Inlägg från: Anonym (löjligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (löjligt)

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Ska de ta bort ordet "blekansikte" med nu från alla gamla indianfilmer och böcker liksom....

• Anonym (löjligt)
    Gert skrev 2014-09-29 19:28:06 följande:

Mina barn ska få läsa Tintin i Kongo, äta negerbollar och se på den ocensurerade versionen av Pippi Långstrump där Pippi säger "Min pappa är Negerkung".

Ja tror inte nån bryr sig faktiskt kom och tänka på filmen sune och negerbollarna :)
  • Anonym (löjligt)

Vad är negativt med negerkung jag menar kung är ju kingit att va :)

• Anonym (löjligt)
    Krixx skrev 2014-09-29 21:05:24 följande:

Tycker det är rimligt att böcker till barn ändras allteftersom språket ändras. Barn har nog svårt att förstå kontexten i hur vissa ord använts tidigare. Språket ändras kontinuerligt och ord som tidigare använts slutar användas eftersom de anses olämpliga. Helt naturligt.

Hoppas de slutar varandra ho..a och könsord på skolorna då snart
  • Anonym (löjligt)
    dessan59 skrev 2014-09-30 08:51:10 följande:

Jag har fostrat 2 barn som idag är 30 och 21 år, jag har läst Pippi Långstrump

under deras barndom. Jag blir arg för att det hela tiden i frågasätter vad som är rasistiskt eller inte. Först vad det om "neger"bollar, och nu negerkung, det finns säkert andra ord som kommer att bytas ut. När jag var liten fanns det ett program som hette "Den vita stenen", är det också rasistiskt? nämen var ska det sluta?

jag har aldrig tänkt att negerkung skulle vara rasistiskt ord, utan jag tyckte att wow

vilken häftig farsa pippi hade! när ska det sluta?

Ja exakt tror inte nån hade tänkt på det innan men nu med allt rabalder har det blivit en stor sak av det... tänk överallt där det står guling och blekansikte ska vi börja censurera alla gamla filmer och böcker...?? Ta bort vita rockar på sjukhuset typ :- D
  • Anonym (löjligt)
    Anonym (löjligt) skrev 2014-09-30 13:04:49 följande:

Blev nåt fel när jag länkade inte det jag skulle länka... virus? Who knows så öppna inte länken
  • Anonym (löjligt)

När jag porren censureras som kan uppfattas kvinnoförnedrande... :)

• Anonym (löjligt)
    Anonym (löjligt) skrev 2014-10-01 07:15:12 följande:

När jag porren censureras som kan uppfattas kvinnoförnedrande... :)

"När ska " ska det stå :)
  • Anonym (löjligt)

Kanske ska ta bort dvärgarna i fångarna på fortet med ??de är "springsjasar" och hämtar saker mm

• Anonym (löjligt)
    asta66 skrev 2014-10-01 07:30:11 följande:

Det är väl det minsta. Och från snövit!

Japp

Och spökplumpen är ju svart!
  • Anonym (löjligt)

Om man tittar på nån gammal film med tex rasistiskt inslag får man ju prata om det att "så var det förr visst är det bra att vi inte har det så här längre" man ska inte underskatta barns förståelse om man förklarar på ett bra sätt som en ansvarsfull förälder varför göra problem av det...

• Anonym (löjligt)
    Trubbel skrev 2014-10-01 14:44:44 följande:

Jag tror att färgade barn och deras föräldrar kan ta illa vid sig, exempelvis. Och jag tror att barns värdegrunder inte utvecklas i någon högre grad av att lära sig ordet "negerkung" utan att samtidigt få ett begripligt sammanhang.

Nej, jag ser ingen fara med den här typen av censur. Jag censurerar friskt vad mina barn får se och läsa, i alla fall tills de blir gamla nog att förstå ord och händelser i ett större sammanhang. Om man vill diskutera rasism och språkbruket på 80-talet är det bättre att låta skolorna sköta den uppgiften, där eleverna samtidigt får kunskaper om tex apartheid.

Jag jobbar med media och trots det ser jag inget hot med den här formen av censur. Hade det däremot handlat om lagstiftning hade jag reagerat kraftigt. Men här rör det sig om ett medieföretag som tar ansvar för sin produktion, om än lite sent - och det är så det ska fungera.

Jag tar också ansvar för det jag publicerar.

Min starka misstanke är att det inte är just publicister som går i taket över detta, utan människor som själva skulle kunna tänka sig att använda n-ordet som benämning på svarta som tar illa vid sig och personligen känner sig censurerade.

Blekansikte då? Borde det också klippas bort?
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".