Inlägg från: goodasgold |Visa alla inlägg
  • goodasgold

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Riktigt uselt att redigera ett litterärt verk. Förstår inte varför Astrid Lindgrens stiftelse gav sitt godkännande.
    Böcker är tidsdokument, ofta väldigt provocerande, men beskriver dåtidens anda och värderingar.
    Hemska tanke, är det nu fritt fram att revidera och omskriva alla böcker som inte passar in i det politiskt korrekta landskapet?
    Låt böckerna vara ifred, låt all kulturhistoria vara som den är för böveln!

• goodasgold
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-11 10:30:26 följande:
    Det är inte  boken som har redigerats, det är bara filmen som har redigerats (specifikt för SVT). 
    Jo jag har förstått att SVT vill göra en PK-filtrerad version men själva sättet och attityden är det som skrämmer mej. Vad blir nästa steg?
    Vi svenskar ska vara stolta över våran kultur och historia. Med dagens brillor på finns mindre vackra saker i det förgångna men hur kan vi lära av historien om vi ständigt friserar den?

• goodasgold

Kanske lika bra att bannlysa August Strindberg också, i boken Paria använder han ordet "negerlandet".
    Nä, låt alla böcker vara som de är, dessa är kulturskatt och definierar vår kultur.

• goodasgold
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-11 11:04:44 följande:
    Böckerna har inte redigerats. Det är bara SVT som har redigerat. 
    Du behöver inte upprepa detta, alla har redan förstått.
    Problemet är när man väl har börjat censurera var finns gränsen?
    SVT:s tendens är oroväckande, all kultur som inte passar in i mallen ska bort.
    Kulturen som alltid har varit ett fritt andningshål för oliktänkande ska strypas.
    I värsta skräckscenariot blir det som i Sovjet eller Hitler-Tyskland där gamla grekiska ideal var rättesnöret för vad god konst är. Hitler fick orgasm när han såg grekiska statyer om muskulösa atleter.

• goodasgold
    Anonym (--) skrev 2014-10-11 11:38:35 följande:
    förlåt men det blir smått komiskt att du hänvisar till Hitler i din kamp att få behålla ordet 'neger' i en barnfilm
    Ser inget komiskt i detta. Du borde vara oroad, det som för stunden är ok är inte alltid ok i långa loppet.
    Saken är helt enkelt att jag är mot att vi mörkar delar av vårt kulturarv i någon populistisk anda.
    När Astrid Lindgren skrev "negerkung" så var hon säkert inte rasistisk utan spelade mer på barnens fantasi om ett land långt borta där negrer regerade.

Vore kul om någon "neger" på FL kunde kommentera om hen upplever detta som rasistiskt. Jag har fått det intrycket från olika håll att ingen bryr sej och tar detta med en axelryckning.
  • goodasgold
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-11 12:09:59 följande:
    Fast ingen har ändrat i Astrids böcker. SVT har redigerat en film som de äger rättigheterna till. Sedan när är det censur att man själv väljer att ändra i något som man äger? Får inte författare ge ut nya utgåvor av böcker? Vet du hur dåliga GY11:s matematikböcker skulle vara om man inte fick ge ut redigerade versioner?
    Du upprepar dej och verkar inte fatta innebörden av censur.
    Spelar nada roll om SVT har visningsrättigheter censur är det dock.
    Sen missar du grovt målet när du jämför med matteböcker. Astrid Lindgren är inte längre i livet och kan inte framföra sin åsikt. Sen är Lindgrens böcker litterära med viss fantasi av författaren till skillnad från matteböcker.

Varför i helskotta kan vi inte låta vårt kulturarv vara som det är?

• goodasgold
    Anonym (--) skrev 2014-10-11 12:18:12 följande:
    ja nog är det oroande alltid när man använder sig av Hitler som exempel till varför vi måste låta folk få använda ordet neger i en barnfilm..

i slutänden så har din åsikt faktiskt inte någon betydelse för det är inte du som äger rättigheterna till detta verk, svårare än så är det inte

men visst har du rätt till din åsikt, men du måste förstå att alla delar inte din indignation över att inte få se ordet neger i en Pippi-film,

jag har fått intrycket att det mest är rasister och fördomsfulla människor som reagerat på att man tar bort ordet ur pippifilmen, samma människor som kvider i förtvivlan att man inte få säga negerboll längre - är du en av dom eller sträcker sig din indignation bara till filmer
    Du har nu i ett par inlägg skrivit att min åsikt betyder ingenting. Du har en otrevlig översittarattityd.
    I egenskap av tv-licensbetalare har jag väl nåt att säga till om?
    Men detta är en skitsak, är mest oroad om censurtenderser som drabbar kulturen.

• goodasgold
    Trubbel skrev 2014-10-11 15:01:17 följande:
    Jag tycker att du ska oroa dig den dagen kulturredaktionerna oroar sig. De är bra - väldigt bra - på att slåss för sina kulturella rättigheter. Hur många har dock engagerat sig i denna fråga och hävdat slutet för det fria tyckandet? Just det - ingen.
    Nej, jag är inte så speciellt "kulturell", slukar böcker dock.
    Jag slåss för humanistiska värden, letar ständigt i böcker efter gemenskap, det som vi har gemensamt, de värden som upprätthåller mänskligheten.
    Ibland tvivlar man för att i nästa ögonblick se ett hopp.
  • goodasgold

Min start var från en enkel arbetarfamilj.
    Allt var förutanbestämt. vi ska slita här i femtio år.

Ursäkta OT.

• goodasgold
    Trubbel skrev 2014-10-11 15:02:47 följande:
    Vad har det med saken att göra, egentligen? Alla böcker görs om rejält när de översätts till film - med eller utan författarens samtycke.
    Inte alls, kan du ge ett exempel på filmatiserad bok utan författarens samtycke?
    Du snackar i nattmössan.
  • goodasgold
    Anonym (Matematik) skrev 2014-10-11 22:22:19 följande:
    Fast det var inte vad personen sade. Trubbel sade att när man filmatiserar så ändrar man ofta mycket, med eller utan författarens samtycke. Trubbel sade aldrig att filmerna är filmade utan författarens samtycke. 
    Jag förstår vad du menar.
    Hela frågan är om våran kulturhistoriska grund.
    Jag tycker själv att vi låter allt vara som det är, med vilken rätt har vi pilla på det förgångna?
    Haha, skrattar åt alla foliehattkungar vi har haft, knugen Gustaf den 3:je var väl enda vettiga resten var totala virrpannor med dagens mått mätt.

• goodasgold

Vilken stolle du är.
    Så du menar att barn idag vet inte vad "negerkung" är och det är lika bra att ta bort ordet.
    Som om barn på 70-talet visste vad "negerkung" var och därför var det berättigat att ha ordet kvar?
    Hur ska du ha det?

• goodasgold
    Donum skrev 2014-10-13 06:58:22 följande:

Jag förstår inte varför det är viktigare att använda ord som kan upplevas som kränkande än att låta bli att kränka..?

Tror inte någon blir kränkt av "negerkung".
    Vi ska värna om vår kulturhistoria och det är oerhört tragiskt om vi nu börjar sudda ut de bitar som inte passar in i dagens PK-åsikter.

Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".