Inlägg från: Anonym (Kan vara bra...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kan vara bra...)

gravid 2:a gången

Det är i dock vissa fall bra om din barnmorska vet om ifall du har varit gravid tidigare. Jag är exempelvis noll negativ i blodgruppen, vilket vi vet att pappan till mitt blivande barn inte är. Om barnet blir positivt i blodgruppen (relativt troligt) kan min kropp reagera och attackera barnet i magen. Risken för detta är större om man har haft flera graviditeter och dessutom genomgått en abort. Så då kollar de dig lite oftare, för bebisens skull.

Min sambo visste om att jag genomgått en abort tidigare. Kanske mycket för att det färgat min syn på hur/när man skaffar barn.... Sen var det liksom skönt att han visste allt när vi bestämde oss för att bli föräldrar ihop.

De frågar dig om du fått barn tidigare, men de frågar dig även om du har varit gravid. För mig föll det sig då naturligt att svara nej, sen ja på andra, trots att sambon var med. De frågade bara om det var missfall eller inte, sen grävde de absolut inte mer i det alls. Fokus låg inte alls på det, men de kollar mig extra som de bör.

Om det är jätte känsligt, kanske kan du berätta då du ringer och bokar tid? De har inte rätt att uppge din information ur journalen till andra, MEN om man väljer ta med sin sambo/kille på alla BM träffar måste man vara beredd att prata om känsliga saker. Sjukvården har inte heller rätt att söka hursomhelst i dina journaler, så information kan faktiskt missas...

Jag kan tycka du kan berätta om din tidigare abort för din kille innan ni åker till BM. De flesta killar har mycket mer empati än man kan tro i de lägena. Både min numera sambo plus de killkompisar som vet är de som gett mig i särklass mest stöd och värme då jag berättat.

Svar på tråden gravid 2:a gången