Inlägg från: Anonym (Matematik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matematik)

SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".

Har gjort det skrev 2014-10-06 22:22:03 följande:
    Det politiska skälet är att man tror att barn tar skada av att pippis pappa är negerkung. Bortsett från att det är korkat är det dessutom farligt eftersom det öppnar upp för liknande "redigeringar" i framtiden av då aktuella händelser/åsikter.
    Så var vi vid det sluttande planet ännu en gång. Har du något annat argument?
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 22:48:15 följande:
    Jag tror att det finns en risk för att det kan bli så och det står jag för. Sen får du tycka vad du vill.
    Fast de enda argumenten du har kommit med är egna åsikter och sluttande plan-argument. Vi andra har använt definitionen av flera företeelser. Du inser väl vilken sida som för övertaget, när bara ena sidan har argument?
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 22:53:01 följande:
    Vilka andra? Jag har hört förvirrade argument att om man inte tycker att det är okej att klippa i filmer så är man rasist. Jag ger inte mycket för det argumentet. Dessutom tycker jag att mitt argument är viktigt och bra av principiella skäl.
    Bl.a. (--), (sansad) och Trubbel.

Jag har inte ens skrivit ordet rasist. Du verkar ha missat alla mina inlägg, så jag kopierar in dem igen då... 

"Jag gör en utförligare förklaring då.

Censur innebär:
    "censuren inskränkning i yttrandefriheten genom att somligt ej får publiceras

en organisation som ägnar sig åt att granska vad som önskas publiceras och avgöra vad som får gå till publikation"

Källa

1. Det är inte en inskränkning av yttrandefriheten. Det är SVT som har valt att ta bort detta när de visar Pippi Långstrump. Om du köper rättigheterna till filmen, får du visa den.

2. Det är ingen som har granskat om den får "publiceras"/visas. Den har redan visats i flera decennium. Det är SVT som har valt att de själva klipper bort en del av ett sammansatt ord när programmet visas på deras egen kanal. 

Det hade kunnat vara censur om man inte hade fått visa den gamla versionen. Ni är det bara SVT som väljer att inte visa den. De som köper rättigheterna till den gamla versionen får visa den"

"Då tar jag väl din definition av censur och dödar ditt argument igen då:

"[...] allt undertryckande , hemlighållande och nedtystande av [...] annan publik kommunikation"
    Stämmer inte in på Pippi, då det endast är SVT som tagit bort det. Den gamla versionen finns, och är inte förbjuden eller undertryckt.

"I en mer begränsad betydelse är censur, en av offentlig myndighet utövad förhandsgranskning..."
    Pippi är inte förhandsgranskad"

Dina  argument som är "av principiella skäl" är sluttande plan-argument. De har iallafall varit det hittills.  
  • Anonym (Matematik)
    Har gjort det skrev 2014-10-06 23:18:00 följande:
    Ojdå, jobbigt att bli motsagd? Jag jobbar aktivt mot rasism så att kalla mig för rasist gör dig bara dum. Yra om att du tror att  "min rättighet att få behålla ordet neger" skulle vara nåt jag tycker är så dumt så jag orkar inte diskutera med dig mer. Jag har sagt vad jag tycker men du, nästa gång, ge fan i att dra rasistkortet. Det slår bara tillbaka mot dig själv.

Ha det bra och sov gott.
    Ännu fler argumentationsfel... Hittills har du använt dessa, om du inte har märkt det:

Sluttande plan
    Martyrargument
    Argument ad hominem 
    Tystnadsargument
    Argumentum ad nauseam
    Konsekvensargument
  • Anonym (Matematik)
    Primér skrev 2014-10-06 23:26:35 följande:
    så min undran till dig är: Ojdå, jobbigt att bli motsagd? jag tycker inte lika som dig och därför ska du säga att jag kallar dig rasist?? förstår inte riktigt retoriken i det alls faktiskt
    Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Jag har också fått argumentet "du kallar mig rasist för att du inte håller med mig" kastat på mig, även om jag inte har nämnt ordet rasist i den här tråden (förutom när jag skrev att jag inte har använt det).
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (dd) skrev 2014-10-07 07:30:32 följande:

Vem har tutat i dig att färgen blå kan vara grön om någon skriver det?

Kan staten påverka din så kallade stiftelse? 
    Svar: Ja.

Är det då oberoende eller är det staten som styr skeppet?
    Svar: Staten, då kan vi fokusera på det viktiga nu.
    Vem har tutat i dig att staten konspirerar genom att censurera oberoende media?

Cirkelbevis... "Staten styr för att staten kan styra, och eftersom att staten styr så kan staten styra, därför styr staten...". 
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (dd) skrev 2014-10-07 10:22:41 följande:
    Om staten mörkar något från befolkningen, skulle det vara censur, tycker du? Skrattande
    Det hade varit censur (per definition). Fast nu är det SVT vi diskuterar, inte staten...
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (dd) skrev 2014-10-07 22:58:44 följande:

Ingen alls, jag vet detta redan. 

Absolut inte, om du hade läst tidigare inlägg så hade du vetat svaret. Du gillar Jeopardy tydligen. 

Anonym (Matematik) skrev 2014-10-07 19:35:35 följande:
    Det hade varit censur (per definition). Fast nu är det SVT vi diskuterar, inte staten...

Sen har du aldrig hört talas om att statliga pengar går till en organisation som "oberoende" sköter SVT haha. Nja, nä nonsens, men du har rätt, det är censur :D

Är du en sådan där "upplyst" människa, som får insikter "från ovan"? Själv tar jag reda på fakta och tar beslut därefter. Att utgå från att ens egna åsikter är "Sanningen med stort S" är lite väl narcissistiskt. 

Fast det var ett cirkelbevis. Vad det har att göra med Jeopardy har jag ingen aning om...

Har jag inte hört talas om det? Du verkar veta mer om mig själv än vad jag själv gör. Du kanske kan berätta vilket tåg jag hinner till imorgon bitti också? Med din enorma kunskap om mig + dina insikter borde det vara enkelt för dig.

Förklara exakt hur det är censur att en oberoende aktör väljer att redigera en film man har rättigheterna till. Skulle det vara censur om jag köpte rättigheterna till en film och klippte bort 1/10 s?
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (krass) skrev 2014-10-08 06:44:56 följande:
    Förstår inte att det är provocerande att en svensk kunde bli kung i ett annat land. Vi har ju en franskättad kung här nu. Och att olika hudfärger förekommer är väl det som kallas mångfald. Men vissa kan aldrig bli nöjda. Och rasistkortet kan man ju alltid vifta med.
    Känner du till koloniseringen? 
  • Anonym (Matematik)
    Centurione skrev 2014-10-08 21:22:21 följande:
    Va? Varför skulle JAG - som inte är varken jordanier, arab eller muslim - ha några synpunkter..? Drottning Nuur är Drottning Nuur för mig.

Jag försökte skämta till det genom att göra en analogi: om de svarta nu ska vara så missnöjda med att Pippis pappa (en påhittad figur i en gammal barnbok dessutom!) blev kung över ett odefinierat, påhittat svart folk. Ja, då borde ju hela arabvärlden ha RASAT över den blonda och blåögda Eliza, med bland annat svensk blod i ådrorna, som fick bli drottning i ett arabland. PÅ RIKTIGT också! Men det verkar inte ha hänt..?

Det är - som alltid! - svenska PK-tanter som letar begravda hundar där inga finns...
    Fast hon är just drottning. Inte arabdrottning, muslimdrottning, apdrottning eller vad nu rasister vill säga. Det är en skillnad på att vara kung över ett folk och att vara negerkung...
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".