börja introducera gröt, ska bli intressant och se vad han tycker om det då allt annat han har fått smaka har varit super gott. Blev nästan besviken första gången han fick smaka något för han gjorde ingen min alls utan smaskade bara på :D haha

• Emma90

Måste bara fråga vilken sorts gröt och märke ger ni era små?

Jag har kört på sempers och mild havre men han tycker inte om det och jag tänker ju inte tvinga han. Förra månaden fick vi risgröten med äpple/mango som han tycker om, men jag är inte så förtjust att ge han det då risgröten vist inte ska vara så bra.

Idag blir han 6 månader och gröten tog lagom slut till idag så ska åka och handla nytt, men vet inte riktigt om jag vågar köpa havregröt med smak från 6 mån.

• Emma90

Nu har jag köpt både sempers och nedtle havregröt med smak så får se vad han tycker om det????

Jag brukar ge han gröt på förmiddagen och ibland får han smaka banan eller smörgåsrån på eftermiddagen sen vid ca 18 när vi äter här hemma så får han mat. Sen vid 20-21 så ammas han till sömn och då vaknar han inte förrän 1-2 för ett mål och sedan vid 5 och 7 sen brukar vi gå upp. Har dock funderat på om man kanske ska ge han gröt på kvällen men jag tycker han sover bra ändå.

• Emma90
    Dasha skrev 2015-03-12 16:44:29 följande:

uppdateringar Drömmer

sonen är 6 månader och 1 dag Cool

varit på BVC idag, träffade läkare.

vikt 7275 (han hade precis bajsat Tungan ute)

längd 69

bm och läkare skrek i kör: "mera mat, mindre bröstmjölk!" Obestämd (ni förstår att jag överdriver, fast bara litegrann. jättejobbiga var de iaf Obestämd)
    visade Replicas utskrifter från amningshjälpen. De svarade att man ska titta individuellt på varje barn. Obestämd

här är dagens foto förresten. ser han undernärd ut?

mat ungefär son förut: 1 mål gröt till frukost, 1,5 dl mos till lunch, några teskedar av det som vi andra äter till middagen. annars bröstmjölk.

ec: jag har tröttnat på att potta honom VARJE gång, nu är det blöjor på, up&go, de funkar som trosor.

Han ser verkligen inte undernärd ut, jag ser bara en frisk pojke som är långt fram i utveckligen. Han vill verkligen fram i livet ser det ut som :D

Min pojke är 66,5 cm och väger 7290g och dom har aldrig nämnt något med mer mat, han följer ju sin kurva så fint :)
  • Emma90

Min pojke kan sitta utan problem, har kunnat sätta han utan att bekymra sig om att han ska trilla i en månad nu. Men nu har han upptäckt att man faktiskt kan snurra och sträcka dig efter leksaker så nu kan jag inte riktigt lämna han igen för helt plötsligt trillar han på magen eller så snurrar han i luften så han hamnar på rygg och slår sitt lilla huvud så nu är det kuddar som gäller igen.

Jag tar inte åt mig/ lyssnar på vad folk säger i min omgivning, det är min son och jag känner han bäst. Tror som någon annan här att det inte är brottom att lämna bort än, han är ju bara 7.5 månad och i reducerad ålder är han 6,5 månad. Så nej än får han vara med oss och varken jag eller pappan känner behov att hitta på med saker utanför hemmet själva. Vi har vår egentid på kvällen då sonen somnar mellan kl 19-20 varje dag. Dock somnar han bara till bröstet men än gör inte det så mycket enligt mig :)

• Emma90
    septemberfjorton skrev 2015-05-03 22:35:14 följande:

Hur ofta besöker ni andra BVC? Ingrid äter nästan bara vanlig mat nu, till skillnad mot vid senaste BVC-mötet för snart två månader sedan. Jag tycker hon äter och bajsar massor och vill ju veta om hon följer kurvan :/ såhär äter hon nu:

Frukost: en portion gröt, plus banan om hon inte blir mätt

Lunch: 2,5-3dl puré(typ potatis, färs och grönsaker)

Middag: ungefär samma som lunchen

Kvällsfika: en portion gröt

Sista-mål(1-3 timmar efter gröt): ca 170ml ersättning.

