Inlägg från: Grande Rock |Visa alla inlägg
  • Grande Rock

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Har gjort det skrev 2014-09-30 07:10:18 följande:

Det handlar naturligtvis INTE om ifall Pippi skulle vara rasist eller inte. Det har INTE på något sätt med saken att göra. Det det handlar om är att vi i Sverige inte ska censurera gamla filmer för vad som idag är politiskt korrekt.

Oavsett vad det handlar om. Det är ALLTID fel att göra så. Fatta!

sedan när är en nyutgåva en gammal film?
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Grande Rock
    Har gjort det skrev 2014-09-30 16:11:59 följande:
    Jag tycker man ska vara stenhårt mot den här typen av dumheter. Det finns absolut INGEN anledning att klippa i Astrids verk. Vad tror man sig uppnå med det? Yttrandefriheten är på allvar hotad om folk tycker att dom har rätt att klippa i verk från en annan tid. Om man tror sig värna barnen så tar inga barn skada av att nån är negerkung. Om det nu är så farligt så får väl svt spela in en ny film.

Censur är censur och det är alltid farligt.
    Personligen tycker jag det är bättre att de klipper bort valda delar och visar filmerna istället för att inte visa filmerna öht, vilket är alternativet.
  • Grande Rock
    Centurione skrev 2014-10-01 16:14:36 följande:
    Då får man skriva nya sagor och berättelser. Man kan inte ordna bokbål på de gamla, och förbjuda att folk har kvar kopior av dem att läsa för sina barn. Då är vi ju tillbaka i Hitlertyskland och i Stalins Ryssland! Eller i Saudi IDAG, där de river ut t.o.m. bilder på en tecknad kvinna i kortärmad blus, innan boken eller tidningen får komma in i landet... (Fast det är kanske så ni vill ha det?)
    Vem har förbjudit?
    SVT klipper bort vissa delar i filmen de ska visa, det betyder inte per automatik att alla gamla kopior ska förstöras eller inte får visas.

Eller vet du mer än vad som stod i artikeln?
  • Grande Rock

så länge de gör det i samråd med rättighetsägaren (i det här fallet Saltkråkan) ser jag inte att det är att betrakta som ett brott mot varken yttrandefrihet eller tryckfrihet

Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".