Inlägg från: Brewilma |Visa alla inlägg
  • Brewilma

septemberbarn 2014

[quote=74145917][quote-nick]MammaTillBäbis skrev 2014-10-10 20:02:20 följande:[/quote-nick]Tack för många svar. Känner sån stress för amningen. Det där med hur länge det får gå emellan och får panik och blir ännu mer stressad om han sover. Har han sovi tre timmar vill jag bara väcka honom och mata och check. Hur länge måste man ha detta tänk? Var nog lite naiv innan då jag trodde spädbarn vaknade när de var hungriga och att de skulle sova mycket så man fick lov att låta dem sova..

Hur gör ni? Blir lite extra nervös då det blir första natten hemma nu..[/

Jag väckte våran dotter var tredje timme till vi såg att hon gick up i vikt ordentligt. Nu ställer jag klockan på mellan 4-5 timmar på natten ifall hon inte skulle vakna själv.

Dock vägde hon bara 3020 när hon föddes och första veckorna gick hon upp lite dåligt. Hon har dessutom två små hål på hjärtat så jag var lite extra nojig med att hon fick i sig mat och gick upp.

• Brewilma

Är det någon som har husmorstips på vad man kan göra när man har fått svampinfektion i brösten?

Jag vet inte om det är det men sedan igår har det börjat göra jätteont att amma. Det känns som att någon skär och bränner i brösten och den smärtan är fruktansvärd. Sedan inatt har jag inte klarare av att amma utan har fått pumpa och ge henne i flaska men det är ju något opraktiskt i längden.

• Brewilma

Tack för svaret! Jag ska prova med vischyvatten och se. Vet ju inte om det beror på det eller något annat men det är ju värt att prova.

Kroken skrev 2014-10-19 16:18:20 följande:

Jag fick svamp på brösten (och i sonens mun) när jag ammade min -06:a. Provade med Vichyvatten som ska vara ett husmorstips men det gav sig (lättade dock lite) inte så jag fick Mycostatin utskrivet både till mig och sonen. Men det är ju värt att prova med Vichyvatten. Dock måste det vara just det med natrium....... (nånting) och det kan vara svårt att få tag på. Ramlösa eller annat kolsyrat vatten går inte.

• Brewilma

Det kan bli väldigt jobbigt med alla besök i början. Vi har faktiskt åkt hem och hälsat på väldigt många istället. Då slipper man ju själv att fixa fika och städa :)

• Brewilma

Ja ibland blir det för mycket, särskilt om folk ska stanna i flera dagar. Förstår precis känslan av att bara vilja vara själv med familjen. Förhoppningsvis lugnar det ner sig efter ett tag i alla fall :)

Bebislängt skrev 2014-10-19 17:39:00 följande:

Smart idé! Synd bara att många av våra besökare bor i andra städer, vilket också gör att folk stannar en stund. Men ska applicera den på alla vänner som är kvar här omkring hehe. Men helst av allt skulle jag bara vilja ta det lugnt och vara osocial.

• Brewilma

Nu vaknar hon när varannan timme men nu är hon lite förkyld också. Annars har hon sovit 3-4 timmar innan hon har vaknat första gången. Efter det har hon sovit 2 timmar ungefär så det har känts helt ok. Jag hoppas att dom sovvanorna kommer tillbaka när hon är frisk igen :)

Jag förstår om du är sliten när hon vaknar varje timme. Dessutom blir man ju mycket tröttare när man är sjuk också. Ammar man är det ju svårt att turas om också. Jag håller tummarna för att du ska blir frisk snart och att han ska vilja sova lie längre mellan varje matpaus.

• Brewilma

Låter jobbigt med förkyld bebis. Går det inte att pumpa lite för att hålla produktionen igång? Fast det är ju rätt krångligt att hålla på med det också :)

Skönt att du mår bättre BjörkW!!

Våran dotter är lite småförkyld men som tur är har det inte satt sig i näsan än i alla fall :)

• Brewilma

Hur ofta behöver dom äta på natten? Våran dotter är 7 veckor nu och har dom sista nätterna sovit lite drygt sex timmar innan hon har vaknat. Behöver dom äta oftare i den här åldern eller kan jag låta henne sova så länge hon vill.

• Brewilma

Jag har med fått sjukt ont i ena bröstet inbland utan att förstå riktigt varför. För mig har det funkar att pumpa ur det bröstet några gånger och ge henne mjölken på flaska istället. Sen har jag varit noga med att ludta bröstet och smörja med purelan så har det blivit bättre på något dygn. Jag kunde inte amma för det gjorde så ont men pump med handpump funkade rätt bra.

MammaTillBäbis skrev 2014-10-28 17:19:45 följande:

Någon mer som är supertrött? Jag orkar knappt röra mig för är så trött. Lillkillen äter var tredje timma under natten och oftare än så under dagen. Hinner ju sova någon till däremellan på natten men kommer aldrig bli hyfsat pigg känns det som.

Har dessutom fruktansvärt ont i brösten. Högra bröstet gör det så ont i när han suger att jag gråtandes vill banka huvudet i väggen, och jag matar honom med det onda ofta för trodde det skulle gå över men har haft ont i en vecka. Visst bröstvårtan gör ont men det jobbigaste är att det gör ont i muskeln i bröstet och liksom drar så det stråkar ut i arm och rygg.

Någon som känner igen sig eller har tips angående tröttheten eller smärtan?

• Brewilma

Jag ska vara hemma dom första nio månaderna och sen ska min man vara hemma dom sista nio månaderna. Efter det tänker vi börja skola in henne på förskolan.

Septemberfjorton: Jag har alltid pumpat om och gett i flaska när jag har haft ont. För mig har det blivit bättre efter bara någon dag då. Det är ju lite krångligare men å andra sidan är det inte roligt att amma när man har så ont....

Svar på tråden septemberbarn 2014