Inlägg från: Bebislängt |Visa alla inlägg
  • Bebislängt

septemberbarn 2014

Kroken skrev 2014-10-01 14:38:20 följande:

Nu hittade även jag hit. Fick mitt fjärde barn den 26 augusti, beräknad 10 september, efter en akut igångsättning pga havandeskapsförgiftning. En liten tjej på 2728 gram blev det, Tilde heter hon. Förlossningen gick på 3,5 timme men att sättas igång är inget jag skulle vilja göra igen. Tycker det var jobbigt med värkarna som kändes med full kraft från start i princip.

Har haft det ganska tufft sen Tilde föddes, ja redan innan hon föddes, och har hamnat i en lätt depression. Min pappa dog två veckor innan Tilde föddes. En vecka efter förlossningen var det begravning. Min man har jobbat hemskt mycket sen Tilde föddes så jag har känt mig som en ensamstående fyrbarnsmamma ungefär. Dessutom är mitt blodtryck inte ok sen havandeskapsförgiftningen så jag äter medicin och kan så få göra ett bra tag till. Uppepå det tusen andra saker att hålla koll på och åka på, det finns ju tre barn till i familjen. Det är föräldramöten, utv.samtal, tandläkartider, läkarbesök osv. Just nu känner jag mig slutkörd!

Vad jobbigt det låter. Har du ingen som kan avlasta dig lite grann?
  • Bebislängt
    Emma90 skrev 2014-10-01 17:22:40 följande:
    Vi bor på fjärde våningen utan hiss. Vi har också väldigt brant backe ner till källaren från utsidan. Vi har helt enkelt gjort så att vi har vagnen i bilen, tyvärr måste vi dela den varje gång men det är det värt. Ibland har vi den i vårt källa förråd. Och då är det lätt att komma upp och ut men när man kommer hem igen måste man dela den för det går helt enkelt inte att köra ner för den branta backen. Och då får jag tyvärr först sätta ner liggdelen med Jayden i och sen gå ut igen och hämta resten. Känns inte alls tryckt så just df har vi den oftast i bilen.

Lääängtar efter hus och hoppas så att bo i det till nästa barn.
    Jag skulle nöja mig med en hiss hehe.
  • Bebislängt

Jag tycker att det är mäktigt hur fort man vänjer sig vid att vara mamma. Jag var på sjukhuset idag för första gången utan att vara gravid och utan bebis och jag kände mig helt vilsen och identitetslös :D

• Bebislängt

Jag är verkligen så nöjd med min Eda. Kände ingenting och den tog exakt som den skulle. Kände inga värkar alls, kände bara sen när jag skulle krysta utan att det heller gjorde ont. Fick heller inga men efteråt av den.

När de skulle lägga spinalbedövningen när jag skulle sy stack han fel ett par gånger men det gjorde inte heller ont direkt. Men då var jag så trött.

• Bebislängt

Önskar att lustgasen hade funkat på mig men jag mådde bara illa av den och fick sån panik att de var tvungna att stänga av den.

Sen fick jag sy så pass mycket att jag fick åka in på op direkt efter förlossningen.

• Bebislängt

Någon som har erfarenhet av mjölkstockning? Har ont i ena bröstet och när jag handmjölkar är mjölken lite gulaktig. Är det fortfarande ok att amma barnet med det? Måste nästan ringa journumret till bb och fråga.

• Bebislängt
    Kroken skrev 2014-10-03 08:05:46 följande:
    Men mjölkstockning innebär inte automatiskt att du har var i mjölken. Det är bara när det utvecklas till böld som det är var inblandat i det hela. Mjölkstockning innebär bara att en eller flera mjölkgångar blivit tilltäppta, mjölken har stockat sig i gången/gångarna. Och det effektivaste sättet att häva det är just att låta barnet suga på bröstet smile1.gif man kan även duscha varmt och samtidigt massera och mjölka ur bröstet.
    Min mjölk i det bröstet kommer ut gulaktig och liksom klumpig emellanåt och det ser väldigt mycket ut som om det är var i den. Men ibland kommer det vanlig vit mjölk.
  • Bebislängt
    Kroken skrev 2014-10-03 08:10:07 följande:

Tilde är nu fem veckor och igår var vi på första läkarkontrollen smile1.gif Det har ändrats från när mina stora barn var små. Då var första läkarkontrollen vid 3 månader har jag för mig, nu är första kontrollen mellan fyra och sex veckors ålder. Allt var helt ok med Tilde. Hon har tagit igen det hon förlorade i vikt i magen med råge och har gått upp drygt 1,5 kilo på fem veckor. Nu har hon fått en rejäl dubbelhaka och valkar på låren. Min snart 13-åring säger att nu börjar hon se ut som en bebis ska göra smile1.gif

Dom är ju så söta när de är lite knubbiga :)
  • Bebislängt
    Kroken skrev 2014-10-03 08:38:05 följande:
    Jag skulle nog ringa och rådfråga om jag vore du!
    Tänkte göra det idag. Usch vad det bara är krångel med min amning :(
Svar på tråden septemberbarn 2014