Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Låter trist att brösten kommer bli mindre. Mina kommer gå från små A till extremt små A. Tur att min kille är en rumpkille :)

Vi hade bråk i fredags om föräldraledigheten. Min kille sa redan från början att han inte kan vara hemma på heltid, att han behöver en dag i veckan att jobba. Därför sa vi att han vid sex månader skulle vara hemma en dag i veckan. Efter en månad eller så skulle vi utöka till två, sedan tre och slutligen fyra. Så i fredags så säger han att han inte kan vara hemma mer än en dag just nu men att det kanske går tre dagar i höst, men det är max. Han tycker att jag ska vara hemma majoriteten av tiden medan jag trodde vi var överens om att dela lika. Visst, hans jobb är "viktigare" men mitt jobb är viktigt för mig. Dessutom tycker jag att det är viktigt att han och dottern får vara tillsammans. Han tjänar typ 20000 mer i månaden men vi bor så billigt att vi absolut inte är beroende av hans höga inkomst.

Jag har inte plockat ut så många dagar varje vecka och kan vara hemma till årsskiftet kanske, men mina dagar kommer ta slut innan dottern ska börja på dagis. Då måste ju han vara hemma. Tyvärr han vi inte diskutera/tjafsa klart förrän jag var tvungen att gå till jobbet, men hur 17 löser man detta?

• linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-04-12 20:06:55 följande:
    Väldigt! Han sov jättebra i tre nätter innan nästa tand började trycka på :D Men förhoppningsvis är den uppe snart den med.
    Vad skönt att det är bättre med sömnen! Det är så hemskt att aldrig få sova ordentligt.
    Bebislängt skrev 2015-04-12 20:50:16 följande:
    Hoppas ni löser det. Här hemma tjafsar vi lite åt andra hållet. Båda vill vara hemma och ingen vill jobba.
    Jobbigt det med, men går det ekonomiskt så är det ju bara att dela rakt av i så fall. Egentligen är det ju ett privilegium att få vara hemma med dottern. Bara så trist att han inte vill. Eller inte kan, han vill vara hemma säger han. Hoppas det löser sig för er med.
  • linnéa001
    Svansjön skrev 2015-04-19 13:57:30 följande:

Jag och min man har pratat om femminutersmetoden. Dock har vi inte känt att vi behövt det så värst mycket, då sonen somnar snabbt i vår famn och så är det bara att lägga honom. Problemet är att han vaknar på nätterna massvis med gånger och somnar inte om själv.

Skönt att lillen kommer till ro själv, det gör inte min dotter. Tyvärr är det bara jag som duger och inte pappa.

Ni måste så klart avgöra själva vad som passar er bäst men femminutersmetoden rekommenderas verkligen inte, det är en mycket konservativ metod. Ett litet barn skriker för att det behöver något; mat, närhet, mm. Får inte barnet detta behov tillfredsställt ger det slutligen upp. Barnet somnar men är mycket stressat. Det kan skada anknytningen. Kolla på tassmetoden om ni behöver hjälp med att få lillkillen att somna om.

Min dotter kan inte somna utan att hålla mig i handen. Hon ligger själv i sitt babynest bredvid mig, men min hand måste hon hålla. Ibland behövs lite buff också. 
  • linnéa001
    Svansjön skrev 2015-04-21 08:45:45 följande:
    Nu har vi i 4 dagar fått han att somna genom bara att lägga honom i sängen.

Han vill gärna sova på mage så vi lägger han på mage och säger godnatt. Då ligger han och leker i 5-10 minuter. Hamnar oftast på rygg, sen när han vill somna har han börjat gråta. Då går jag direkt in och vänder han till mage igen och stoppar i nappen. Då somnar han på sekunden. Så det känns toppen. Första två dagarna somna han utan att ens gråta.

Så det är skönt att slippa denna femminutersmetod eller annan metod. Ni för vi som känna bäst för oss alla.
    Toppen! Min dotter måste som sagt hålla mig i handen för att somna, men det går hyfsat snabbt. Sedan vaknar hon ofta efter 30-45 minuter och så måste jag gå in och sätta mig igen hos henne. Försöker jag gå ut innan hon somnat riktigt tungt så börjar det om igen. Går pappa in börjar hon skrika ännu mer och slutar inte förrän jag kommer in i sovrummet. Lite jobbigt faktiskt. Fast ändå inte så farligt att bara sitta och hålla handen, jag slösurfar lite på mobilen samtidigt.

Sitter era barn än? Min dotter är 7 månader och en vecka och sitter ok, men tippar ganska ofta bakåt eller åt sidan. Hon har inte riktigt fattat än. Kräla/åla gör hon absolut inte, vill helst inte ligga på mage alls så jag vet inte hur det blir med det.
  • linnéa001

Härligt med sådan aptit Dasha! Min dotter äter också praktiskt taget allt. Därför blev jag förvånad när hon i fredags ryste och spottade ut äpple som hon fick av sin pappa. Han har det på film, såg himla kul ut.

Dasha skrev 2015-04-21 22:05:06 följande:
    Det som stör mig är att han inte kan tutta när det är lite högljudd. Han bara slutar och tittar varifrån ljudet kommer, vrider sig och om  jag försöker att fortsätta amma - då skriker han, får nästan panik.Det ska FORTFARANDE vara tyst och mörkt när jag ammar, annars vill han inte

undrar om han har lite för kort tungband...  kanske beror på det..
    Jag ammar bara morgon och kväll och då är det ju automatiskt gaska mörkt och lugnt. Det enda som distraherar dottern är om pappan finns i närheten, då vill hon kolla på honom hela tiden. Jag är lite orolig för att min dotter ska bli väldigt ljudkänslig då det alltid är tyst hos oss. Inga syskon, ingen tv eller radio på då jag avskyr bakgrundsljud och ogillar musik. Din son skulle nog trivas hos oss.

