• misa85

septemberbarn 2014

Emma90 skrev 2015-01-21 13:33:04 följande:

4,5 mån och vår pojke är 61 cm och väger 6,2kg. Nu kom han en månad förtidigt men jag tycker han ligger bra till om man kollar vad era små väger.

Om 1,5 vecka ca har jag tänkt att börja introducera gröt, ska bli intressant och se vad han tycker om det då allt annat han har fått smaka har varit super gott. Blev nästan besviken första gången han fick smaka något för han gjorde ingen min alls utan smaskade bara på :D haha

Sally är född 31/8 och väger 6,3 och är 60,5 cm så se är typ lika :)
  • misa85

Här har det varit helammning fram tills en vecka sen ungefär. Jag fick då veta att jag måste börja jobba i början av april så då måste vi avveckla amning varannan timme och ge lite mer mat istället. Hennes mage är sååååå känslig, får ont i magen om mycket jag äter så får ta det lugnt.

Hon äter lite gröt på morgonen som en andra frukost typ, sen försöker vi med smakis av grönsaker till lunch. Tanken så småningom är att hon äter en andra frukost och lunch och ev en mellis men annars kommer mannen ner på jobbet så får hon amma då.

Jag vill gärna amma ett tag till men inte hela dagarna och nätterna så hoppar gärna nåt mål snart :)

Hon blir snart 6 månader. Vänder sig från mage till rygg sen ett par månader och sitter sen nån vecka men händer sig inte från rygg. Den där armen är krånglig alltså :)

• misa85

Vi ger vatten till varje måltid trots att jag ammar. Har börjat mer och mer att ta bort amningen direkt innan eller efter maten då jag snart ska jobba 5 v så är vi tvungen att framförallt vänja de stavkars brösten. Jag har pumpat så det finns i frysen om hon inte skulle äta men tanken är att hon äter en portion gröt på morgonen som en andra frukost efter amningen och sen en lunch när hon vaknar. Vatten behöver hon för att förhindra förstoppning få hon blir hård i magen trots laktulos.

En portion kan variera enorm från barn till barn. När en av tvillingarna var 9 månader åt han en liten 4 månaders burk och det var hans fulla portion :)

• misa85

Vi ammar på morgonen vid typ 5-6 nån gång sen äter hon gröt, 3/4 dl är vi uppe i nu, + lite frukt vid typ 8 tiden och sen ammar hon lite på de inga hon somnar för att sova 2-3,5 timme. När hon vaknar brukar vi försöka med lite mat men det gillas inte så det blir amning fram till ca 17 då vi försöker med mat igen som oftast inte gillas så vi forsätter att amma :)

Börjar dock bli galet stressat över att ungen inte vill äta mat. Hon gapar men spottar ut och får kväljningar. Jag börjar jobba snart och hon ammas ju mestadels. Hur ska detta gå?

• misa85
    linnéa001 skrev 2015-03-03 21:51:27 följande:

Hon äter alltså frukt och gröt men inte riktig mat? Jag vet inte om det är rätt väg att gå men när jag var liten så lurades mina föräldrar lite då jag helst bara ville ha efterrätterna och inte maten. De gav en tugga efterrätt och sedan mat några tuggor och när jag märkte att det inte var efterrätt så gav de efterrätt igen en eller ett par tuggor.

Annars kanske ni kan testa att blanda lite morotspuré i gröten så kanske hon vänjer sig vid smaken, om hon nu gillar gröt. Eller blanda broccoli i fruktpurén. Ungarna fattar ju liksom inte vad som är konstiga kombinationer. Bröstmjölk med lite morot i kanske fungerar också. I början blandade jag bröstmjölk i allt, men det behövs inte längre.   

Gröten är mums och så även fruktpure. Hade hon inte blivit förstoppad av gröt och varit tvungen att äta 10 ml laktulos varje dag hade jag gett gröt även till lunch när jag jobbar men det kommer hennes mage inte klara av. Jag har pumpat ur massor men inte så det räcker att äta flaska med bröstmjölk vid varje mål lixom.

Vi brukar ge fruktpure på varje sked när hon protesterar och det kan gå kanske två skedar men sen klöks hon och spottar ut över frukten.

Ska prova blanda i bröstmjölk i fler mat och se om hon accepterar det men även ditt tips att blanda i mat i gröten, det kanske går :)

Jag hatar att det blir så här stressigt. Min man fick inte förlängt på sin provanställning så då blir jag tvungen att gå in o jobba i minst 5 veckor bra mycket tidigare än jag planerat. Det går säkert bra bara ungen äter!
  • misa85
    Kroken skrev 2015-03-06 20:54:28 följande:
    Gjorde slag i saken och beställde två bakåtvända bilbarnstolar från Babyland i dag. Var nöjd med valet (Axkid minikid), och är det fortfarande, men nu ikväll fick jag mejl från Babyland om att de har 15% rabatt på hela sortimentet hela helgen! FAN!!!!! Rent ut sagt! Det hade betytt ca.800:- mindre för vår del! Har mejlat dem men antar att jag inte får svar förrän på måndag och jag antar att de inte kan göra nåt på priset i efterhand.

