Inlägg från: Brewilma |Visa alla inlägg
  • Brewilma

septemberbarn 2014

Våran dotter är 12 veckor och hon varken rullar eller sitter :) Alla bebisar utvecklas olika och dom utvecklar olika saker. Så länge inte någon på bvc säger att något är fel så har jag lovat mig själv att inte bli stressad. Jag vill inte bli en mamma som börjar jämföra min dotter med alla andras barn. Jag vill att min dotter ska få växa upp och vara nöjd med den hon är oavsett hur tidig/sen hon är eller vad hon väljer att göra senare i livet :)

Man måste man ju självklart få vara stolt och glad när dom gör framsteg med det blir lätt en hets och jämförelse som inte är sund för någon och det är lätt att hamna i den fällan själv.

Steph91 skrev 2014-12-08 11:46:31 följande:

På dagarna kan jag inte se något mönster i hur hon sover förutom att 30-45 min efter att hon vaknat på morgonen behöver hon sova en stund igen för att inte bli grinig. Är vi ute och går med vagnen somnar hon direkt i den och är vi hemma ammas hon till sömns både dag och kväll. På kvällarna somnar Ellen för natten (somnar tungt) mellan 23-01 och sover fram tills 8-9 på morgonen med 2-3 uppvak för amning. Så brukar nätterna se ut men plötsligt kommer det några nätter som ser annorlunda ut. Hittils har hon vart en väldigt enkel bebis och vi har bara följt henne.

Jag blir så stressad av allt alla andra bebisar kan, "min bebis är 10 veckor och kan redan sitta" "min bebis är 11 veckor och kan rulla fram och tillbaka och göra bakåtvolter" Får mig att tro att jag gör något fel som gör att hon inte utvecklas lika snabbt. Men samtidigt märker jag ju massor av utveckling och hon är helt underbar och allt kommer ju..

• Brewilma

Är det någon här som har erfarenhet om amningte fungerar för att öka mjölkproduktionen? Eller har andra tips på hur man ska öka produktionen förutom att amma ofta.

• Brewilma

Tack för svaren!! Ska prova det för det känns som att det har blivit mindre mjölk dom sista dagarna.

Vad skönt att det blev har blivit bättre replica. Känns som det blev lite för mycket på en gång :)

• Brewilma
    Emmask skrev 2014-12-25 22:56:50 följande:

God jul på er! Är era småttingar ovanligt trötta nu när de träffar så mycket folk hela dagarna? Min än helt slut och sover kanske 30 % mer än annars. Gissar att det har med aktiviteterna att göra.

Matilda har också varit jättetrött idag och sovit betydligt mer än hon brukar. Antar att det tar på krafterna för dom också med mycket folk och liv runt omkring
  • Brewilma

Jag har gett min dotter ersättning några gånger tidigare när jag har varit iväg (har inte mjölk så att jag kan pumpa ut). Nu har hon helt plötsligt börjat vägra att äta det. Är det någon som har något tips på hur man kan få henne att tycka om det igen? Det är en Jobbfest den 18 februari som jag gärna vill gå på men vägrar hon äta ersättningen så kan jag glömma den...

• Brewilma

Tack för tipset Mrs West. Jag provade men hon vägrade ändå att äta, får nog acceptera att jag får skippa festen. Men det kommer ju fler fester som tur är ????

Våran dotter är rätt exakt 4,5 månader. Jag helammar och hon äter sista gången vid 22, vaknar mellan 3-4 och sen mellan 6-7. Efter det kan hon sova vidare till nio så jag är rätt lyckligt lottad ???? Vid fyramånaderskontrollen var hon 62 cm och vägde 6030 så hon är inte jättestor men hon följer sin kurva.

• Brewilma

Våran dotter tjuter också och kan hålla på och prattjuta länge. Hon testar många olika ljud och även om det känns som att man behöver hörselskydd ibland så är det väll en del av utvecklingen :)

• Brewilma
    Svansjön skrev 2015-02-08 11:48:00 följande:

Hej på er!

Har inte läst hela tråden. Ni kanske har pratat om detta, eller så tycker ni jag är knäpp som redan tar upp detta.

Men ni som vill ha ett till barn, hur går era tankar på åldersskillnad? När vill ni påbörja försök till att bli gravid igen?

Vi vill vänta ett tag. Om det går som vi vill är tanken att Matilda ska bli ca 2,5 innan nästa föds. Hon ska i alla fall inte vara yngre ;)

Jag har läst lite om ec på sista tiden och blivit lite nyfiken. Jag vet ju att ni rör några här som håller på med det och undrar om ni har några tips för en nybörjare. Tror ni att det är lättast att köpa en potta eller en liten toasits? Tror inte att jag kommer att orka hålla henne varje gång.
  • Brewilma

Vi använder med liggdelen fortfarande. Matilda sover så gott på promenaderna, hon är inte så stor heller så det går nog ett tag till :)

Jollrar era barn mycket? Matilda hade en jättepratig period för några veckor sedan men nu jollrar hon knappt nått. Hon blir sex månader om två veckor men än har hon inte börjat med ga eller ma eller liknande. Hon ler och är social men jag blir ändå lite nojjig över att hon knappt "pratat"

• Brewilma

Våran dotter väger inte mer än så heller och till oss har dom inte sagt något så lita på sig själv tror jag!!