De är ju knäppa på ditt BVC, kan du inte byta? Min dotter har legat mellan -1 och -2-kurvorna och BVC har inte sagt något alls om det, det är jag som hela tiden frågat om det varit ok vikt. Nu när hon blev sju månader hade hon kommit upp i strax över sju kg och gud så glad jag blev! Problemet för oss har varit att alla byxor ramlat av, bara hängselbyxor som fungerat, men nu kanske det blir bättre.
  • linnéa001
    Kroken skrev 2015-04-22 08:55:46 följande:

Hur har ni det med omgivningens åsikter ang. hur ni hör med bebisen?

Ingen som påpekat något för oss/mig. Ingen som nämnt något om barnvaktens vara eller inte vara. Tror absolut inte att barn behöver vara utan mamma och pappa tidigt för att klara inskolningen. Fast jag tycker inte heller det är fel med barnvakt någon gång om barnet är tryggt med personen. Ingen av mina föräldrar har ens sagt att de vill ha hand om dottern själva (pappans föräldrar bor utomlands). 

Min familj och mina vänner känner mig och vet nog att jag gör som jag vill när det gäller det mesta.

Min dotter skrek när jag satte henne i sin morfars knä typ fem minuter efter att han kommit, men annars så märker jag inget av separationsfasen direkt. När jag kom hem från jobbet i måndags var hon i och för sig väldigt gnällig hos sin pappa men lugnade sig när jag tog henne. Fast det är väl inte separation direkt.
    Dasha skrev 2015-04-22 17:31:05 följande:

har ni cyklat med era bebisar? när får man ha dem i cykelstolen, eller vad heter den? vi har en vanlig från biltema, som inte går att fälla ner. Snart blir vi sugna på en cykeltur.

Jag tänkte på detsamma idag. Från NTF:s hemsida: "Man kan börja använda cykelbarnsitsen när barnet kan sitta stadigt, ungefär från nio månaders ålder." Så till sommaren om man ska gå på deras rekommendationer, men det är väl individuellt som allt annat.

www.ntf.se/konsument/dack/default.asp
  • linnéa001

Jag hade tvättat håret ikväll och rullat en handduk, som en turban, runt det. Dottern skrek och grät hysteriskt när hon såg mig. Först fattade jag inte varför men så såg jag att hon tittade jättemycket på handduken. När jag tog av den och satte upp håret som vanligt så lugnade hon sig. Var lite obehagligt för hon var verkligen hysteriskt livrädd (separationsfastecken kanske). Så ett tips, inga handduksturbaner på huvudet.

• linnéa001
    replica skrev 2015-04-24 23:50:38 följande:
    Tror det var det var allt.. Det jag kommer på nu i alla fall. Och ja, vi har pratat med dem. Fräst åt dem. Blivit arga på dem. Men det går in i ena örat och ut lika fort igen.

*suck*
    Helt sjukt att de inte lyssnar när ni säger åt dem. Ok att komma med "råd" men man borde verkligen hålla tyst om man blir tillsagd. Min mamma har väl kommit med något råd någon gång och då har jag bara sagt att jag/vi bestämmer över vår dotter och då har hon bett om ursäkt. Båda mina föräldrar med partners är i alla fall relativt moderna, anser inte att man kan ge barn för mycket uppmärksamhet eller att samsovning är fel.

Är bara lite orolig att min flicka kommer få extra uppmärksamhet just för att hon är flicka då min syster har två söner.

Säkert jobbigt att din mamma bor så nära men också väldigt bra i framtiden. Kan tänka mig att din son (jättegullig förresten) kommer få en väldigt fin relation till sin moromor och det är guld värt. Mina föräldrar bor lagom långt bort. Inte så att man kan knalla över bara men ändå så pass nära att det går att spontanträffas.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-04-27 08:43:02 följande:
    Tänker också att det bara är att härda. Snart är den över. Snart är han väl tonis och man önskar att han ville klänga på en ;)
    Visst blir det så. Snart kommer man få höra "men mamma, alla andra får" och "Gud vad ni är pinsamma".

De är så himla goa de små liven. Tycker den här åldern är jättemysig. Fram till 6 månader var det inte så skoj men nu händer det så mycket. Livet kretsar inte bara kring att äta liksom.
  • linnéa001

Min dotter vaknar tidigare och tidigare! 4:50 i morse och det är lite väl tidigt. 5:30 kunde jag leva med men före 5, nej! Hon vaknar inte för att hon är hungrig, hon har nämligen inte fått mat än och är nöjd. Hon somnar ungefär samma tid varje kväll, mellan 19:45 och 20:15.

Jag tror att hon vaknar för att det är ljust. Det är nämligen ganska ljust i vårt sovrum då vi bara har persienner, men killen tror mig inte. "Hon är en bebis och vet inte att det är morgon". Ja, hon är en bebis men hon är också ett däggdjur, "programmerad" för att vara vaken när det är ljust. Kan tillägga att hon har lite svårt att komma till ro på kvällarna vilket jag också tror är p.g.a. att det är så ljust. Nåja, jag fick igenom att hänga upp mörka gardiner så vi får väl se om det blir bättre imorgon. Trodde väl aldrig att jag skulle dricka te och äta sockerkaka före halv sex på morgonen men det gör jag just nu. Dottern sitter i sin tripp trapp och övar på att stoppa in nappen i munnen. Det går framåt.

Svar på tråden septemberbarn 2014