Inlägg från: septemberfjorton |Visa alla inlägg
  • septemberfjorton

septemberbarn 2014

Hittade ett recept på välling som jag funderar på att prova om det blir bekymmer med gröt i framtiden. Har hittills bara hittat en köpte välling/gröt som faktiskt är vegansk. Den "mjölkfria" brukar innehålla hydrauliserad(?) mjölk.

Min brors sambo har förresten skrivit upp ett bra recept på havregrynsgröt här(hon har räknat väldigt noggrant): veganbarn.nu

• septemberfjorton

Är det någon mer än jag som känner sig ensam pga föräldraledigheten? Alla mina vänner gör liksom annat, och jag flyttade tillbaka hit för ett och ett halvt år sen efter stt ha bott i Göteborg i sju år, bara att bo i en småstad med typ ett café känns.. Sådär. Jag kände mig lite ensam redan som gravid, men nu är det som att de få vänner jag har här inte ens vill ta i mig med tång. Vädret gör ju inget bättre, kan inte ens gå ut och ta en promenad för vagnen glider och trottoarerna är fulla av snö. Jaja, ville bara veta om det är en någorlunda vanlig grej.

• septemberfjorton

Tack för alla svar! Jag ska höra med BVC om det finns någon grupp eller så. När vädret blir bättre tänkte jag börja kolla upp öppna förskolan. (Har inget körkort).

Linnea001: Vännerna har hälsat på en-två gånger sedan hon kom, men de har inga egna barn och verkar ha fullt upp med sina liv på något vis. Vad fint att du hittat nya mamma-vänner :)

• septemberfjorton
    Dasha skrev 2015-01-30 17:49:09 följande:

tack för era svar!

ska försoka avvakta och se på det som en del av utvecklingen.

fast han får väl prova rösten 3-4ggr om dagen, inte 50 ggr om dagen?

Ingrid tjöt också väldigt mycket för ett par veckor sen, men har bytt ut det mot ett mycket gulligare (och snällare mot öronen) ljud. Ett slags gurglande/blubbande då hon liksom använder tungan.
  • septemberfjorton
    septemberfjorton skrev 2015-01-30 18:06:05 följande:

Ingrid tjöt också väldigt mycket för ett par veckor sen, men har bytt ut det mot ett mycket gulligare (och snällare mot öronen) ljud. Ett slags gurglande/blubbande då hon liksom använder tungan.

Det kom iväg för fort! Jag skulle skriva att din bebis kanske också byter ut tjutet, om det så bara är för ett litet tag.
  • septemberfjorton
    Emmask skrev 2015-02-04 09:36:30 följande:

Förlåt om jag frågat om något ni redan behandlat, säg till i så fall.

Hur många gånger om dygnet ammar ni era barn, ni som helammar? Enligt min app, där jag skriver in allt, äter hon i snitt 7 gånger per dygn och sover i snitt 13 h och 40 minuter per dygn.

Pratade med BVC för några veckor sedan. Jag hade då försökt minska amningen eftersom jag upptäckt att hon behöver äta mer sällan än jag fått för vana. Men just när jag drog ner på amningen började hon sova sämre, så BVC tyckte att jag skulle öka den igen och se om nätterna blev bättre. Det blev de inte.

Överväger nu att dra ner på nåt mål om dagen igen. Kanske har jag gett henne mat oftare än hon behöver, vilket kanske är onödigt. Kanske missar jag något annat behov? Hennes vikt tyder också på att hon på inget vis är undernärd, 7,8 kg vid 4,5 månades ålder. (Obs att jag inte är orolig för hennes hull, hon är ju ett spädbarn.)

Ingrid ammar nog ganska exakt som du beskriver. Har inte tänkt så mycket på det, mer än att jag hoppas det blir mer sällan när hon får mer mat. Det jag dock märkt är att när sambon tar henne och ger flaska på natten, kan han komma undan med en matning på tio timmar ibland. Det kan även funka att stoppa in nappen och nynna lite, säger han.
  • septemberfjorton

Är det någon som vet om man kan ge en halv portion mat(ungefär) istället för gröt? Ingrid hatar verkligen all gröt hon testat(majs, havre, bovete, hirs). Hon gillar däremot sötpotatis och majs, och avokado älskar hon. Jag vet ju att det är mindre näring i maten, men kan man ändå ge henne exempelvis mer avokado så hon kanske står sig bättre när jag ändå helammar? Om jag blandar i bröstmjölk i allt så får hon väl näring därifrån?

Är lite knäckt att hon inte gillar gröt lika mycket som jag, haha.

• septemberfjorton
    Dasha skrev 2015-02-04 16:38:18 följande:

fast vänta nu, du berikar ju gröten själv, eller hur? med järnsaft och annat?

nu i efterhand vet jag varför min dötter ratade gröten: den var för lös. Så du kan prova ta väääldigt lite vatten, hon gillar det kanske mer.

linnéa001 skrev 2015-02-04 15:23:16 följande:

Jag vet inte, men det är ju ingen lag på att ge gröt. Min dotter gillade gröt tidigare, men vill inte ha det längre. Tänkte därför ge potatis och morot ikväll istället.

Testa förresten att blanda lite morotspuré i gröten, det gjorde jag en kväll när jag hade puré kvar som behövde ätas upp eller kastas. Det gillade min flicka.

Tack för svaren! Har gjort den väldigt lös faktiskt.. Ska tjocka till den och blanda i lite morot och prova :)
  • septemberfjorton
    MNS skrev 2015-02-20 21:27:11 följande:

Hej, har följt tråden nu ett tag och detta blir mitt första inlägg :) dottern är född 11 september och så härligt det är :) vi har blivit välsignade med en toknöjd tjej som sovit hela nätter sen hon var ca 1 mån, somnar 9 på kvällen och sover ända till 10 på dagen. Ljuvligt för mig.

Största anledningen till att jag skriver nu är för att jag såg, tror det var dasha? Vars bebis fått en inflammation i ögat? Hur uppenbarade den sig. Har märkt nu på e.m att det tårar mycket ur dotterns öga och kommer då som gult gegg men hon verkar heller inte besvärad av det. Ska självklart ringa BVC direkt på måndag :)

Kul också att läsa om alla era underverk och vilken utveckling dom gör :) känns också lite skönt att det finns flera här vars barn inte ännu vänt sig, så man känner att man inte är ensam om det :)

Försökte lägga in en bild men skriver från ipaden så vet inte riktigt hur man gör :)

Hej! Våran dotter hade också geggiga ögon, började i det ena och sen spred det sig till andra. Jag fick också problem. Jag gjorde rent med koksaltlösning(1 krm salt till 1 dl kokat vatten). Det gick bort på knappt en vecka.

Skönt med sömnen, förresten :)
Svar på tråden septemberbarn 2014