-
Julligulli skrev 2014-09-30 20:58:20 följande:Vill man klaga på att någon "gör om svenska historien" kan man ju börja med att klaga på Björn Söder, som idag gjorde narr av ett stort, historiskt verk när han klädde ut sig till Nils Holgersson.
-
men nu var det ju disney själva som bestämde det, deras verk deras beslut, så hur menade du där?SnuffyN skrev 2014-09-30 21:28:23 följande:
Det kommer bara att fortsätta.
För ett år sedan var det Kalles jul nu är det Pippi.
Sen vill jag sägaatt rasister och annat fördomsfullt folk ska sluta använda sig av Astrids Lindgrens verk för att föra fram sina födsomsfulla åsikter
ta och läs Astrids EGNA ord
Det var hårt och bittert att höra för den som avskyr all nationalism så innerligt som jag gör. Jag trodde du visste det. Jag trodde du visste, att jag ogillar allt indelande av människor efter nationer och raser, all sortens diskriminering mellan vita och svarta, mellan arier och judar, mellan turkar och svenskar, mellan män och kvinnor"
så tvivlar starkt på att hon haft något emot ändringen, men vita små kränkta människor som inte får använda ordet 'neger' tar tydligen väldigt illa vid sig,
-
Lägg märke till det sista stycket
?Ja, jag skulle ta bort en massa idiotier. [?] Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig bambukjol[!]
Men det är ju inte så att jag tänkte att vi är så överlägsna dom svarta så att om vi kommer till Söderhavet blir vi genast kungar. Det är några som har tyckt att detta var en sådan oerhörd rasism.
Vad dom än kan säga om mig personligen, om dom tror att jag har några som helst rasistiska tendenser så är det fel. Och det hade Pippi inte heller.
Men tiderna har ändrats och i dag skulle jag inte gjort honom till negerkung. Han skulle antagligen varit sjökapten eller pirat.?
- Astrid Lindgren i en personlig intervju av Elisabeth Frankl. Frågan var om Astrid Lindgren skulle skrivit Pippi Långstrump annorlunda 1970, då intervjun gjordes.
så var det inte mer med den saken, nu kanske du mår lite bättre ts och alla ni andra som blivit så hemsk upprörda.. eller handlade det återigen bara om era egna fördomar..?
-
om du inte gillar filmen så kan väl du 'ge fan' i att gå och se den, svårare än så är det inteHar gjort det skrev 2014-10-01 13:53:47 följande:Kallas för ansvarstagande föräldrar och det tror jag dom flesta är ja. Om man nu tycker att ordet negerkung är så jättefarligt så får man väl helt enkelt låta bli att sända filmen och göra en ny. MEN man ska ge fan i att peta i gamla filmer!
Jag fattar inte vad problemet är.
den enda som har rätt att bli upprörd över att det ändras i verket är författaren bakom verket och hon hade inte haft något problem
"Det var hårt och bittert att höra för den som avskyr all nationalism så innerligt som jag gör. Jag trodde du visste det. Jag trodde du visste, att jag ogillar allt indelande av människor efter nationer och raser, all sortens diskriminering mellan vita och svarta, mellan arier och judar, mellan turkar och svenskar, mellan män och kvinnor"
källa: nyheter24.se/nyheter/inrikes/778476-astrid-lindgren-jag-avskyr-all-natonalism
?Ja, jag skulle ta bort en massa idiotier. Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig bambukjol
Men det är ju inte så att jag tänkte att vi är så överlägsna dom svarta så att om vi kommer till Söderhavet blir vi genast kungar. Det är några som har tyckt att detta var en sådan oerhörd rasism.
källa: ur en personlig intervju av Elisabeth Frankl.
och hänvisad till på www.mynewsdesk.com/se/saltkraakan-ab/news/pippi-tv-serien-restaureras-av-svt-93959 (saltkråkan är alltså bolaget som drivs av Pippis barn och barnbarn, de som har tillgång till allt material såsom brev, intervjuert etc, folk som alltså vet vad dom talar om
så jag fattar inte vad ditt problem är
Mitt problem är at trasister använder sig av Astrid Lingren för attföra fram sina vidriga och sunkiga åsikter, stå för dom istället för att dra in Astrid som var emot rasism och inte hade velat utnyttjas av rasister eller i rasistiskt syfte
är det några som ska visa respekt så är det ni som drar vår nationalklenod i smutsen, skäms!! -
vissa verkar tro att det finns någon slags rasitisk rättighet som gör at tman kan hävda rätten till att få använda ordet 'neger' vad blir nästa steg av dessa vita kränkta män, att försöka få ordet 'neger' k-märkt för att det är en så viktig del i deras historia?
