septemberbarn 2014
Våran dotter är 12 veckor och hon varken rullar eller sitter :) Alla bebisar utvecklas olika och dom utvecklar olika saker. Så länge inte någon på bvc säger att något är fel så har jag lovat mig själv att inte bli stressad. Jag vill inte bli en mamma som börjar jämföra min dotter med alla andras barn. Jag vill att min dotter ska få växa upp och vara nöjd med den hon är oavsett hur tidig/sen hon är eller vad hon väljer att göra senare i livet :)
Man måste man ju självklart få vara stolt och glad när dom gör framsteg med det blir lätt en hets och jämförelse som inte är sund för någon och det är lätt att hamna i den fällan själv.
På dagarna kan jag inte se något mönster i hur hon sover förutom att 30-45 min efter att hon vaknat på morgonen behöver hon sova en stund igen för att inte bli grinig. Är vi ute och går med vagnen somnar hon direkt i den och är vi hemma ammas hon till sömns både dag och kväll. På kvällarna somnar Ellen för natten (somnar tungt) mellan 23-01 och sover fram tills 8-9 på morgonen med 2-3 uppvak för amning. Så brukar nätterna se ut men plötsligt kommer det några nätter som ser annorlunda ut. Hittils har hon vart en väldigt enkel bebis och vi har bara följt henne.
Jag blir så stressad av allt alla andra bebisar kan, "min bebis är 10 veckor och kan redan sitta" "min bebis är 11 veckor och kan rulla fram och tillbaka och göra bakåtvolter" Får mig att tro att jag gör något fel som gör att hon inte utvecklas lika snabbt. Men samtidigt märker jag ju massor av utveckling och hon är helt underbar och allt kommer ju..