Inlägg från: fiialotta3 |Visa alla inlägg
  • fiialotta3

septemberbarn 2014

Ringde 1177 inatt när febern inte hade gått ner efter alvedon vid två tillfällen och de tyckte att jag skulle åka till sjukhuset, hade fortfarande 38,4 när vi åkte hemifrån och väl inne på sjukhuset var tempen nere på normal igen ;) idag känns det bättre, en sån här natt med feber och svettningar/frossa om vartannat och en sambo som är iväg och jobbar vill jag INTE ha igen ;) fortfarande öm i bröstet så det blir allt en lång varm dusch så fort jag har fått sova några timmar ;)

• fiialotta3

Känner väl igen det där med besök som kommer tiden, och när de stannar länge! Jag tycker att det är jättesvårt att säga ifrån när jag tycker att det blir för länge eller att jag bara vill vara ensam hemma med min egen lilla familj en dag eller två, helt utan besök.

Hade en av mina systrar här en dag (när vi bara hade varit hemma en vecka) och när hon väl åkte hem så var jag så trött att jag började storgråta ;) men nu i efterhand så kunde jag varit tydligare (men det är ju så svårt) med att det var för länge och hon är ju bara 16 år och då kanske det inte är helt lätt att föreställa sig hur trött man kan bli av det här nya livet ;)

• fiialotta3

Är det någon här som har testat babymassage? Vi går en kurs nu på fyra träffar och har bland annat fått tips på hur man kan massera bebisen om den har kolik eller är gasig i magen, testade den massagen tidigare idag på min lilla tjej när hon bara skrek och spände sig och hon tystnade nästan direkt och kort efter kom världens fis och sen en full blöja ;) (man ska aldrig massera ett barn som gråter, men kolikmassagen är ett undantag).

Angående röda rumpor så fungerar inotyolsalvan superbra, den funkar till allt och har använt den ganska mycket när jag jobbade på dagis :) Hade problem med röda halsveck och frågade en släkting som är BVC-sköterska och hon tipsade om den, testade och det var nästan borta dagen efter :)

• fiialotta3

Vi började med massagen när lilltjejen var en månad gammal, då är hon yngst i gruppen. Nu har vi gått två gånger, har försökt massera på kvällen hemma några gånger innan vi tar på pyjamasen på kvällen :) upplever att hon tycker bättre om det hemma när vi är själva än när vi är hela gruppen, kanske är för mycket nya intryck där som hon inte är riktigt bekväm med

• fiialotta3

Har också haft lite svårt att få lilltjejen att sova i nestet (eller vagnen som vi använder på dagarna) när hon väl har somnat på mig. Testade att ta en filt över ryggen på henne en stund när hon fortfarande låg på mig och när den var lagom varm så flyttade jag över henne till nestet med filten nedåt så har det funkat jättebra :) tror att hon kanske märkt av temperaturskillnaden innan och vaknat av det, vem vill lägga sig i ett kallt babynest när mamma är så varm och mysig att sova på? ;)

• fiialotta3

Mirakelmamma, kan du inte säga det till prästen du inte vill ha att den andra prästen har döpt de andra barnen och att det skulle vara roligt ifall denne fick döpa hela barnaskaran :)

• fiialotta3

Hahaha Vera är allt bra söt :D vaknade vid sju och var superpigg, sprattlade, pratade och log om vartannat ;) så bara att gå upp, vid halv tio somnade hon i min famn och vi sov en stund ihop på soffan, nu nästan fem timmar senare sover hon fortfarande! Varför kan hon inte göra det på natten? ;)

• fiialotta3

BjörkW
    Jag tycker att du kan spara kläderna ändå :) om ni inte får fler barn så finns det säkert syskon eller andra släktingar som kommer skaffa barn efter er :) om inte annat så kan eran lille kanske använda kläderna till sina egna barn i framtiden :) min mamma hade sparat favoriter från mig och mina syskon och en del av dem har Vera nu :) tror att hon till och med har kvar nått från när hon själv var bebis, lite kul att se hur mycket som går att använda oavsett hur gammalt det än är :)

• fiialotta3

Har också en sån calmapip men den gillar inte Vera alls! Har provat den när hon har fått utpumpad bröstmjölk men hon tar hellre MAM-flaskan, har en sån kolikflaska, och den funkar superbra! Vill inte gärna bråka med henne när amningen ändå funkar så pass bra :)

• fiialotta3

Min Vera fick också vaccin nu i veckan, torsdags, och har inte bajsat på tre dagar! Har varit orolig för det men då kanske det inte är nått att oroa sig för om fler har samma symptom

• fiialotta3

Åå vad jag längtar efter att få ge Vera smakprov, se hur hon reagerar och om hon tycker att det är gott :) just nu är hon väldigt intresserad av att smaka på allt hon får tag på, fingrar, kläder, leksaker, handduken när man har badat och så nappbandet som är favoriten ;) att de D-droppar med sked är inga problem alls för skeden är jätterolig att ha i munnen :)

Ska till BVC strax innan hon blir 4 mån och då ska jag minsann fråga på massor om smakprover och grejer :)

• fiialotta3

Vera sover nästan bara inne, om vi inte är ute och går, bor i lägenhet på markplan och vill inte gärna ställa ut henne där dessutom röker ena grannen ute och det vill jag absolut inte att hon ska ligga och sova i! Så hon sover bara ute i vagnen när vi är ute och går. För ett tag sen somnade hon bara i famnen och det gick inte lägga ner henne någonstans utan att hon vaknade direkt men nu har vi börjat lägga henne i våran säng på dagarna och det funkar ganska bra. Hon ammar lite och sen somnar och sover ungefär en timma, om man lägger sig bredvid henne en när hon har vaknat kan hon somna om och sova en stund till men inte alltid.

• fiialotta3

Vera har fått smaka på gröt några gånger nu och idag var första gången hon fick till det och kom på hur man ska göra :)

• fiialotta3

Hjälp! Känns som att jag har mindre mjölk i brösten än innan. Förut blev de spända efter ca 3 h om inte Vera ätit på ett tag men sen i söndags kväll är de "mjuka" hela tiden och Vera äter oftare än vanligt! Ska det vara så? Är första barnet så har ju inget att jämföra med.

• fiialotta3

Dasha
    Tack för svaret! Nu känner jag mig lugnare iallafall :) trodde att det höll på att sina eller nått ;)

• fiialotta3

Dasha
    Konstigt att hon påpekade det där med amningen?! Är det inte först efter 6 mån bebisen behöver mer än bara bröstmjölk? Dumt av BVC att stressa dig så! :(

Det där med oljan tror jag dock mest är för att bebben inte ska bli hård i magen av maten, man ska ju tydligen ha i lite olja någon gång/dag om bebben äter ersättning också :) men det kunde hon ju faktiskt sagt rätt ut om det var så hon menade :)

Svar på tråden septemberbarn 2014