Inlägg från: Svansjön |Visa alla inlägg
  • Svansjön

septemberbarn 2014

septemberfjorton skrev 2015-03-17 00:41:02 följande:

Hjälp! Vi fick en bilbarnstol av mina föräldrar i julklapp, en britax köpt i november. Idag skulle den invigas och jag insåg att det bara är ett trepunktsbälte, och inte fempunkts, som jag var noga med att ha till babyskyddet. Är detta säkert nog eller borde vi byta till en stol med fempunktsbälte(vore så himla jobbigt att tacka nej till en rätt dyr present osv)?

Hon verkar sitta väldigt bra, men remmarna ovanför axlarna är lite för långt ner på lägsta nivån och alldeles för långt upp på högsta.. Detta gör mig också nojig nu.. Min oro för den lilla dyrgripen har verkligen nått svindlande höjder den sista tiden, hehe.

Nej jag hade inte använt den.

Är den helt ny? Kolla datumstämpeln under.

Vi ska köpa stol 2 nu och är inne på en Britax Maxway, Maxi Cosi XP eller Axkid minikid. Ska testa dem i bilen.
  • Svansjön

Nej, bakåtvänd stol är inte säkrare än babyskyddet. Finns inget som säger det alls.

Det som gäller är att barnets kan byta när det kan sitta med stöd. Så gränsen på 9 kg är en riktlinje. Vissa stolar kan man ha kil för att få mer liggande lutning på. För vissa stolar gäller kilen upp till 13 kg.

Isofix gäller till 18 kg sen måste stolen bältas. Alla Isofix kan inte bältas och man måste då köpa ny stol.

• Svansjön
    replica skrev 2015-03-19 22:08:09 följande:

På tal om bilstolar; vilken stol skulle ni ha valt o varför?
    ? Britax Max-Way
    ? Maxi-Cosi Mobi

Ska monteras i en Volvo V70-03, antingen bakom föraren eller i mitten bak..

Vi var helt inne på en Max-Way innan, men blev lite sugna på en MCM när vi var på Babyproffsen och spanade häromdagen..

"Practise makes perfect"
    Om du ska ta en Maxi cosi ska du välja XP. Den kan barnet ha ca 1 år längre.

Fördelen med XP är att du enkelt kan luta den under färd. Med Max way måste du ha en kil när du installerar stolen. Är inte säker, men tror kilen får användas till 13 kg bara. (Osäker på det sista)
  • Svansjön
    Kroken skrev 2015-03-20 16:18:09 följande:
    Kilen är till för bilar med skålade säten, för att få bättre stabilitet i bilstolen. Eller för att få mer lutning på stolen om man tycker det behövs. Men kilen är absolut inte ett måste på max way. Den brukar oftare användas till hi-way för lutning.
    Ja det var lite klumpigt uttryckt av mig. Jag syftade på om man ville ha mer liggande lutning.
  • Svansjön

Jag och min man har pratat om femminutersmetoden. Dock har vi inte känt att vi behövt det så värst mycket, då sonen somnar snabbt i vår famn och så är det bara att lägga honom. Problemet är att han vaknar på nätterna massvis med gånger och somnar inte om själv.

Denna vecka som gått har vi tagit bort mat på natten (ersättning). I förrgår så ville han inte komma till ro i min famn, så efter en halvtimme gick jag och la honom i sin spjälsäng sa godnatt och pussa honom. Gick därefter ut och stängde dörren. Vi har kameravakt, så då såg jag att han låg och jollra, pilla med nappen och kikade runt. Efter 10 minuter somna han utan att skrika eller gråta. Den natten sov han från 21:00-07:20. Igår så var det samma sak, han ville inte komma till ro i famnen. Så min man la honom i sängen och gick ut. På kameran lekta han med nappen och en nalle. Efter 5 min sov han utan skrik eller gråt. Han skrek två gånger inatt, så jag gav honom nappen och jan somna direkt för att sen vakna 07:00.

