Inlägg från: asta66 |Visa alla inlägg
  • asta66

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Juronjaure skrev 2014-09-30 22:44:36 följande:
    Fånigt resonemang. Sedan när är ordet "vit" negativt laddat? Neger däremot är ett negativt laddat ord, och Pippi är inte den första sagan i världshistorien som ändrats med tiden...

Tycker att alla borde läsa detta: www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/carinabergfeldt/article19618201.ab
    Negerkung har ju en historisk referens.
    Sen är ju alla goda feer blonda medans de onda mörka. Är det också rasistiskt?
    För att inte tala om hur icke-genusmedvetna gamla barnböcker är! Där har vi en hel del att plocka bort.
    Tänker på bokbål...
  • asta66
    Anonym (löjligt) skrev 2014-10-01 07:18:32 följande:

Kanske ska ta bort dvärgarna i fångarna på fortet med ??de är "springsjasar" och hämtar saker mm

Det är väl det minsta. Och från snövit!
  • asta66
    Anonym (löjligt) skrev 2014-10-01 07:43:35 följande:
    Japp

Och spökplumpen är ju svart!
    Han hade jag ju glömt. Och han stal så det utmålar ju svarta som tjuvar!
  • asta66
    Centurione skrev 2014-10-01 16:26:14 följande:
    För att inte tala om uttrycket "lång gris" i Robinson Crusoe. Det var vad infödingarna kallade vita människor för nämligen - de lagade till dem hängande på ett spett över en öppen eld, på samma sätt som de lagade till grisar! Jag känner mig VÄLDIGT KRÄNKT över att mitt folkslag reduceras till en maträtt...
    Inte jag. Dumma öknamn har vi människor alltid gett. Det finns viktiga saker att ödsla tid på.
  • asta66
    Tom Araya skrev 2014-10-01 16:33:17 följande:

Jag tycker detta är helt okej. Berättelserna om Pippi hänger inte på vad hennes sällan förekommande pappa tituleras som och jag tycker heller inte det kan jämföras med när man klipper bort hela scener ur tecknad film eller plockar bort Tintin-böcker.

Astrid lär även själv ha sagt att hon hade använt något annat som titel på pappan, om hon hade skrivit böckerna idag (idag= när hon pratade om det).

Jag tycker det är larvigt att klippa bort det. Det blir bara historielöst. Det var ju en svensk sjöman (tror jag) som vart negerkung för sådär 100 år ssedan. Det stod tydligen i dåtidens tidningar. Han gifte sig med hövdingens dotter eller nåt.
    Astrid Lindgren lär ha läst det och inspirerats av det.
  • asta66
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-05 17:50:06 följande:
    Skillnaden är att poliser inte är en folkgrupp. Man föds inte som polis. Man kan välja om man är polis eller inte. Man kan inte välja om man är mörkhyad eller inte. 
    Så de som valt ett yrke ska tåla att bli hånade och förlöjligade?
  • asta66
    Har gjort det skrev 2014-10-06 17:40:34 följande:
    Jag är övertygad om att barn idag, precis som på 70-talet, kan titta på pippi utan att bli mentalt skadade av att hennes pappa är negerkung. Allt annat är bara trams. Vi har stora problem idag med unga människor som inte klarar av vanliga motgångar i livet för att det har daltats med dom under hela deras uppväxt. S.k curlingföräldrar gör allt för att ta bort allt som ev kan vara läskigt och vadderar in barnens tillvaro så att minsta lilla motgång elimineras. Resultatet blir ängsliga och ångestfyllda vuxna  som är rädda för allt.

