Inlägg från: Trubbel |Visa alla inlägg
  • Trubbel

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Gert skrev 2014-09-29 19:28:06 följande:

Mina barn ska få läsa Tintin i Kongo, äta negerbollar och se på den ocensurerade versionen av Pippi Långstrump där Pippi säger "Min pappa är Negerkung".

För att det är viktigt för ditt lilla barn som inte har några referensramar att lära sig ordet "negerkung"? Eller för att du vill använda ditt barn som slagträ mot det politiskt korrekta etablissemanget?

• Trubbel
    Har gjort det skrev 2014-10-01 08:26:33 följande:
    Suck. Det handlar inte om ordet neger eller något annat ord heller. Det handlar om principer. Börjar man ta sig rätten att ändra och censurera i historiska verk så är det en farlig utveckling. Det är DET det handlar om. Inget annat.
    inte censur, det är omarbetningar! Alla böcker omarbetas när de översätts till film. Är det nytt för dig?
  • Trubbel

Jag tycker man ska va benhård mot alla såna dumheter. Sen lite off-topic, barn tål hemska sagor. Bar mår inte bra av att vaderas in i nåt slags bomull där allt ska vara supersäkert hela tiden. Livet är hårt och det måste barn lära sig, annars blir dom helt oförberedda på det när dom inser det. Vilket vi tyvärr ser exempel på idag med galna curlingföräldrar.
    Japp. Barn till smygrasistiska föräldrar mår bättre än andra.
    ... Eller...
  • Trubbel
    Linnea1994 skrev 2014-10-01 13:26:04 följande:
    Tja eller så gör man som jag och många andra förklarat i tråden, förklarar att det var en annan syn på mörka på den tiden..

Varför är det viktigt?
    Och tror du verkligen att alla föräldrar sitter med sina barn och förklarar vad "negerkung" har för klang i dagens samhälle?

Och tror du verkligen att min fyraåring skulle förstå de referenserna?

• Trubbel
    Linnea1994 skrev 2014-10-01 13:27:24 följande:
    Du verkar inte fatta att det inte är en ny film utan en gammal man ska in och rota i! Hade filmen spelats in i dag så hade ju självklart dessa så fruktansvärda ord (enligt vissa PK) bytts mot andra.
    Filmen bygger på en bok. Vill man ha originalet, låna boken.
  • Trubbel
    Har gjort det skrev 2014-10-01 13:26:51 följande:
    Men det är ju en befintlig film man går in och gör ändringar i! Inte en bok som överförs till film. Eller har du missat det?
    Så länge man inte bryter mot upphovsrätten är det upp till SVT att göra vilka omarbetningar som helst. Jag rotar i mina egna artistiska verk så mycket jag vill, vad har andra egentligen för rätt att bråka om det?
  • Trubbel
    Har gjort det skrev 2014-10-01 13:53:47 följande:
    Kallas för ansvarstagande föräldrar och det tror jag dom flesta är ja. Om man nu tycker att ordet negerkung är så jättefarligt så får man väl helt enkelt låta bli att sända filmen och göra en ny. MEN man ska ge fan i att peta i gamla filmer!

Jag fattar inte vad problemet är.
    Problemet är väl att en nyproduktion hade kostat rätt mycket pengar och att man i övrigt är nöjd med den versionen som finns!

Och jag tror att många "ansvarstagande föräldrar" använder film som barnpassning när de gör annat.
  • Trubbel
    Har gjort det skrev 2014-10-01 14:03:07 följande:
    Och om svaret på den frågan är ja, tycker du, på fullt allvar, att barn mår dåligt av att höra tala som att pippis pappa var negerkung?? Och om du även tycker det, ser du inte faran med att censur kan användas vidare i andra sammanhang?

Jag tror att färgade barn och deras föräldrar kan ta illa vid sig, exempelvis. Och jag tror att barns värdegrunder inte utvecklas i någon högre grad av att lära sig ordet "negerkung" utan att samtidigt få ett begripligt sammanhang.

Nej, jag ser ingen fara med den här typen av censur. Jag censurerar friskt vad mina barn får se och läsa, i alla fall tills de blir gamla nog att förstå ord och händelser i ett större sammanhang. Om man vill diskutera rasism och språkbruket på 80-talet är det bättre att låta skolorna sköta den uppgiften, där eleverna samtidigt får kunskaper om tex apartheid.

Jag jobbar med media och trots det ser jag inget hot med den här formen av censur. Hade det däremot handlat om lagstiftning hade jag reagerat kraftigt. Men här rör det sig om ett medieföretag som tar ansvar för sin produktion, om än lite sent - och det är så det ska fungera.

Jag tar också ansvar för det jag publicerar.

Min starka misstanke är att det inte är just publicister som går i taket över detta, utan människor som själva skulle kunna tänka sig att använda n-ordet som benämning på svarta som tar illa vid sig och personligen känner sig censurerade.

• Trubbel
    Anonym (löjligt) skrev 2014-10-01 14:49:34 följande:
    Blekansikte då? Borde det också klippas bort?
    Det är ju som sagt var upp till den som står som ansvarig för produktionen att göra avvägningen om vad som är okej och inte. Så det är SVT som får ta ställning till den frågan.
  • Trubbel
    Anonym (Hilma) skrev 2014-10-01 14:48:23 följande:
    När man helt sonika klipper bort delar ur en film är det censur och ingenting annat.
    Är det något nytt för dig?
    Nej, det är redigering. Medier och produktionsbolag ägnar sig åt det varje dag. Man visar inte allt material och man följer inte böcker slaviskt.

Om staten hade förbjudit skriven media att använda ett visst ord är det fara å färde, men så är inte fallet här.
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".