• Dasha

septemberbarn 2014

septemberfjorton skrev 2015-01-29 00:46:17 följande:

Är det någon mer än jag som känner sig ensam pga föräldraledigheten? Alla mina vänner gör liksom annat, och jag flyttade tillbaka hit för ett och ett halvt år sen efter stt ha bott i Göteborg i sju år, bara att bo i en småstad med typ ett café känns.. Sådär. Jag kände mig lite ensam redan som gravid, men nu är det som att de få vänner jag har här inte ens vill ta i mig med tång. Vädret gör ju inget bättre, kan inte ens gå ut och ta en promenad för vagnen glider och trottoarerna är fulla av snö. Jaja, ville bara veta om det är en någorlunda vanlig grej.

Kolla på BVC. Där har dem säkert antingen officiella föräldragrupper, eller så hänger det lappar om att det anordnas föräldraträffar för dem som är fikasugna, vill ha sällskap och har bebisar (för att det är ju vanligt att man känner sig ensam). annars häng upp din lapp där
    fiialotta3 skrev 2015-01-29 00:18:25 följande:

Hjälp! Känns som att jag har mindre mjölk i brösten än innan. Förut blev de spända efter ca 3 h om inte Vera ätit på ett tag men sen i söndags kväll är de "mjuka" hela tiden och Vera äter oftare än vanligt! Ska det vara så? Är första barnet så har ju inget att jämföra med.

vad jag vet, så betyder det bara att det har ordnat sig så bra med din mjölk så att det kommer exakt när bebisen ska suga och exakt så mycket som bebisen ska suga. När du hade spända bröst - då håll det på att stabilisera sig, och nu - grattis - nu slipper du spända bröst och bebisen får maten som hon behöver!

• Dasha
    Mrs West skrev 2015-01-29 13:42:09 följande:

Fialotta, mina bröst är likadana men jag tror att jag även producerar lite mindre mjölk. Jag har inte ammat på utan istället gett ersättning för extra mättnad på kvällen. Han har även fått lite gröt ibland.

Men i natt så ammade jag bara och då åt han ofta. Nu spänner de igen 2,5 h efter sista måltiden.

ja, du säkert producerar lite mindre mjölk nu, fast det är ju därför att du gav ersättning på kvällen så bebisen behövde inte suga på natten.

sedan när din bebis sög på natten istället för att få ersättning - då fick din kropp signalen att du måste producera mera mjölk igen. Alltså nu producerar du extra mjölk för att kompensera uteblivandet av ersättningen förra kvällen.

hade du enbart ammat - då skulle icke-spända bröst betyda att nu har det ordnat sig och du producerar exakt lika mycket som barnet behöver, och exakt i den stunden som bebisen suger.

• Dasha

panik!

nu har min bebis börjat tjuta! alltså han är nöjd och glad, och tjuter bara för att prova rösten. tjuter oooofta Demon
    typ ligger lugnt, ger ifrån sig ett jättetjut, ler lite halvnöjt, halvförvånat, tjuter igen, osv.

det värsta är att precis vid 4,5 månader har hans syster börjat tjuta så. Det fortsatte tills hon var 4 år, och även nu tjuter hon ibland när hon tycker att nåt är roligt eller är missnöjd. men tills hon var 4 år så tjot hon så här jämnt, vi är alla hörselskadade hemma. vi la ner alla våra krafter på att få henne sluta tjuta, och funkade efter 2,5 år (innan dess var vi aldrig säkra: har hon kanske ont nånstans?)

alltså nu är det precis samma jobbiga bilden! det har börjat för en vecka sen, och då var vi beredda oh sa med sträng röst: nej. sluta. han är ju duktig på att läsa av ansiktsuttryck och slutade för en stund, sedan började igen.

hur får jag honom att  sluta tjuta? är dwen någon annan som hör liknande från sin bebis? ska jag kanske vänta tills han blir runt ett år och börjar förstå ordet NEJ bättre? orkar inte med samma krig igen. Skrikandes

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-01-30 17:21:36 följande:

. Idag behövde hon ju bevisligen kissa eftersom det kom typ en minut efter pottbesöket

roligt att du prickar in bajset! så skönt att slippa byta bajsblöjor! säkert mycket skönare för din dotter att bajsa på pottan än i blöjan! (och så slipper du den där mardrömmen som man läser ibland här på föräldralivet, att en treåring har ingen aning hur man bajsar på en potta och det bara går inte)

vad jag minns, så använder din dotter napp? brukar hon ha den på pottan? kanske kan hjälpa henne att slappna av?

min son bajsar alltid på pottan, men ibland vill han inte sitta på den (kallt kanske?), även om han är lite kissenödig (inga problem om han är jättekissenödig, typ efter sömnen). han spänner benen och står upp. Om han just då får mitt eller sitt finger i munnen  - då slappnar han av omedelbart, sätter sig på pottan och kissar.

det har hänt några ggr att jag fick hålla honom över handfatet, det funkar alltid (jag vill inte hålla honom så, han är för tung nu).
    mannen kan aldrig få sonen sitta på pottan, han håller bebisen över handfatet och  sonen alltid kissar.

alltså prova napp eller ditt finger just när hon sätter sig på pottan.

ibland funkar det också att titta min son i ögonen och gulla med honom, då ler han brett och sätter sig och slappnar av och kissar.