Den här absurda pippi-historien är en del av curlingmentalitet från dagens föräldrar där allt ska vadderas och inget får vara farligt, Kombinerat med en paranoid rasismrädsla där man ser rasism överallt blir det så här konstigt. Det är en farligt utveckling som måste vändas och sunt förnuft måste tillbakaerövras.
    Håller med. Sen ger ju ordet kung betydligt tråkigare associationer än  negerkung. De borde bytt det mot hövdning. Så förstår alla att det inte är nån tråkig kung som vi har.
  • asta66
    Har gjort det skrev 2014-10-06 18:45:35 följande:
    Tänkte inte på det! Kung ger ju association till gamla förtryckare! Ordförande eller generalsekreterare kanske hade varit bättre! Och vad ska barnen tycka om hur pippi behandlar djuren? Lyfter upp den stackars hästen i luften? Det går inte för sig! Censur! Börjar man peta så kan man hålla på i all evighet!
    Ha ha! Jag tänkte på våran kung. Pippis pappa var väl lite roligare.
  • asta66
    Har gjort det skrev 2014-10-06 18:54:56 följande:
    Ja det var not lite mer drag i den gubben än i våran tråkiga!
    Och snäll och rolig utan att vara så pinsam.
  • asta66
    pyssel skrev 2014-10-06 19:08:24 följande:
    N-ordet är laddat med rasism och kolonialism. Du slår med din argumentation i lika hög grad vakt om just det, som du slår vakt om icke-censur och total yttrandefrihet.

Mänskliga rättigheter och demokratiska principer är inte ett antal spikraka parallella spår som aldrig krockar. Därav min tidigare invändning mot att någon inte skulle anses ha principer för att det kan finnas sammanhang då principen ruckas utan att denne någon är någon kappvändare. Även om just du är synnerligen principfast. Gäller det även vid hets mot folkgrupp att yttrandefriheten är överordnad?
    Jag tror inte att de barn som sett Pippi nånsin lägger nåt sån värdering i det. Det är nåt som kommit på senare är via USA.
  • asta66
    Trubbel skrev 2014-10-06 19:17:00 följande:
    De som är mörkhyade gör säkerligen det. Har man vuxit upp med att bli kallad "jävla neger" i tid och otid lär det inte gå obemärkt förbi. Och med tanke på rasismen i dagens samhälle är det viktigare än någonsin att underlätta för de barn som är utsatta. Så sent som i dag fick jag ett rasistiskt mejl av en granne, som kallade barnen i ett miljonprojektområde för "gettodrägg" och menade att alla invandrarbarn var kriminella. Bara i dag! Den atmosfären får många invandrare växa upp i och gud vet vad de får höra när inte jag är med, som är vit och jobbar i media. Men du kan inte tänka dig in i de barnens situation?
    Då är det ju ordet djävla före som är problemet. Det är inte roligt för en blond heller att bli kallad djävla ljushuvud. Jag tror att det enda sättet är att bemöta det med saklighet och gärna statistik. Där jag kommer ifrån var det mest narkotika bland de rika vita barnen.....
  • asta66
    Trubbel skrev 2014-10-06 19:26:41 följande:
    Nej, neger är lika nedsättande. Eller är du så tondöv för språket att du inte har förstått att ordet neger har en mycket snark negativ laddning?
    Inte där jag växte upp. Då beskrev det bara nåns hudfärg och lite andra utseendesaker som hår. Det sa inget om personens egenskaper.  Och jag har inte märkt att det säger nåt mer än så än. Det är de sista åren det fått en annan klang för många.
  • asta66
    Trubbel skrev 2014-10-06 19:36:27 följande:
    Det saknar väl fullständig relevans, eftersom dagens ungdom inte har något som helst med din uppväxt att göra.
    Så gammal är jag inte! Och det har ju visst relevans för vi som är upplärda att det inte är rasistiskt för det vidare.
  • asta66
    Trubbel skrev 2014-10-06 19:43:41 följande:
    Så fungerar inte språket. Alls! Det utvecklas helt oberoende av vad just du lägger för betydelse i vissa ord och det är den allmänna tolkningen som är den som gäller. Den allmänna tolkningen är att det är ett negativt ord. Du kan tjafsa bäst du vill om detta, ingen bryr sig.
    Och du kan fortsätta att tjafsa för vi är massor som inte har nån negativ uppfattning av de med afrikanskt ursprung. Så påstå inte att vi har det. Ett ord ändrar ingenting.
  • asta66
    Donum skrev 2014-10-18 18:39:30 följande:
    Eller så lär man inte barnen dåligt språk så att man inte behöver "fya" barn "hela tiden".
    Är det bara jag som hört barn lära varandra dumheter. Eller är du med dina barn dygnet runt och de får inte träffa andra?
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".