Tycker han har sovit bättre sista två nätterna, vilket är skönt för oss alla. Hoppas bara detta håller i sig.

• Svansjön
    linnéa001 skrev 2015-04-20 22:30:23 följande:
    Skönt att lillen kommer till ro själv, det gör inte min dotter. Tyvärr är det bara jag som duger och inte pappa.

Ni måste så klart avgöra själva vad som passar er bäst men femminutersmetoden rekommenderas verkligen inte, det är en mycket konservativ metod. Ett litet barn skriker för att det behöver något; mat, närhet, mm. Får inte barnet detta behov tillfredsställt ger det slutligen upp. Barnet somnar men är mycket stressat. Det kan skada anknytningen. Kolla på tassmetoden om ni behöver hjälp med att få lillkillen att somna om.

Min dotter kan inte somna utan att hålla mig i handen. Hon ligger själv i sitt babynest bredvid mig, men min hand måste hon hålla. Ibland behövs lite buff också. 
    Nu har vi i 4 dagar fått han att somna genom bara att lägga honom i sängen.

Han vill gärna sova på mage så vi lägger han på mage och säger godnatt. Då ligger han och leker i 5-10 minuter. Hamnar oftast på rygg, sen när han vill somna har han börjat gråta. Då går jag direkt in och vänder han till mage igen och stoppar i nappen. Då somnar han på sekunden. Så det känns toppen. Första två dagarna somna han utan att ens gråta.

Så det är skönt att slippa denna femminutersmetod eller annan metod. Ni för vi som känna bäst för oss alla.
  • Svansjön

Vad väger era 8 månaders? Min son väger 6,950 och är 71 lång. Alla tycker han är nätt och nu måste vi lägga till massa olja och smör i maten. Känns inte rätt tycker jag. Han mår ju bra och är alltid glad. Hade ni lagt tillber tesked varje måltid om BVC sagt det?

• Svansjön
    Svansjön skrev 2015-05-11 22:30:53 följande:

Vad väger era 8 månaders? Min son väger 6,950 och är 71 lång. Alla tycker han är nätt och nu måste vi lägga till massa olja och smör i maten. Känns inte rätt tycker jag. Han mår ju bra och är alltid glad. Hade ni lagt tillber tesked varje måltid om BVC sagt det?

Oj förlåt han väger 7,695. Vet inte vad jag drömde om ??
  • Svansjön

MNS:

Vilken jobbig situation. Nu ska du ju vara glad och lycklig. Tänk så fantastiskt med ett syskon.

Jag hade behållt barnet. Om du nu känner att du kommer må dåligt för detta resten av livet och risken är att ni går isär pga av detta så kan du väl lika väl behålla barnet. Barnet kommer göra dig lycklig, känns snarare som att din kille gör dig ledsen. Och om ni känner om några år att ni vill ha ett syskon, vad är det som säger att du blir gravid då? Jag och min man har slarvat nån gång nu med kondom. Då har jag väl känt att det kanske varit tidigt med ett syskon, men att jag inte skulle klara av en abort då jag vet att jag klarar av att ta hand om min son, så då klarar jag ett till barn. Tänk dem som har tvillingar.

Syskonen kommer få så kul ihop när de är nära i ålder.

Ja jag ser bara fördelar.

Lycka till med ert val och att du mår bra vilket det än blir! ????

• Svansjön

Vi var inte på Maxi cosi mobi först. Men när vi provsatte den i bilen insåg vi att den är väldigt stor och att vi hade varit tvungna och ha den i fullt liggläge jämt för att få en bra sittlutning.

Kollade även på Britax Maxway.

Men valet föll på Axkid minikid. Liten och smidig samt att den har superbra lutning. Bästa är ju bältesfunktionen och nackstödet som gör att stolen kan användas länge.

• Svansjön

Vi ska vaccinera sonen i juli då är han 10 månader. Så vi måste vaccinera om honom vid 1,5 år. Är inte så glad i vaccin direkt, men jag är kanske naiv som litar på min BVC sköterska?!

Svar på tråden septemberbarn 2014