Svansjön skrev 2015-04-19 13:57:30 följande:
Jag och min man har pratat om femminutersmetoden. Dock har vi inte känt att vi behövt det så värst mycket, då sonen somnar snabbt i vår famn och så är det bara att lägga honom. Problemet är att han vaknar på nätterna massvis med gånger och somnar inte om själv.
Denna vecka som gått har vi tagit bort mat på natten (ersättning). I förrgår så ville han inte komma till ro i min famn, så efter en halvtimme gick jag och la honom i sin spjälsäng sa godnatt och pussa honom. Gick därefter ut och stängde dörren. Vi har kameravakt, så då såg jag att han låg och jollra, pilla med nappen och kikade runt. Efter 10 minuter somna han utan att skrika eller gråta. Den natten sov han från 21:00-07:20. Igår så var det samma sak, han ville inte komma till ro i famnen. Så min man la honom i sängen och gick ut. På kameran lekta han med nappen och en nalle. Efter 5 min sov han utan skrik eller gråt. Han skrek två gånger inatt, så jag gav honom nappen och jan somna direkt för att sen vakna 07:00.
Tycker han har sovit bättre sista två nätterna, vilket är skönt för oss alla. Hoppas bara detta håller i sig.
Här hemma händer det att vi måste lämna dottern ensam i sängen när hon ska somna in, annars skriker och gråter hon så fort hon ser oss :) oftast ligger hon dock i stora sängen eftersom hon inte gillar att vakna upp ensam.
Jag(vi) skulle ALDRIG använda oss av någon metod, särskilt inte en som lär bebisen att ingen kommer och tröstar när hon gråter och skriker. Är hon ledsen/orolig/rädd/arg och lugnar sig i famnen utgår jag ifrån att det är närhet hon vill ha och behöver. Under inga omständigheter kommer jag vägra mitt barn närhet när hon gråter.
Detta är förstås bara min åsikt och hade inte min sambo kunnat sova med dottern på natten så mycket som han gör så kanske det varit annorlunda, men jag hoppas och tror att vi hade löst det utan att gå emot våra naturliga instinkter att trösta.