linnéa001 skrev 2014-12-29 08:38:35 följande:
Jag tror att meningen med tygblöjor delvis är att barnen ska känna att de är blöta. Har läst att barn med tygblöjor blir blöjfria tidigare. .
ungefär så tänkte jag med min dotter, och tänker köra samma med min son (om han är lik henne), nämligen:
när min dotter var 1år 5 månader, då tog jag av henne blöja dagtid. Hon pottränades superlätt, gick från första gången och hon kunde hålla sig och även säga till.
efter ett par veckor slutade det vara nytt och roligt för henne att gå på toa och hon började strunta i det, och vi behövde just då att åka tåg och flygplan flera ggr. Då tog jag på henne blöja - men med vanliga trosor under blöjan, just för att det skullel kännas blöt när hon struntar i det. då tyckte jag inte synd om henne, för jag visste exakt att hon kan både hålla sig och säga till, men bara busar.
skulle jag känt som du (hatat bindor och engångsblöjor) - då skulle jag gjort precis som du med bebisen.
tycker också att det är förskräckligt med barn som är helt friska, men har blöja på sig i flera år. tror det beror på föräldrarnas omständigheter:
1. föräldrarna är för
lata bekväma
2. många svenska barn får syskon just vid 1,5-2 års ålder, och då har föräldrarna annat att tänka på än potträning
3. de flesta svenska barn börjar förskola vid 1,8 - 2 års ålder, då vågar inte föräldrarna köra blöjfritt och förskolan vill ha blöjor hellre än kiss på golvet.
4. på grund av punkterna 1,2,3 missar föräldrarna den ålder då det skulle vara lätt att potträna, barnen blir vana att ha blöja, går in i trotsålder - och då blir det extrasvårt. föräldrarna tänker då "hen är nog inte redo än", när i själva verket har de missat bästa tiden.
fast det är ju bara mina funderingar, jag är ju kategorisk av mig och gillar att hemmasnickra olika teorier
![Tomte Tomte](http://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-tomte.gif)
hoppas ingen ska känna sig illa berörd, förlåt i förväg