På dem stolen vi ska ha gällde inte rabatten iaf, jag tror inte den gäller på bilstolen :)
  • misa85
    Kroken skrev 2015-03-05 19:47:56 följande:
    I fyra veckor har vi nu haft en bebis som vaknar varannan timme nätterna igenom. Någon natt har det varit varje timme och några enstaka gånger har hon sovit 4-5 timmar innan hon vaknat. Men jag känner mig helt slut! Är så himla trött! Tänkte ge henne gröt på kvällen för att se om det blir bättre, men hon får kväljningar och kniper ihop munnen allt vad hon kan. Samma med vanlig mat, går några skedar sen kniper hon igen. Välling verkar hon gilla men hon får kväljningar av flaskan så det blir på sked och då tröttnar hon efter ett tag. Hon hinner aldrig få i sig några större mängder så att det ev. gör skillnad på sömnen. Nu vaknar hon väldigt ofta av drömmar så det är ju inte ens säkert att mat, gröt eller välling gör nån skillnad. Blir säkert bättre om några veckor när utvecklingsfasen är över.

Får hon kväljningar av pipmugg också? Tänkte om det kanske finns alternativ istället för att mata med sked som för övrigt låter drygt med välling :)
  • misa85
    Kroken skrev 2015-03-06 20:54:28 följande:
    Gjorde slag i saken och beställde två bakåtvända bilbarnstolar från Babyland i dag. Var nöjd med valet (Axkid minikid), och är det fortfarande, men nu ikväll fick jag mejl från Babyland om att de har 15% rabatt på hela sortimentet hela helgen! FAN!!!!! Rent ut sagt! Det hade betytt ca.800:- mindre för vår del! Har mejlat dem men antar att jag inte får svar förrän på måndag och jag antar att de inte kan göra nåt på priset i efterhand.

Fast tar tillbaka det jag skrev för det ser ut som rabatten gäller axkid :)
  • misa85
    septemberfjorton skrev 2015-03-08 02:54:48 följande:

Känner att jag måste skriva av mig lite och vet inte var annars.. Igår började jag med min sömnmedicin igen eftersom jag börjat sova så otroligt dåligt. Har haft ett uppehåll sedan jag fick reda på att jag var gravid, och tanken var att om jag ens skulle amma så var målet 3 månader, sedan 6 månader.

Ingrid är snart 6 månader och jag har de senaste två veckorna trappat ned på amningen då det ändå krånglat så mycket med eksem på brösten och får inget stöd/hjälp från vården. När jag bestämde mig för att trappa ned mådde jag SKITDÅLIGT. Det kändes oerhört jobbigt. Nu när jag pumpar för att undvika mjölkstockning, slänger jag mjölken pga medicinen, och det känns ännu värre.

Från att ha försett mitt barn med all näring hon behövt, efter att hon vuxit till en liten människa i min mage, är nu mjölken bara något dåligt som måste bort. Att hon dessutom nu ratar ersättning(det gick bra med en flaska om dagen till en början), och därför inte går upp som innan, gör att jag känner mig så himla dålig som slutar amma. Att det innebär att hon får en piggare, gladare och fungerande mamma glömmer jag liksom bort. Är det normalt att det är såhär jobbigt att sluta amma? Och gör jag verkligen rätt som gör det?

Ber om ursäkt för långt inlägg men det gnager så det här.

Jag är inte i samma sits som dig men måste sluta amma pga att jag ska börja jobba. Vi har kämpat som tusan med att hon ska äta mat och ersättning men hon gapar ett par tuggor sen spottar hon ut allt. Igår var första gången hon tog ersättning och jag bröt ihop. Det kändes så hemskt, här kommer jag och bestämmer att hon inte får amma längre. Som sagt är vi inte i samma sits men jag förstår hur du känner med amningen. Jag vill inte alls sluta amma men jag måste jobba :(
  • misa85
    septemberfjorton skrev 2015-03-17 00:41:02 följande:

Hjälp! Vi fick en bilbarnstol av mina föräldrar i julklapp, en britax köpt i november. Idag skulle den invigas och jag insåg att det bara är ett trepunktsbälte, och inte fempunkts, som jag var noga med att ha till babyskyddet. Är detta säkert nog eller borde vi byta till en stol med fempunktsbälte(vore så himla jobbigt att tacka nej till en rätt dyr present osv)?

Hon verkar sitta väldigt bra, men remmarna ovanför axlarna är lite för långt ner på lägsta nivån och alldeles för långt upp på högsta.. Detta gör mig också nojig nu.. Min oro för den lilla dyrgripen har verkligen nått svindlande höjder den sista tiden, hehe.

Jag trodde alla stolar nummer två hade fempunktabälte? Jag hade inte använt med trepunkts om det nu ens finns. Valde bort det på babyskyddet också.
Svar på tråden septemberbarn 2014