Hon får mellanmål 1-2 gånger/dag, oftast frukt, bär eller broccolibitar med vitlök och olja. Hon dricker vatten till maten och när hon verkar törstig.

Är detta normalt eller är det för mycket? Vi tvingar aldrig i henne utan slutar när hon verkar ointresserad.

Har inte besökt BVC sedan Jayden va 6 mån, han är 8 månader nu och vi ska ditt imorgon. Från 6 mån till 12 mån är det det bara varannan månad.

Jayden äter dåligt tycker jag, går upp sakta, är lång smal eller vad man ska säga, gissar på att han är va 70 lång och väger ca 8,1 kg nu om man ska tro vår våg här hemma.

Han äter en portion gröt och en macka till frukost. Till lunch 4 timmar senare får jag knappt i han något, oftast ett smörgåsrån och frukt, har gett upp att ge han varm mat då han inte äter det. Sen äter han inte förrän vid 18 igen och då äter han en burk mat och tex ärtor och potatis som han plockar själv. Men sen får han fortfarande bröst på dagen varje gång han ska sova då han vägrar somna annars. Ända undantaget är om vi är ute med vagnen då somnar han själv.

Jag har varit bekymrad att vi inte får i han mer men han är alltid glad och inte sur och hungrig. Men ska ta upp detta med BVC inorgon då jag tycker det är alldeles för lite.
  • Emma90

Ooh vad tiden går fort, nu har vår lilla pojk på 71 cm och 8,7 kg börjat gå. Ser så gulligt ut och man ser hur stolt han är :)

• Emma90

Är det någon här som planerar syskon till våra små, eller har syskon påväg? :)

Vi plussade för 2 dagar sedan, men känns för bra för att vara sant. Känner inte av något så det är svårt att förstå och ta in. Men om allt går vägen ska vår lilla J bli storebror i april :)

• Emma90
    MammaTillBäbis skrev 2015-08-18 19:49:53 följande:

Ni som är gravida igen, hann ni få tillbaka mensen? Å var den hyfsat "regelbunden"?

Jag har haft en mens å nu var nästa enligt kalendern beräknad till komma de dagar. Hoppas ju inte att den kommer men tänker att den kanske är senare bara för att den börjar komma igång..

Vet att det är

Olika från person till person...

Jag han ha mensen tre gånger inan vi plussa och jag hade långa cyklar på 40-45 dagar.
    Kan dock inte säga om min kropp va tillbaka på normal eller ej för innan sonen blev till han jag bara få mens tre gånger efter 8 års ätande med cerazette som inte gav mig någon mens.
  • Emma90

Roligt att läsa hur era små har utvecklats :)
    Jag går fortfarande hemma med J och kommer göra det till feb, sen kommer jag antagligen gå på graviditetspeng igen medan J går 15h/ vecka på förskolan.
    Han sover i egen säng i eget rum men man vet aldrig om han sover hela nätter eller vaknar 1-2 gånger, hoppas att det hinner bli hela bättre tills han ska bli storebror i april.
    Han springer numera fram och herre Gud vad man får springa efter han överallt, haha.
    Hans ordförråd består av 4 ord, mamma, där, titta och nej.
    :)

• Emma90
    Dasha skrev 2015-11-24 17:27:34 följande:
    oj, krya på dig! kan ju vara magsjukan också. Men går det inte över - åk till vårdcentralen, så de kollar att det inte är blindtarminflammation!
    Emma90 skrev 2015-11-24 10:53:35 följande:

