Inlägg från: Linnea1994 |Visa alla inlägg
  • Linnea1994

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Jag tycker att det vore mera rätt om man förklarade att synen på andra var en helt annan för 40-50 år sedan. Skrattade tex när jag läste att på dåvarande lisebergshallen kunde man mot entre få komma in och bevittna negerer...

Skall man börja censurera allt som inte stämmer med dagens värderingar så ryker väl snart allt som är skriver före 1960....

• Linnea1994
    Trubbel skrev 2014-10-01 12:59:50 följande:
    För att det är viktigt för ditt lilla barn som inte har några referensramar att lära sig ordet "negerkung"? Eller för att du vill använda ditt barn som slagträ mot det politiskt korrekta etablissemanget?
    Tja eller så gör man som jag och många andra förklarat i tråden, förklarar att det var en annan syn på mörka på den tiden...

Tex så var ordet "neger" det som gällde långt fram på 80-talet i skola och samhälle. Vi var ju inte rasister för det!
  • Linnea1994
    Trubbel skrev 2014-10-01 13:04:36 följande:
    inte censur, det är omarbetningar! Alla böcker omarbetas när de översätts till film. Är det nytt för dig?
    Du verkar inte fatta att det inte är en ny film utan en gammal man ska in och rota i! Hade filmen spelats in i dag så hade ju självklart dessa så fruktansvärda ord (enligt vissa PK) bytts mot andra.
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".