Inlägg från: Anonym (ilsk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ilsk)

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Trubbel skrev 2014-10-06 19:35:29 följande:
    Oj oj, du har verkligen inte förstått att tryckfrihet handlar just om självcensur och om frihet under ansvar. Det är det som är publicistisk etik!
    Eller självcensur. Vilket är illa. Om vi inte törs tala fritt utan tiger. För inget blir bättre för att vi undviker visa ord eller ämnen. Tvärtom så göder det bara det som är värre.
  • Anonym (ilsk)
    Trubbel skrev 2014-10-06 19:40:38 följande:
    Jag skulle hävda precis motsatsen. En fruktsam debatt sker med respekt för dem man debatterar med. Att hävda sin rätt att säga neger när det passar visar att man inte bryr sig ett dugg om andras känslor, vilket knappast ger grund för en utveckling i samförstånd.
    Att kalla andra för rasister hur som helst bäddar inte för ömsesidig respekt och förståelse. Utan det är ett rött kort som dödar samtalet. Att ha så förutfattade meningar om andras avsikt och vad de menar utan att ens ge dem en chans. Då är det omöjligt att få till stånd en kommunikation. För då vill man nog inte. Man vill bara ha rätt. Att få bestämma vad andra menar och avser. Då väljer man att vara ensam.
  • Anonym (ilsk)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 19:49:02 följande:
    Tack! Äntligen nån som tänker själv och inte bara yrar om rasister hela tiden. Jag har blivit anklagd för att vara rasist och värre trots att jag inte alls har argumenterat för något sådant. Skärpning!

Jag håller med om att det finns människor som inte vill höra på andras argument utan bara vill ha rätt. Sen finns det dom som inte accepterar att folk kan tycka på ett annat sätt än dom själva och då drar till med rasistkortet för att trycka till folk.

Sorgligt!
    Läste nån artikel (DN?) om att vi har slutat att samtala. Utan de flesta bara framför sin åsikt om varför de har rätt. Eller varför andra har fel. Ingen tar till sig andras synpunkter.
    Men det kräver ju lite av folk.
  • Anonym (ilsk)
    pyssel skrev 2014-10-06 20:19:58 följande:
    Är du helt okunnig om koloniseringen av Afrika? Ja det är nog ett modernt och amerikanskt påfund. Prova du att säga N-ordet i Frankrike och se hur "oladdat" det är.
    Nix. Men det är inget som sverige varit så aktiva i.  Och det är inte så numer som tur är. Vet du att vi aldrig haft så många slavar som nu i världen?
  • Anonym (ilsk)
    Trubbel skrev 2014-10-06 19:35:29 följande:
    Oj oj, du har verkligen inte förstått att tryckfrihet handlar just om självcensur och om frihet under ansvar. Det är det som är publicistisk etik!
    Eller egencensur.
  • Anonym (ilsk)
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-12 14:08:40 följande:
    "Att det är laddat att ändra i Astrid Lindgrens verk förstår jag. Men här får man faktiskt lyssna till vad Astrid själv sade i en intervju i Expressen 1970 på frågan om hon hade skrivit annorlunda om Pippis pappa i dag: ?Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig en bambukjol och genast blir till negerkung.?"

Det berättigade inte att ha det kvar då, men det ger en till anledning till att ta bort det idag. 1) Det är rasistiskt 2) Barnen förstår inte vad det ordet syftar till. 

Har inte du några sakliga argument att komma med? Ad hominem och sluttande plan är vanliga argumentationsfel, så om det är det enda du har att komma med...
    Vad alla är historielösa. Det var en svensk som var "negerkung" på 20-talet. Han gifte sig där(vet ej var) och blev kung. Det stod i svenska tidningar och Astrid läste det.
  • Anonym (ilsk)
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-14 06:49:40 följande:
    Men vad bra. Då kan man gå ut och ta tag i folks skrev och kalla dem för horor utan problem. Det är inte kränkande! Skrattande
    Jag har blivit kallad det och vart inte kränkt. Däremot förvånad.
    Donum skrev 2014-10-14 07:54:31 följande:
    På vilket sätt är du i position att avgöra det?

Och - igen - varför är det viktigare att använda ord som kan uppfattas kränkande än att inte kränka?

Det finns människor som lever på det. Kan du motbevisa det. Och om nån väljer att bli kränkt för allt så kanske problemet delvis ligger hos dem. Det är inte alltid ens fel att två träter.
    Speciellt på såna här tårdar vimlar det av snarstuckna.
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-14 20:36:03 följande:
    Bara så att du vet, så betyder kränkning detta:

Kränka v. kränkte ? förolämpa; våldföra sig på; bryta mot
    kränkande adj. oböjl. ? k. behandling

Enligt SAOL

Och ett ynka ord lever inte upp till det.
  • Anonym (ilsk)
    Donum skrev 2014-10-15 15:59:57 följande:
    Och?

Varför vill du att barn ska uppmuntras att använda tillmälen istället för att använda ett vårdat och bildat språk?

På vilket sätt blir världen trevligare av det?
    Jag har full tilltro att barn anpassar sig och läser av sin omgivning utan att jag eller någon besserwisser måste rätta dem hela tiden.
  • Anonym (ilsk)
    Donum skrev 2014-10-17 15:40:08 följande:
    För all del, men eftersom jag inte tycker att det är en småsak om mina barn skulle använda nedlåtande ord om andra människor så korrigerar jag dem om de gör det. Liksom jag korrigerar dem ifall de svär.
    Eller så kan man ha en öppen och ständigt pågående diskussion om bl a människosyn mm. Så de får lov att lära sig att reflektera istället för att hela tiden bli fyade.
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".