-
att det ens har blivit en historia är pga av alla fördomsfulla människor som försöker gömma sin rasism bakom upprördhet över censur, curling och vilka ursäkter man nu finner på, allt för att man ska få bibehålla rätten att använda ordet negerHar gjort det skrev 2014-10-06 17:40:34 följande:Jag är övertygad om att barn idag, precis som på 70-talet, kan titta på pippi utan att bli mentalt skadade av att hennes pappa är negerkung. Allt annat är bara trams. Vi har stora problem idag med unga människor som inte klarar av vanliga motgångar i livet för att det har daltats med dom under hela deras uppväxt. S.k curlingföräldrar gör allt för att ta bort allt som ev kan vara läskigt och vadderar in barnens tillvaro så att minsta lilla motgång elimineras. Resultatet blir ängsliga och ångestfyllda vuxna som är rädda för allt.
Den här absurda pippi-historien är en del av curlingmentalitet från dagens föräldrar där allt ska vadderas och inget får vara farligt, Kombinerat med en paranoid rasismrädsla där man ser rasism överallt blir det så här konstigt. Det är en farligt utveckling som måste vändas och sunt förnuft måste tillbakaerövras.
men nu är det så att inget ni säger eller tycker gör någon skillnad, och tur är väl det -
du vill värna om yttrandefriheten och rätten att säga NEGER men du är inte rasist.. självklart är du inte det.. *suck*Har gjort det skrev 2014-10-06 17:58:50 följande:Så du tror att jag är rasist och gillar att säga neger till folk? Då kan jag tala om för dig att inget är mera fel. Jag är liberal och humanist och är kraftigt emot rasism. Däremot vill jag värna yttrandefriheten och hålla rent mot alla censurivrare.
-
Du verkar ha missat en viktig detalj dockCenturione skrev 2014-10-06 21:32:49 följande:EXAKT så, ja. De lagar vi har/hade om yttrandefrihet och pressfrihet förut, var viktiga och grundläggande för en demokrati. Allt det här diskrimineringstramset undergräver den trygghet vi fick genom de lagarna...
man får faktiskt inte säga vad man vill även om vi har yttrandefrihet, det finns även konskevenser för det man säger och gör om det bryter mot de lagar vi har
Jag är inte förvånad över att människor 'missar' /utelämnar den detaljen dock eftersom folkgärna kräver rättigheter men sällan inser eller vill medge att man också har skyldigheter
sen kan ni skrika er blå i ansiktet för att ni inte får behålla ordet neger i en film för det förändrar inte ett dugg för majoriteten av samhället delar inte era åsikter och dt gör inte ägarna till rättighetterna
tykcer det bara är ynkligt hur man försöker döölja sin rasism genom att hävda att det är dencur och liknande men jaghade inte heller stått för rasistiska åsikter så jag förstår att inte andra gör det heller, rasism är något attta avstånd från, till och med fördomsfulla människor gör det - tummen upp för det -
kan du styrka ditt påstående att dom flesta är emot censur av filmer? ibland kan det faktiskt vara bra med censur av filmer och åldersgränser, det är jag knappast ensam om att tyckaHar gjort det skrev 2014-10-06 22:08:19 följande:Nej man får inte säga vad som helst, det finns en hel del begränsningar.
Jag tror (men jag vet inte) att dom allra flesta svenskar är emot censur av filmer. Du verkar dock säker på motsatsen. Hur kan du vara det?
Sista stycket förstår jag faktiskt inte vad du menar med. Tror du att alla som inte delar dina åsikter är rasister? I så fall varför det och hur då?
men att du misstar omarbtening och redigering av ett verk man äger rättigheterna till för censur är en helt annan sak
du låter helt enkelt dina fördomar fördunkla din kunskap -
är det politska skäl när majoriteten av befolkningen är mot rasism?Har gjort det skrev 2014-10-06 22:09:47 följande:"Nix du har fel. Man har valt, av politiska skäl, att ta bort vissa element i en befintlig film. Det är själva sinnebilden av censur."
Det är fakta och inte en åsikt.
återigen det är inte censur det är en bearbeting av ett verk man äger rättigheterna till för att det ska moderniseras och för att rasism inte hör hemma i barnfilmer
din åsikt om saken är just det åsikt, inte fakta
det finsn en massa saker, filmer böcker osv som görs om utan ett minsta knyst, det handlar inte om censur det handlar om ordet neger och inget annat, stå för era åsikter istället för att gömma er bakom ursäkter som inte håller -
tack!Primér skrev 2014-10-06 22:21:08 följande:"Sverige har du rätt att tycka och säga nästan vad du vill. Du har rätt att uttrycka dig i radio, i tv och på webben. I yttrandefrihetsgrundlagen står det om dessa rättigheter. Där står också vad du inte får göra, till exempel förtala eller kränka en annan person."
källa: www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Demokrati/Grundlagarna/Yttrandefrihetsgrundlag/
Att ha rätt till yttrandefrihet är inte samma sak som att säga vad som helst, när som helst. Tänkte bara informera dig, och er andra, om det så ni slipper slänga er med begrepp ni inte förstår.