• Dasha
    Bebislängt skrev 2015-01-30 16:27:28 följande:

Vår bebis har också börjat med tjut men har inte alls tänkt på att försöka få honom att sluta. Tvärtom så uppmuntrar vi det. Känns ju bara positivt att han experimenterar med sin röst :). Men vi har ju inte samma tidigare erfarenhet som er.

Kroken skrev 2015-01-30 16:46:37 följande:
    Min bebis tjuter också och testar rösten. Det har mina andra tre barn också gjort och jag skulle aldrig komma på tanken att försöka hindra dem. Det är ju träning och olika läten uppmuntrar jag

Av erfarenhet från förskolans värld är det heller inte ovanligt att barn tjuter långt upp i ålder, av glädje eller för att de är missnöjda. När de blir större och förstår mer vad man säger kan man givetvis försöka få dem att tjuta mindre men samtidigt så är det ju en del i utvecklingen. Det ger sig efter ett tag. Jag har iallafall aldrig stött på en femtonåring som går omkring och tjuter som bebisar/småbarn gör
    tack för era svar!

ska försoka avvakta och se på det som en del av utvecklingen.

fast han får väl prova rösten 3-4ggr om dagen, inte 50 ggr om dagen?

• Dasha
    bak14 skrev 2015-01-30 19:41:19 följande:

Lite sent kanske men är det ok att jag hoppa in här nu?

ja självklart, välkommen! när föddes din bebis? hur gr det för er?

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-01-30 22:43:35 följande:
    Min dotter tjuter också ibland,
    jag kan nog inte säga att min son tjuter ibland. snarare att han tjuter jämnt. när han är uttråkad, när det är roligt,när han försöker nå något och inte kan, när han har lyckats att nå något, när han ska bajsa, när han har bajsat, när han vill sova osv.
    bak14 skrev 2015-01-30 23:48:12 följande:

Tack Linnéa och Dasha! Vår lilla son föddes 5/9. I början hade han kolik så han skrek och hade väldigt ont, och för några veckor sedan blev han förkyld och rosslade mycket och efter det kom hostan, sist när vi var hos läkaren fick vi veta att han har luftrörskatarr. Stackarn har inte haft det lätt.

stackars! hoppas att han kryar på sig fort. det är mycket besvärligt med luftkatarr, men oftast är ofarligt även för bebisar (enligt 1177).

min son är väldigt snuvig nu. det är tredje ggn att han blir så snuvig. den här ggn smittades han av pappan som ligger hemma hela veckan med svår förkylning.

dessa män med deras svåra förkylningar som kräver en veckas sängliggande!

alltså vilken lycka det är att kunna snuta sig själv! man får en sån distans på sig själv när man ser hur stackars bebis kan lida.
  • Dasha
    Vii3 skrev 2015-01-30 19:38:58 följande:

Hej

Min son har också börjat tjuta vissa dagar mer vissa dagar mindre, han har en väldigt jobbig tandsprickning så det känns som om han skriker mer de dagarna de kliar mer i tänderna. Tydligen känner vissa knappt av tandsprickning medans vissa kan ha de månader innan tanden börjar synas. Min verkar vara känslig för detta. Han började klia i tänderna med näven redan vid tre månader och har hållt på så nu i 1,5 månader och det blir bara värre. Senaste veckan har varit hemsk han gnäller och skriker hela dagarna och spänner sig i hela kroppen samtidigt som han biter i något. Har provat på med babydent men det hjälper inte särskilt mycket tycker jag. Det är mest på kvällarna som han är igång som mest och sen har han ju sovit hur dåligt som helst :(

min son har ingen tandsprickning än.

har ni provat att ge honom en kylande tuggleksak? en sån ring med vatten i, som man lägger i kylen?

eller också en morot från kylskåpet, skalad (skär av en inte för lång bit, liite längre än cylindern där man kollar grejer som bebisen kan kvävas på).
    en tjock skiva av kylskåpskal gurka är ännu bättre, men då ska man se till att han inte får i sig en bit.
  • Dasha
    fiialotta3 skrev 2015-01-31 11:55:58 följande:

Dasha
    Nu har jag missat nått! Vadå för cylinder och vart kan man få tag på den? :)

alltså en sån glascylinder ditt man kan lägga i saker. om saken får plats - då kan bebisen sätta den i halsen. säljs på apoteket. trodde alla hade en sån...

• Dasha

det var kanske från gobocken jag fick en sån.. eller var det svärmors present?

Svar på tråden septemberbarn 2014