Roligt att läsa hur era små har utvecklats :)
    Jag går fortfarande hemma med J och kommer göra det till feb, sen kommer jag antagligen gå på graviditetspeng igen medan J går 15h/ vecka på förskolan.
    Han sover i egen säng i eget rum men man vet aldrig om han sover hela nätter eller vaknar 1-2 gånger, hoppas att det hinner bli hela bättre tills han ska bli storebror i april.
    Han springer numera fram och herre Gud vad man får springa efter han överallt, haha.
    Hans ordförråd består av 4 ord, mamma, där, titta och nej.
    :)

helt otroligt, redan i april! lycka till!
    går det bra att bära honom (när du fångat honom)?
    verkligen jätteroligt!

sonen (som hela familjen) har ju haft massa förkylningar, kanske därför han strular med maten. men han älskar stark mat, t.ex. hemlagad köttfärssås med vitlök.

han får även godis ibland

hans senaste hit är att slänga saker i soptunnan. En gång fick han mycket beröm när han slängde papper i soptunnan. Sedan dess går han och slänger allt möjligt: leksaker, tidningar, bestik....
    i köket har vi satt gummiband på dörrhandtagen till soptunnan. men han ändå kan dra upp dörrarna och slänga saker.
    i badrummets soptunna har vi hittat allt möjligt.

idag har jag öppnat toalettlocket, och där inne, i vattnet, låg hans body och byxor Förvånad tur att han inte lärt sig att spola än så länge!

tandborstning är en kamp varje dag.

han säger
    den
    den däj (den där)
    titta
    tittut
    pappa
    mamma
    gass = glass (jättetydligt, så fort någon öppnar frysen. Blir galen och skriket högt GASS!!!! GASS!!! när storasyster tar en glass och inte delar med sig)
    pumpa (älskar alla halloween pumpor)
    babong (=ballong)
    bå (=boll)

gör allt möjligt när man ber honom (t.ex. Sparka bollen till farfar, eller Hämta boken till pappa)

jag pratade bara ryska med hans storasyster under hennes första 3 år. Nu struntar jag i det och pratar svenska med sonen istället.
    Tack så mycket :)
    Än så länge går det ganska bra, men man märker att magen och graviditeten har börjat sätta gränser på hur mkt man kan bära han.
  • Emma90

Julklappar till sonen är köpta och inslagna, det blev en Hoppko, lite duplo och fingerfärg :) det tycker jag räcker då han kommer få massa saker av den närmaste släkten som är stor :)

• Emma90
    MammaTillBäbis skrev 2015-11-27 15:35:39 följande:

Äntligen plussat igen! :) Det förklarar illamåendet i flera veckor. En liten i mitten på sommaren om allt går som ert skall. :)

Julklappar är färdiga här med: en gunghäst, böcker, en docka, kassaapparat. :) Känns riktigt bra än så länge.

Stort grattis :)
  • Emma90
    Bebislängt skrev 2016-02-12 13:39:54 följande:

Hoppas allt är bra med er och era små! Här är det ständig sjukstuga känns det som. Men annars knallar det på!

Jag är lite nyfiken på vad ni har för leksaker till era små nu för tiden. Började rensa ut bebisleksakerna som han blivit för stor för och aldrig använder och då blev det nästan inget kvar.

Vi har precis börjat skola in J på förskolan och efter första veckan har vi redan varit hemma en vecka sjuka :O Och så här kommer vår vardag antagligen vara ett tag framöver.

Jayden har så mkt leksaker, massa bilar, bollar, hopp ko, lera, pussel, klossar, stimulerande leksaker så han måste tänk m.m
    Vi har även bebis leksakerna kvar, men det ligger i en egen låda och ibland tittar han på det, kommer dock inte plocka bort det helt för nu är det endast 60 dagar kvar till bf med nr 2 :)
  • Emma90
    Emmask skrev 2016-04-17 12:48:42 följande:

Nu börjar vi jobba på ett syskon. Någon fler som börjat känna sig sugen? Tänker att ett mars-aprilbarn 2017 vore perfekt men man vet ju aldrig hur lång tid det tar.

Så mysigt, lycka till :)
    I onsdags kom lillasyster till världen så vår Jayden har precis blivit storebror :D
Svar på tråden septemberbarn 2014