-
nu kan jag ju personligen anse att barn som uppfostras av rasistiska föräldrar självklart tar skada av det så nog kan barn ta skada av att höra rasitiska ord på tv och tro att det är en normHar gjort det skrev 2014-10-06 22:22:03 följande:Det politiska skälet är att man tror att barn tar skada av att pippis pappa är negerkung. Bortsett från att det är korkat är det dessutom farligt eftersom det öppnar upp för liknande "redigeringar" i framtiden av då aktuella händelser/åsikter.
Jag bryr mig inte om pippis pappa är negerkung eller inte. Han kunde lika gärna ha varit utomjording, eller något annat. Det spelar ingen roll för mig.
Det som dock spelar roll är själva principen, att man går in och pillar i ett verk för att vara politiskt korrekt. Nästa gång kan det vara nåt annat.
Det är mycket möjligt att det finns massor av filmer som man gjort samma sak med, blir det rätt bara för att man inte hört talas om det?
det kanske handlar om dina principer, och visst du har rätt till dina principer och dina åsikter men någon censur är det inte frågan om
coh de flesta människor har inga problem med att ordet neger tas bort ur en barnfilm, det har heller inte ägarna till verket -
du känner att din rättighet att få behålla ordet neger i barnfilmer och hur du felaktigt antyder att det skulle vara censur är något som alltså inte får dig att framstå som rasist?Har gjort det skrev 2014-10-06 22:37:23 följande:Du antyder hela tiden att jag skulle vara rasist. Fattar du att det är väldigt låg debattnivå? Jag har inte på något sätt sagt att jag skulle vara rasist, det är bara nåt som du hittat på. Det är möjligt att jag är en minoritet med mina åsikter men vad har det med saken att göra? Och hur vet du vad dom flesta människor tycker?
-
nja.. tror inte det finns några offerkoftor lediga, sd har redan lagt beslag på allaPrimér skrev 2014-10-07 08:07:57 följande:du vet att det börjar gå mot kallare tider? en offerkofta passar bra så här på höstkanten för den som inte får medhåll
sen är det lite roligt hur de som är i minortiet av en åsikt uttalar sig tvärsäkert om hur saker och ting ska vara -
Det är ju ine ovanligt däremot att nazister och rasister är psitivia till censur, bokbål är tydligen inte ett lika stort problem för dessa människor som att man tar bort ordet neger i en barnfilm..
-
Följer dina inlägg med glädje och imponeras av din klarsynthet, tack
-
Nu har du sagt det två gånger men det går nog inte hem ändå, det finns ingen så blind som den som inte vill se heter det juAnonym (Matematik) skrev 2014-10-11 11:04:44 följande:Böckerna har inte redigerats. Det är bara SVT som har redigerat.
Pippifilmer och chokladbollar etc är för övrigt bara ursäkter för dessa människor att få ösa ur sin fördomsfulla indignation och galla
dessa människors fördomsfulla och faktiskt sunkiga åsikter kommer inte innebära någon förändring alls gällande pippifilmer eller chokladbollar, det är nog det som grämer dem allra mest men på nätforum kan man låtsas att man har något att säga till om.. men det har dom inte -
förlåt men det blir smått komiskt att du hänvisar till Hitler i din kamp att få behålla ordet 'neger' i en barnfilmgoodasgold skrev 2014-10-11 11:28:27 följande:Du behöver inte upprepa detta, alla har redan förstått.
Problemet är när man väl har börjat censurera var finns gränsen?
SVT:s tendens är oroväckande, all kultur som inte passar in i mallen ska bort.
Kulturen som alltid har varit ett fritt andningshål för oliktänkande ska strypas.
I värsta skräckscenariot blir det som i Sovjet eller Hitler-Tyskland där gamla grekiska ideal var rättesnöret för vad god konst är. Hitler fick orgasm när han såg grekiska statyer om muskulösa atleter.
-
ja nog är det oroande alltid när man använder sig av Hitler som exempel till varför vi måste låta folk få använda ordet neger i en barnfilm..goodasgold skrev 2014-10-11 12:03:47 följande:Ser inget komiskt i detta. Du borde vara oroad, det som för stunden är ok är inte alltid ok i långa loppet.
Saken är helt enkelt att jag är mot att vi mörkar delar av vårt kulturarv i någon populistisk anda.
När Astrid Lindgren skrev "negerkung" så var hon säkert inte rasistisk utan spelade mer på barnens fantasi om ett land långt borta där negrer regerade.
Vore kul om någon "neger" på FL kunde kommentera om hen upplever detta som rasistiskt. Jag har fått det intrycket från olika håll att ingen bryr sej och tar detta med en axelryckning.
i slutänden så har din åsikt faktiskt inte någon betydelse för det är inte du som äger rättigheterna till detta verk, svårare än så är det inte
men visst har du rätt till din åsikt, men du måste förstå att alla delar inte din indignation över att inte få se ordet neger i en Pippi-film,
jag har fått intrycket att det mest är rasister och fördomsfulla människor som reagerat på att man tar bort ordet ur pippifilmen, samma människor som kvider i förtvivlan att man inte få säga negerboll längre - är du en av dom eller sträcker sig din indignation bara till filmer