Är det någon som har några tips på roliga lekar man kan göra med dom nu? Hon kryper inte men sitter rätt så bra. Det känns som att hon tycker allt är roligt ett kort tag men hon tröttnar väldigt fort

• Brewilma

Vi är nog väldigt bortskämda, Matilda somnar runt nio varje kväll och sover till sju. Ibland vaknar hon mellan fyra och fem och äter lite men oftast sover hon hela natten. Dock får man ju stoppa om henne och stoppa in nappen ett par gånger varje natt men det är ju ändå väldigt smidigt.

Hon får gröt på morgon och kväll och tanken är att vi ska börja införa lunch och middag nu med så att jag kan dra ner lite mer på amningen. Hur mycket behöver dom få i sig varje måltid för att det ska räcka? Det är vårat första barn och hittills har jag ju ammat och då har hon ätit lagom mycket själv :)

• Brewilma
    Vii3 skrev 2015-05-11 00:18:37 följande:

Verkar vara en förkylningsperiod nu min son är också snuvig och det verkar som att han har ont i öronen, han är inte riktigt sig själv och lägger huvudet på sidan fram och tillbaka och tar i öronen. Lyckades äntligen få honom att sova, han har bara vilat en gång idag och knappt en timma. Imorgon ska han ta tbc spruta, om han nu kan ta den när han är förskyld? är det någon mer som har tagit den/ ska ta den??

Vi tog tbc sprutan på 6 månaders kontrollen och det är först nu som det ser ut som att den "röda pricken" ska spricka. Jag vet dock inte om man kan ta den när dom är förkylda men är han bara lite snuvig borde det ju funka. Dom tar ju den i huden och det dröjer ett tag innan det ens blir någon reaktion.
  • Brewilma

Bra tips Dasha! Det ska jag prova sen när hön väl börjar krypa ordentligt, just nu gungar hon mest bara och lyckas ta något enstaka krypsteg :)

Vi fick tbc sprutan på vårat bvc av läkaren. Min mans släktingar bor nere i Kroatien och Bosnien så det var bvc som tyckte att vi skulle ta den. Vi behövde inte betala något men det kanske beror på att vi har släkt där nere som vi kommer att hälsa på relativt mycket.

• Brewilma
    Svansjön skrev 2015-05-14 20:54:50 följande:

Har ni köpt bilstol 2?

Vad blev det?

Vi beställde idag och det blev en maxi cosi mobi. Jag fastnade för att det gick att luta den i olika lägen. Får se sen när den kommer och vi har monterat den.
  • Brewilma
    Kroken skrev 2015-05-19 10:15:57 följande:

När min äldsta, nu 16 år, var liten så var det då det var som mest liv om detta med mässlingsvaccinet (MPR hette det då, nu MMR). Det kom larm om att det kunde göra barn autistiska, några gick ut i media om att deras barn blivit det osv. Sen har det ju framkommit att den läkaren (eller vad han nu var, kanske professor eller forskare) som spred detta ljög. Det finns artiklar om det på nätet. Och vad gäller vaccin så kan man aldrig veta. Jag tror att de vaccin som är beprövade och funnits en längre period är så säkra det går. Sen finns det klart barn som reagerar på sämsta tänkbara sätt på vaccin, vilket det än är. De barn som blev autistiska, och som föräldrarna hävdar är av mässlingsvaccinet, kanske hade blivit det ändå? Det kanske bara var ett sammanträffande att det började märkas i samma veva? Vad jag förstått så är det oftast i den åldern man börjar se tydliga avvikelser om barnet är autistikt.

Med mitt äldsta barn valde jag, pga detta larm om autism, att vänta med mässlingsvaccinet tills hon var 5 år. Samma med andra barnet. Tredje barnet fick det ytterligare lite senare men det var för att vaccinet är baserat på ägg och han var allergisk mot ägg.

Vi ska ta mässlingsvaccinet nästa vecka (Matilda är 8,5 månad då) Vi ska bila ner genom Europa och stanna till på flera ställen så vi vil inte chansa. Våran BBC sjuksköterska säger att det inte är större fara att ta vaccinet innan dom blir ett MEN man måste ta en dos till om dom får vaccinet innan dom fyller ett.

Jag tror inte att vaccinet har något samband med autism och precis som någon annan skrev så sammanfaller åldern för vaccinationen med åldern för när man kam börja upptäcka autism. Det finns inget som är rätt eller fel och man kan bara göra det man själv känner är rätt. Jag vaccinerar hellre än riskerar de hemska biverkningarna som kan komma av de sjukdomarna.

Våran fick ju med tbc sprutan. Den blir som inte sjuka av men dom får en prick som sedan blir/kan bli ett sår. Men prata med dom en gång till så att du känner dig trygg
  • Brewilma

Vi vaccinerar oss om vi åker någonstans där det är stor risk att bli smittad.

Tbc är ju väldigt liten risk att bli smittad av om man inte bor ihop med folk som har det. Dessutom läste jag efter att vidgade vaccinerat Matilda att den egentligen bara är effektiv mot "de värsta" sorterna av TBC. Jag har aldrig hört att det vaccinet skulle orsaka feber men du har säkert rätt. Vi märkte inget på Matilda förrän efte sex veckor då det röda märket började komma.

Svar på tråden septemberbarn 2014