Inlägg från: Anonym (krass) |Visa alla inlägg
  • Anonym (krass)

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Krixx skrev 2014-10-01 19:22:13 följande:

Hur korkad får man vara om man likställer detta med bokbål. Det handlar om ytterst små ändringar i en nyutgåva. De gamla böckerna kommer finnas kvar.

Någonstans börjar det.
  • Anonym (krass)
    Anonym (AB) skrev 2014-10-08 00:26:02 följande:

Någon menade att filmen var att betrakta som ett konstverk och att det därför var fel att klippa i den. En politiker försvarade då klippningen med följande argument:

"Ja men jag tycker att konsten ska ha ett syfte. Inte att den bör provocera och få människor att må dåligt."

Rätt eller fel?

Förstår inte att det är provocerande att en svensk kunde bli kung i ett annat land. Vi har ju en franskättad kung här nu. Och att olika hudfärger förekommer är väl det som kallas mångfald. Men vissa kan aldrig bli nöjda. Och rasistkortet kan man ju alltid vifta med.
  • Anonym (krass)
    Donum skrev 2014-10-13 06:58:22 följande:

Jag förstår inte varför det är viktigare att använda ord som kan upplevas som kränkande än att låta bli att kränka..?

Vi har en hel kader med människor som lever på att vara kränkta. Men kränkt blir ingen av ordet neger. En kränkning är en grov gruppvåldtäckt.
  • Anonym (krass)
    Donum skrev 2014-10-15 15:59:57 följande:
    Och?

Varför vill du att barn ska uppmuntras att använda tillmälen istället för att använda ett vårdat och bildat språk?

På vilket sätt blir världen trevligare av det?
    Jag uppmuntrar mina barn att vara snälla och hänsynsfulla mot andra. OCH att andra inte är perfekta eller alltid snälla och trevliga. Men det är nåt som är som det är. Och det är bara att gå vidare i de flesta fall. Sen finns det ju värrre tillmälen.
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-15 19:39:49 följande:
    Jaha? Sedan när är det du som utgör definitionen av vartenda ord i svenska språket? 
    Anonym (ilsk) skrev 2014-10-15 12:08:52 följande:
    Och ett ynka ord lever inte upp till det.
    Jo.

Är det du?
  • Anonym (krass)
    Donum skrev 2014-10-17 09:20:43 följande:
    Är det det som kallas fri uppfostran?
    Jag tror inte det var det som avsågs. Mer att man inte måste korrigera alla småsaker jämt.
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".